گام چهارم اولتیماتوم است/ طرفین دیگر 1+5 هیچ کاری برای احقاق حق جمهوری اسلامی انجام نداده‌اند


گام چهارم اولتیماتوم است/ طرفین دیگر 1+5 هیچ کاری برای احقاق حق جمهوری اسلامی انجام نداده‌اند

جمهوری اسلامی از فردای توافق هسته‌ای نشان داد که نسبت به تعهداتی که در برجام متعهد شده، پایبند است. به همین دلیل برداشتن گام‌های اول تا چهارم نوعی واکنش به خروج آمریکا از این معاهده مهم بین‌المللی و بی‌اعتنایی اروپایی‌ها به پشت کردن ایلات متحده به برجام است

گام چهارم اولتیماتوم است/ طرفین دیگر 1+5 هیچ کاری برای احقاق حق جمهوری اسلامی انجام نداده‌اند

به گزارش پارسینه، صباح زنگنه،کارشناس مسایل بین الملل در گفتگو با خبرنگار پارسینه با اشاره به اجرایی شدن گام چهارم ایران اظهار داشت: جمهوری اسلامی از فردای توافق هسته‌ای نشان داد که نسبت به تعهداتی که در برجام متعهد شده، پایبند است. به همین دلیل برداشتن گام‌های اول تا چهارم نوعی واکنش به خروج آمریکا از این معاهده مهم بین‌المللی و بی‌اعتنایی اروپایی‌ها به پشت کردن ایلات متحده به برجام است.

تحلیلگر مسایل بین الملل در ادامه سخنانش گفت: ایران در شرایطی تبعات بدعهدی آمریکایی‌ها را متحمل شده است که طرفین دیگر ۱+۵ هیچ کار عملی‌ای که به سرانجام برسد را برای احقاق حق جمهوری اسلامی انجام نداده‌اند و فقط به وعده دادن آنهم با شرط و شروط‌هایی بسنده کردند. دقیقا به همین دلیل ایرانی‌ها بر اساس قانون نانوشته تحرکات دیپلماتیک تصمیم به اقدام متقابل گرفتند تا از تضییع حقوق‌شان ممانعت به عمل بیاورند.

او ادامه داد: جامعه جهانی در شرایطی واکنش تند به گام‌های اول تا چهارم می‌گیرند که ایران حتی می‌توانست مثل تصمیمی که در کاخ سفید گرفته شد، خروج قطعی از برجام را اعلام کند. اما بنای ایران احترام به گذاشتن به قرداد بین‌المللی بود. پس می‌توان اینطور قضاوت کرد که کشور‌های اروپایی با در نظر گرفتن منافع‌شان نسبت به اقدام بی‌خردانه دونالد ترامپ واکنش لازم را نشان نمی‌دهند.

زنگنه در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: دولت ایران با اینکه در داخل کشور برای خارج شدن از توافق هسته‌ای تحت فشار است، در عمل پایبندی خود را به بند بندِ برجام ثابت کرده است و اگر با گام‌های ۴ گانه نسبت به قول و قرار‌ها عقب‌نشینی کرده است فقط به خاطر این است که برخلاف آنچه توافق شده بود تحریم‌ها از جانب آمریکا برگشته است. پس می‌توان اینطور گفت که نظام بین‌الملل نمی‌تواند خرده‌ای به ایران برای گام چهارم بگیرد.

صباح زنگنه در پایان سخنانش گفت: ایران نزدیک به ۴۰ سال است که تحت فشار آمریکا و هم‌پیمانان این کشور است که اقدام‌های هزینه‌ساز علیه جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد. شرح این شرایط نشانگر این است که گام‌های چهارگانه نه تنها غیرقانونی نیسستند، بلکه واکنشی طبیعی به زیاده‌خواهی آمریکا محسوب می‌شوند. اروپایی‌ها هم باید در نظر بگیرند تا زمانی که به هر دلیلی نتوانند از تداوم تحرکات آمریکا جلوگیری کنند، نمی‌توانند ایران را از ادامه برنامه‌هایش منصرف کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس