ذوق مخاطب غربی را با موسیقی ایرانی برمی انگیزم


ذوق مخاطب غربی را با موسیقی ایرانی برمی انگیزم

کریستوفر فون دیلن درباره اینکه آیا میتواند سفیر معرفی موسیقی ایرانی به غربی ها باشد،گفت: :من کسی بودم که پیام را نبردم اما می خواستم نشان دهم که این موسیقی وجوددارد وتوانستم ذوق مخاطب غربی را برانگیزم وآنها بتوانند با موسیقی و فرهنگ ایرانی آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گروه موسیقی شیلر به‌سرپرستی «کریستوفر فون دیلن» بار دیگر برای اجرا به تهران آمده اند تا برای مخاطبان ایرانی و علاقمندان موسیقی الکترونیک لحظات هیجان آفرینی را خلق کنند شاید بشود گفت شیلر هنرمندی خوش شانس در میان دیگر هم صنفان خود در موسیقی است که تجربه اجرا در ایران را ندارند، این هنرمند بواسطه شغل پدرش در کودکی با ایران آشنا بوده و خاطرات خوبی از آن دوران دارد؛ این گروه موسیقی سال ۱۹۹۸ توسط «کریستوفر فون دیلن» و «میرکو فون اشلیفن» در هامبورگ تأسیس شد و در همین سال با انتشار نخستین آلبوم وارد عرصه حرفه‌ای بازار موسیقی دنیا شد و تاکنون چیزی حدود ۷ میلیون نسخه از آثار خود را در سراسر جهان به فروش رسانده‌است، در سال ۲۰۰۳ فن اشلیفن گروه را ترک کرد و از آن زمان به بعد کریستوفر فن دیلن با هنرمندانی مختلفی همکاری داشته‌است. اولین بارکنسرت گروه شیلردر آذر ماه سال ۱۳۹۶ در تالار وزارت کشور برگزار شد و 15هزار نفر به تماشای اجرای موسیقی بی‌کلام این گروه نشستند این برای اولین بار بود که یک گروه موسیقی معروف آلمانی در ایران کنسرت برپا می‌کرد و با این استقبال روبرو می شد و پس از این کنسرت بود که کریستوفر فون دیلن قطعه «برلین – تهران» را ساخت و این اثر را برای نخستین بار در اسفند ماه سال 96 طی سه شب در ایران اجرا کرد، اوایل امسال تازه‌ترین آلبوم گروه با نام «صبح دم»را با همکاری با هنرمندان ایرانی منتشر کرد، این هنرمند برای اجرای کنسرت باز به ایران آمده است تجربه همکاری با هنرمندان ایران و موسیقی ایران با این هنرمند به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

آیا می شود موسیقی الکترونیک را با موسیقی سنتی ایرانی که ریتم کند و آرامی دارد تلفیق کرد؟

این دو موسیقی را باید تجزیه تحلیل کرد؛ اینها دو گونه موسیقی متفاوت هستند و این به غریزه من و شوقی که به موسیقی دارم بستگی دارد و من به این وسیله توانستم اینها را با هم نزدیک کنم و از تلفیق آنها یک قطعه ای بسازم .

شما قطعه موسیقی تهران - برلین را ساختید و در ایران هم اجرایش کردید همانطور که می دانید موسیقی ایرانی ریتم آرام ی دارد و ملودی الکترونیک ریتم تند تری دارد در اجرا اینها چگونه با هم هماهنگ شدند؟

تنها می توانم بگویم چیزهای مخالف بهم می چسبند مثل قطب مثبت و منفی که بهم می چسبند، می توانم چنین پاسخی به شما بدهم.

با ساخت قطعه موسیقی تهران -برلین و آلبوم موسیقی«صبحدم» چقدر توانستند موسیقی سنتی ایران را که در غرب شناخته شده نیست به مخاطب غیر ایرانی معرفی کنید ؟

فکر کنم یک گوش و قلب باز برای موسیقی کافی باشد و این چیزی است که مخاطبان آلمانی را به صورت مثبت به خودش می کشد، این کاری که من کردم من به اینجا آمدم و سازهای دیگری آوردم و مخاطبان این را دید و فهمید و متوجه آن شد امیدوارم سفر ادامه پیدا کند و من کارهای بیشتری انجام بدهم .

آیا توانستید سفیرمعرفی موسیقی ایران در کشورهای غربی باشید؟

من می توانم بگویم پیام آور نبودم؛ من کسی بودم که پیام را نبردم اما می خواستم نشان دهم که این موسیقی وجود دارد و توانستم ذوق مخاطب غربی را برانگیزم و آنها بتوانند با موسیقی و فرهنگ ایرانی آشنا شوند.

موسیقی سنتی ایرانی در اجرا فراز و فرود زیادی دارد و می شود گفت موسیقی الکترونیک هیجان انگیز است در تلفیق چگونه این دو را با هم هماهنگ می کنید؟

احترام به این سوال به فهم و شعور مخاطب است، اینکه که مخاطب چقدر بتواند آن را بفهمد، من تنها می خواهم به هنرمند و آن ساز احترام بگذارم و آنها را به خانه شیلر بیاورم و چند وقتی مهمان کنم، این توانایی خود هنرمند است که باید در این موقعیت چکار کند.

شما تجربه همکاری با چند هنرمن ایرانی مثل پوریا سرایی، یلدا عباسی و پیروز ارجمند را دارید دوست دارید در پروژه بعدی به طور خاص علاقه دارید با کدام خواننده و موزیسین ایرانی همکاری کنید؟

حتما این کار را سریع و با علاقه انجام خواهم داد. علاقمند به همکاری با موزسین های دیگری از ایران هستم .

آیا کیهان کلهر رو می شناسید ایشون برگزیده وومکس 2019 هستند آیا فکر می کنید توانید با این هنرمند جهانی ایران همکاری کنید؟

من کیهان کلهر را هنوز نمی شانسم ولی ببخشید که من ایشون را با این سابقه نمی شناسم چرا که نه علاقه دارم با وی همکاری کنم.

آیا علاقه دارید شیلر در شهرهای تاریخی ایران مثل شیراز و یزد به اجرا برود؟

من خوشحال می شوم که بتوانم در آینده در دیگر شهرهای ایران اجرا کنم .

شما قطعه تهران- برلین را ساختید ممکن است فضای تاریخی دیگر شهرهای ایران ایده ساخت قطعه دیگری برای ایران را بدهد؟

آینده ان شاءالله این را نشان خواهد داد .

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد