مسکن مهر با لباسی جدید!


اخبار طرح ملی مسکن به صورت قطره چکانی اعلام می‌شود و خبری از بوق و کرنا نیست چرا که اگر واردجزییات طرح شوند، منتقدان هجمه کرده و ایرادات منطقی خود را به طرح می‌گویند.

به گزارش بنکر (Banker)، از امروز ثبت نام طرح ملی مسکن در چهار استان کشورآغاز می‌شود و این در حالی است که این طرح ۲ ماه پیش دراستان کرمان به عنوان پایلوت ثبت نام، انجام شد و بنیاد مسکن با طراحی سامانه خود از متقاضیان دارای شرایط ثبت نام کرد.
تمامی واحدهای ارایه شده ۷۵ تا ۸۰ متر هستند و سرمایه اولیه ای که برای ثبت نام در این طرح نیاز دارید ۳۰ تا ۵۰ میلیون است و باید خانه اولی ، متاهل و ۵ سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا راداشته باشند برای ثبت نام در طرح ملی مسکن میزان تسهیلاتی که برای این طرح در نظر گرفته‌ شده ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸
در ادامه گزارش در گفت‌و گو بایوسف کاووسی کارشناس ارشد اقتصادی به نکته های گفته نشده در خصوص طرح ملی مسکن پرداخته ایم.

واقعیت طرح ملی مسکن چیست؟
یوسف کاووسی کارشناس ارشد اقتصادی در خصوص طرح ملی مسکن به خبرنگار اقتصادی شبکه خبری تهران‌نیوز گفت: دولت تدبیر و امید در زمان شروع به کار و قبل از آن در تبلیغات انتخاباتی به شدت به مسکن مهر و بانیان اجرای آن انتقاد کرد که مسکن مهر طرحی جایگزین نداشت و تمام انرژی خو د را برای نقد مسکن مهر به کار بست.
کاووسی افزود: ابتدا موضوع مسکن اجتماعی مطرح شد بدون اینکه ریزکار را ارائه دهندفقط باطرح اسم سعی درکوبیدن مسکن مهرداشتند
و عملیات مسکن مهر را به دلایل مختلف به تعویق انداختند و ثبت نام کنندگان درآن طرح را در سرگردانی رها کردند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ۶ سال از زمانی که سخن از مسکن ملی، اقدام ملی مسکن و…. می گذرد اما در جزییات طرح هنوز به اجماع نرسیده اند.
کاووسی بیان کرد: اخبار طرح ملی مسکن به صورت قطره چکانی اعلام می‌شود و خبری از بوق و کرنا نیست چرا که اگر وارد طرح شوند، منتقدان هجمه کرده و ایرادات منطقی خود را به طرح می‌گویند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مسئولین طرح ملی مسکن اعلام کرده‌اند که مکان جانمایی مسکن مهر نا درست بوده اما در عمل برای طرح ملی مسکن مناطقی را در نظر گرفته اند که مسکن مهر قبلی تعیین و بنا کرده بود. به عنوان مثال برای تهران همان پردیس و پرند وهشتگرد و اندیشه را در نظر گرفتند که در گفته های ۶ سال گذشته همواره به نقد توسط مسئولان دولت کشیده شده بود.

طرح ملی مسکن ۱۰ برابر قیمت مسکن مهر است
وی افزود: جالب آنجا است که درمسکن مهر حداکثر قیمتی که برای هر متر از مردم گرفته می شود چه به صورت نقد و چه وام سیصدهزارتومان بود که دراین طرح اعلام قیمت تمام شده مبنا قرار گرفته که با قیمت های امروز کمتر از سه میلیون تومان تمام نمی شود یعنی ۱۰ برابر قیمت مسکن مهر قبلی است.
کاووسی اظهار داشت: در جایی نقد به زمین‌های ۹۹ ساله شده بود که در این طرح زمین اقساطی ۹۹ ‌ساله در نظر گرفته شده و حال اینکه زمین های ۹۹ساله مسکن مهر قبلی در حال واگذارشدن به مردم به طرق مختلف است.

شرایط ثبت نام در طرح ملی مسکن همان شرایط های مسکن مهر است
کاووسی در خصوص شرایط های ثبت نام برای طرح ملی مسکن به خبرنگار تهران نیوز گفت: ازشرایطی که فعلا اعلام شده تاهل ، ساکن بودن درآن شهر وعدم استفاده از امکانات دولتی ذکر شده که همان شرایط قبلی مسکن مهر است و جالب این است که طبق آخرین برآورد در برخی شهرهای جدید واحدهای ساخته شده مشتری نداشت و به اجبار تعداد زیادی به کمیته امداد واگذار شد تا با تکمیل آنها به واجدین شرایط واگذار شود و از بس مشتری نداشت شرط داشتن یک واحد هم برداشته شده بود و هرکسی می توانست بیش از یک واحد هم خریداری کند!
کاووسی بیان کرد: حال چه شده که دولت ورود کرده تا همان راه را برود ولی با هزینه‌های بالاتر و۱۰ برابری! چگونه ممکن است طرحی که تازه کلید خوره ۱۸۰ هزار واحد در مرحله نیمه‎ساز قرار داشته باشد و سقف و کف زده شده و بیش از نیمی از کار انجام شده باشد !

اخبار ضد و نقیض در خصوص طرح ملی مسکن
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: وقتی اعلام می‌شود ۱۰ استان اولویت دارد معلوم می‌شود همان مسکن‌های مهرقبل است و درهمان زمین‌ها و شهرهای مورد انتقاد دولت طرح عملی شود.
کاووسی گفت: اعلام شده کل واحدها ۴۰۰ هزار واحد است که ۱۸۰ هزار واحد نیمه کاره است و بقیه با شرایطی که اعلام می شود کلید می خورد، درلا به لای اخبار ضد و نقیض معلوم می شود کسانی که درصندوق پس انداز مسکن اولی‌های بانک مسکن سپرده گذاری کرده بودند در اولویت هستند و با سپرده و وامی که به آنان تعلق گرفته پیش پرداخت طرح را باید پرداخت کنند.
وی افزود: درجای دیگر می گویند از۳۰ تا۵۰ میلیون تومان باید به عنوان آورده اولیه تا ثبت نام شوند و درادامه بین ۷۵ تا۱۰۰ ملیون وام بانرخ ۱۸ درصد به طرح و واجدین و ثبت نام کنندگان پرد اخت می‌شود، و باز در جای دیگر می گویند این طرح برای دو دهک آسیب پذیر جامعه است که توان خانه دارشدن ندارند.
مدیر اسبق بانک مرکزی مطرح کرد: سوال اساسی این است که قشرآسیب پذیر آورده اولیه را از کجا بیاورد ؟ و اقساط وام ۱۰۰ میلیونی را که ۱۲ ساله قسط بندی می شود با نرخ ۱۸ درصد چگونه بازپرداخت نماید؟
وی تأکید کرد: سوال اساسی و نهایی این است که چرا از تمام امکانات کشور بهره نمی بریم و یک طرح ملی را هرچند با اشکالات اندک دنبال نمی کنیم و۶ سال مجریان و طرح دهندگان آن را به بهانه های واهی میکوبیم وحال در دو سال آخر دولت برای اینکه کاری کرده باشیم همان طرح را با نامی دیگر والبته باقیمتی ده برابر به مردم نیازمند و درگیر دربحران ارایه می کنیم وآن هم در شرایط سخت تأمین بودجه و کسری بودجه عمرانی و…
کاووسی در پایان گفت: این مشکل برای این دولت نیست و به اتفاق تمام دولت های بعد ازانقلاب اسلامی این رویه را رفتند که طرح های دولت قبلی بد بوده و به زیان جامعه است و با چندسال معطلی دوباره همان طرح با نامی دیگر و نمایشی دیگر به روی کار آمده است. یکی ازعلل عقب ماندگی همانا نداشتن استراتژی وعدم پایبندی دولت ها به برنامه‌های قانونی پنج ساله و اسناد و سیاست‌های بالادستی می‌باشد که امید می‌رود با ابلاغ سیاست‌های کلی قانون‌گذاری توسط مقام معظم رهبری و الزام به اجرای اسنادبالادستی این نقیصه برطرف گردد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط