نسخه‌پیچی امارات برای مذاکره و توافق جدید با ایران


نسخه‌پیچی امارات برای مذاکره و توافق جدید با ایران

یک مقام ارشد اماراتی در یک سخنرانی درباره نشستن ایران بر سر میز مذاکره با قدرت‌های جهانی و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای حصول به یک توافق جایگزین برجام که برنامه موشکی ایران را هم دربر بگیرد، ابراز امیدواری کرده است.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز به نوشته روزنامه «ینی شفق»، «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در یک سخنرانی در ابوظبی مدعی شده که ایران باید برای رسیدن به یک توافق جدید به منظور کاستن از تنش‌های منطقه و «احیای اقتصادش»، با قدرت‌های جهانی و کشورهای حاشیه خلیج فارس بر سر میز مذاکره بنشیند.

قرقاش در سخنرانی در ابوظبی پایتخت امارات درباره شرایط منطقه و تنش‌ها با ایران گفت: «تشدید بیشتر تنش‌ها در شرایط جاری به نفع هیچ کس نیست و ما قویا اعتقاد داریم که فضا برای موفقیت دیپلماسی دسته‌جمعی وجود دارد».

وزیر مشاور در امور خارجه امارات از توافق هسته‌ای برجام به شدت انتقاد کرد و همچنین درباره «انتخاب غلط» از بین دو گزینه جنگ و این «توافق هسته‌ای ناقص» هشدار داد.

وی با نسخه‌ پیچی برای توافق جایگزین برجام مدعی شد که توافق جدید با ایران نباید فقط منحصر به موضوع هسته‌ای باشد و باید به «نگرانی‌ها» درباره برنامه موشک بالستیک ایران و همچنین «دخالت‌های منطقه‌ای» این کشور از طریق نیروهای نیابتی بپردازد.

اظهارات قرقاش درباره «دخالت‌های منطقه‌ای ایران» در شرایطی مطرح شده که رسانه‌های بین المللی و مقام‌های خارجی بارها از اقدامات غیرقانونی و دخالت‌های مکرر امارات در امور کشورهای مختلف از قبیل یمن، لیبی و سودان خبر داده‌ و از مواضع امارات انتقاد کرده‌اند.

وزیر مشاور در امور خارجی امارات که در نشست سالیانه «مناظره استراتژیک» در ابوظبی سخنرانی می‌کرد، مدعی شده که کشورهای منطقه باید در مذاکرات برای توافق جدید با ایران حضور داشته باشند.

قرقاش مدعی شد: «به نظر من امکان یک مسیر برای توافق با ایران وجود دارد؛ توافقی که شاید همه به زودی آماده شروع و همراهی کردن با آن باشند. این موضوع طولانی خواهد بود و به صبر و شجاعت نیاز خواهد داشت».

وی سپس بر اهمیت اتفاق نظر جامعه بین المللی به ویژه آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه غرب آسیا در قبال ایران تاکید کرده است.

نسخه‌ پیچیدن‌های این مقام اماراتی درباره ناقص بودن برجام و لزوم حصول به یک توافق جدید در شرایطی مطرح شده که ایران بارها اعلام کرده که برجام تنها درباره موضوع هسته‌ای بوده و این کشور هیچ مذاکره‎‌ای درباره مسائل دیگر از قبیل برنامه موشکی دفاعی ایران نخواهد کرد.

ادعاها درباره توافق جایگزین برجام در شرایطی صورت گرفته که دیگر کشورهای این توافق بین المللی به رغم پایبندی کامل ایران به این توافق، تعهدات برجامی خودشان را انجام نداده‌اند و بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، دیگر کشورهای باقیمانده در این توافق در عمل به تعهداتشان به اعلام حمایت سیاسی از توافق بسنده کرده‌اند و اقدامی عملی در جهت تحقق تعهدات و وعده‌های مکرر خود انجام نداده‌اند.

فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان