رازهای رمز یکبار مصرف بانکی


 رازهای رمز یکبار مصرف بانکی

تشکیل روزی 800 پرونده جدید در پلیس فتا به‌دلیل کلاهبرداری از طریق تراکنش‌های بانکی باعث شده تا در روزهای اخیر تعداد مالباختگان در برابر دادسراها و مجتمع‌های قضایی رسیدگی‌کننده به این پرونده‌ها افزایش یابد.

به گزارش بنکر (Banker)، دیروز در برخی شبکه‌های اجتماعی برخی کاربران از برداشته شدن مبالغی بین یک تا 3میلیون‌تومان از حساب‌شان نزد یکی از بانک‌های خصوصی خبر دادند اما پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد افراد مالباخته که کلاه سرشان رفته محدود به یک بانک نبوده و تعدادی از مشتریان دیگر بانک‌ها هم اسیر این کلاهبرداری‌ها شده‌اند. موضوعی که مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانکی به جای اینکه به مردم پاسخ دهد یا با خبرنگاران گفت‌وگو کند، در حساب توییتری‌اش آن را فاش کرده و می‌گوید: به‌صورت روزانه 800پرونده جدید در پلیس فتا ثبت می‌شود که بسیاری از آنها مربوط به فیشینگ است.

دلیل افزایش کلاهبرداری‌ها
برخی مقام‌های مسئول در شبکه بانکی هم ضمن تأیید افزایش کلاهبرداری از حساب‌های بانکی از طریق تراکنش‌های غیرمجاز در نقل و انتقال اینترنتی، گفته‌اند: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد برخی کاربران، اطلاعات کارت بانکی خود را به‌صورت دستی در نقل و انتقال اینترنتی ثبت می‌کنند و اطلاعات آنها شامل شماره کارت، رمز دوم اینترنتی و سایر اطلاعات لازم روی سایت‌های خرید اینترنتی ذخیره شده که همین مسئله باعث کلاهبرداری‌ها شده است.
این مقام مسئول در شبکه بانکی، افزود: افزون براینکه برخی هم اطلاعات حساب بانکی و کارت بانکی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند یا از طریق شبکه‌های اجتماعی برای افراد مورد نظر می‌فرستند که این اطلاعات به‌دلیل امن نبودن شبکه‌های اجتماعی لو می‌رود و یا از طریق افراد مورد اعتماد آنها در اختیار دیگران قرار می‌گیرد.

تا دی‌ماه با احتیاط خرید کنید
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه روزانه تعداد زیادی پرونده در زمینه فیشینگ در پلیس فتا ثبت می‌شود، گفت: طرح ارائه رمز دوم یکبار مصرف از ابتدای دی‌ماه اجرایی می‌شود و مشکل فیشینگ را مدیریت می‌کند.
مهران محرمیان درباره اجرایی‌شدن رمز دوم یکبار مصرف افزود: رمز دوم پویا از ابتدای دی‌ماه این مشکل را مدیریت خواهد کرد؛ هر چند ممکن است که کمی زحمت برای همه داشته باشد اما هرکس که یک‌بار هک شده باشد تأیید می‌کند که ارزشش را دارد.

نگاه رئیس‌کل
خردادماه امسال قرار بود طرح رمز دوم یکبار مصرف در شبکه بانکی اجرایی شود تا جلوی سوءاستفاده در تراکنش‌های آنلاین گرفته شود اما بانک مرکزی به‌دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های لازم در شبکه بانکی، اجرای این طرح را به تأخیر انداخت. حال با افزایش تعداد کلاهبرداری‌ها، بانک مرکزی وعده داده این کار را از ابتدای زمستان اجرایی می‌کند.
2روز پیش عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی در اینستاگرام با بیان اینکه هم‌اکنون ۳۰بانک فعال‌سازی‌ رمز پویا را شروع کرده‌اند، نوشت: به‌دلیل هوشمند نبودن بسیاری از موبایل‌ها، اجباری‌کردن استفاده از رمز پویا درحال حاضر مقدور نیست. او در عین حال تأکید کرد: مسئولیت حفاظت از اطلاعات مشتریان به‌عهده بانک‌ها و هرگونه ضرر و زیان وارد شده از این ناحیه به مشتریان به‌عهده آنهاست و رمز ایستا می‌بایست به‌گونه‌ای غیرفعال شود که موجب نگرانی مشتریان در دریافت روزانه ۱۰میلیون خدمت نشود و نیز تعدادی از بانک‌ها هنوز به سرویس شاهکار برای انطباق شماره ملی و موبایل مشتریان خود متصل نیستند. همتی در عین حال از مسدود شدن تعداد زیادی سایت‌های جعلی کلاهبرداری خبر داده و گفته این بانک به‌طور مرتب شبکه‌های اجتماعی و درگاه‌های پرداخت الکترونیک را رصد می‌کند.

اطلاعیه بانک مرکزی
دیروز بانک مرکزی سرانجام از لاک دفاعی خارج شد و اعلام کرد: بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای ارتقای سطح امنیت تراکنش‌های بدون حضور کارت در اینترنت، امکان دریافت رمز دوم پویا را فراهم کرده‌اند. این نهاد از مردم خواست برای دریافت رمز و تأیید شماره تلفن همراه خود به بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنند و اطلاعات بانکی خود را در اختیار درگاه‌های مشکوک قرار ندهند.
- معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی: طرح ارائه رمز دوم یک‌بار مصرف برای مقابله با فیشینگ از ابتدای دی‌ماه اجرایی می‌شود
- روزی 800پرونده کلاهبرداری ناشی از فیشینگ در پلیس فتا ثبت می‌شود و همین موضوع به ازدحام مالباختگان در برابر دادسرا در روزهای اخیر دامن زده است
*یافته‌ها نشان می‌دهد کلاهبرداری از تراکنش‌ها، مختص یک بانک نیست و در اغلب بانک‌ها رخ داده است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست