جاذبه های گردشگری ایلام


جاذبه های گردشگری ایلام

شهر ایلام‌ در میان‌ حصاری از کوه‌ها و ارتفاعات ‌جنگلی استقرار یافته‌ و آب‌ و هوای معتدل‌ کوهستانی دارد. بهار آن‌ نیز جلوه‌ای زیبا و دلپذیر دارد.

جاذبه های گردشگری ایلام
صدای ایران ایلام‌ در فاصله‌ ۷۱۰ کیلومتری تهران واقع‌ شده‌ است‌.شهر ایلام‌ در میان‌ حصاری از کوه‌ها و ارتفاعات ‌جنگلی استقرار یافته‌ و آب‌ و هوای معتدل‌ کوهستانی دارد. بهار آن‌ نیز جلوه‌ای زیبا و دلپذیر دارد.

حسین‌ قلی خان‌ که‌ ظاهرا قدرتمندترین‌ والی پشتکوه‌ بود، در محل‌ فعلی شهر ایلام‌، خانه‌های اعیانی، اردوگاه‌ و عمارت‌ را بنا کرد که‌ عملا به‌ مرکز تابستانی والیان‌ پشتکوه‌ تبدیل‌ گردید. سال‌ها این‌ محل‌ به‌نام‌ حسین‌ آباد والی معروف‌ بود تا در زمان‌ پهلوی اول‌ در خرداد ماه‌ ۱۳۲۵ شمسی و با توجه‌ به‌ سابقه‌ تاریخی و تصویب‌ فرهنگستان‌ ایران‌ «ایلام‌« نامیده‌ شد.
مکانهای تاریخی وجاذبه های گردشگری شهر ایلام
1-قلعه کاخ والی

یکی از بناهای مهم دوره قاجاریه در شهر ایلام قلعه والی است که توسط غلامرضا خان والی در سال 1326 قمری بر روی تپه ای به نام چغا میرگ ساخته شده است. این بنا دارای قسمتهای متعدد چون حرم سرا، قسمت شاه نشین، اتاق آینه و زندان در زیر زمین می باشد.
قلعه والی در شهر ایلام که چند سالی است به موزه مردم شناسی تبدیل شده، نمایشی از فرهنگ و تمدن استان است که هر سال در ایام نوروز مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد.
استان ایلام به لحاظ تاریخی و آثار باستانی جزو استانهای مهم کشور محسوب می شود و بیشترین آثار استان از دوران ساسانی است که هر ساله مورد استقبال گردشگران نوروزی قرار می گیرد.
استان ایلام با داشن ۷۵۰ اثر ملی در کشور رتبه پنجم را از نظر ثبت آثار ملی دارد و به ترتیب در سال ۹۰، ۲۵ و در سال ۹۱، ۲۱ اثر، در سال۹۲، ۲۲ اثر و در سال ۹۳ تا پایان سال ۵۰ اثر ثبت ملی شده است.
2-چکیده ای از ارغوان
تنگه ارغوان در سه کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام در مسیر تنگه قوچعلی و در مسیر رودخانه ای و درختانی با گلهای ارغوانی قرار داشته که تنوع رنگ طبیعت و جنگلهای سبز این تنگه چشم هر بیننده ای را محسور می کند. از همین رو تنگه ارغوان یکی از تفرجگاه های اصلی ایلام به شمار می آید و ساکنان ایلام اغلب اوقات فراغت خود را در این تنگه سپری می کنند.
این تنگه فوق العاده زیبا و رویایی جزو مناطق سردسیر استان و زادگاه اصلی درختچه ارغوان به حساب می آید. این منطقه در گذشته به "گاوز" معروف بوده و محل رشد گونه های متنوع گیاهی از جمله بلوط، دافنه، کیکم و زالزالک بوده ولی متاسفانه اصلی ترین گونه گیاهی این منطقه که درختچه ارغوان است در حال انقراض میباشد. در محدوده این تنگه و ارتفاعات ییلاقی اطراف آن صنعت زنبورداری عسل ناب، رونق دارد.
3-کوه قلاقیران
این کوه را می توان یکی از بهترین نقاط کوهستانی کشور معرفی نمود. کوه قلاقیران دارای چشم انداز بسیار زیبایی است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می نماید. این کوه در 3 کیلومتری جهت شمالی شهر (پنج کیلومتری غرب ایلام) ایلام واقع شده است. کوه قلاقیران به لحاظ مردم شناسی بسیار حائز اهمیت بوده و به نوعی می توان آن را نماد شهر ایلام معرفی نمود. از سمت کرمانشاه که به ایلام وارد می شویم، با کوهی مواجه هستیم که بسیار مورد توجه است. حتی گفته شده است که این کوه الگوی طرح برج میدان آزادی در تهران بوده است. گردشگران از مناظر زیبای پای کوه جهت فیلم برداری و عکس برداری و ثبت لحظاتِ خاطره انگیز بهره می گیرند. کوه قلاقیران مامن مناسبی برای دوستداران مناطق کوهستانی به شمار می آید. گفته شده است که محوطه های اطراف این کوه دارای آثاری از ادوار ساسانی و اسلامی می باشند. این منطقه در تابستان جلوه و زیبایی خاصی را به مخاطبان خود هدیه می نماید.
4-کبیرکوه
کبیرکوه به مجموعه کوه های بلندی است که خود قسمتی از رشته کوه بزرگ زاگرس است گفته می شود. این رشته از دیوارهای جنوبی دره رودخانه آب آفتاب و کنجان چم شهرستان مهران شروع شده و رو به رودخانه کرخه در دهستان الوار گرمسیری از شهرستان خرم آباد لرستان ادامه می یابد. دامنه های شمال و شمال شرقی آن به دره های رودخانه سیمره، کرخه و دامنه های جنوب و جنوب غربی آن به مرز ایران و عراق منتهی می شود.

دره کنجان چم تا دره رودخانه کرخه 175 کیلومتر و عرض آن در حد فاصل رودخانه سیمره یا کرخه تا مرز ایران و عراق بین 45 تا 80 کیلومتر است. این کوهستان پهنه ای به وسعت 9500 کیلومتر مربع را زیر پوشش قرارداده است.

این رشته کوه از شاخه های بسیاری تشکیل یافته که به سمت غرب و جنوب غربی از ارتفاع آن ها کاسته می شود و بلند ترین آنها که خط الرأس رشته مزبور را تشکیل می دهند در بخش شرقی آن واقع شده اند. بلندترین این کوه ها، قله ای به نام کبیرکوه است که 2790 متر ارتفاع دارد و در 18 کیلومتری شرق ارکواز ملکشاهی واقع شده است. از این رشته که کوهستان وسیعی را تشکیل داده است رودخانه های فراوانی سرچشمه می گیرند. و اکثرا به خاک عراق وارد می شود و تعداد دیگری ازرودخانه ها نیز به رودخانه سیمره و کرخه می پیوندند.
برای صعود به بلندترین قله این کوه می توان از راه اتومبیل رو ایلام به دره شهر و از طریق روستای بهرام خانی و راه کولم به روستای گوران و پس از طی گردنه پینه به خط الرأس رشته مزبور دست یافت به طول 12.5 کیلومتر طی کرد تا به قله رسید.
5-تنگه رازیانه
تنگه ی رازیانه ی ایلام در دامنه های ارتفاعات کبیر کوه واقع شده است. این محل که در همجواری جاده ی ایلام- دره شهر قرار گرفته، یکی از جاذبه های مورد توجه گردشگران به شمار می آید. در مسیر این جاده، پس از گذر از روستای چنار باشی ( روستایی که دارای 100 خانوار می باشد.) و حدود 45 کیلومتری شهر ایلام واقع شده است. تنگه ی رازیانه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و دارای طولی حدود دو متر می باشد. از آنجا که تنگه ی مذکور دارای آثاری از ادوار مختلف می باشد، همواره مورد توجه پژوهشگران علومی نظیر علوم زمینی، هیدرولوژی و محیط زیست قرار می گیرد. زیبایی چشمگیر این تنگه در فصول مختلف سال و علی الخصوص تابستان جلوه ی منحصر به فردی دارد.
6-دریاچه ایلام
برای رفتن به دریاچه ی سد ایلام، در مسیر جاده ی فرعی ایلام- دره شهر، در فاصله ای حدود 20 کیلومتری شرق شهر ایلام به آن می رسیم. در واقع این دریاچه در جهت جنوب شرق شهر ایلام واقع شده است. سد ایلام در چند سال اخیر به جهت تامین آب آشامیدنی شهر ساخته شده است. چشم انداز زیبا و طبیعت خیره کننده ی آن منجر شده تا این محل شمار بسیاری از گردشگران را به خود جذب نموده و از مکان های دیدنی ایلام در فصول بهار و تابستان به شمار آید.
گونه جانوری - بزوکل- قوچ میش-پلنگ گربه وحشی
گونه گیاهی - کیکم زالزالک بلوط
7- موزه ایلام
موزه ی تاریخ طبیعی ایلام از جمله مکان های مورد توجه گردشگران به شمار می آید. این موزه در انتهای بلوار مدرس در شهر ایلام واقع شده است. در این موزه نمونه های مختلف جانوری، گیاهی و نیز فسیل های متعدد از دوران های مختلف زمین شناسی و نیز حیوانات تاکسیدرمی شده، به نمایش گذاشته شده اند.

8-چغاسبز
پارک جنگلی چغا سبز ایلام یک پارک جنگلی بزرگ است که در جهت جنوب شهر ایلام و در مسیر فرودگاه واقع شده است. این پارک درواقع از جهت شرق به غرب به بزرگراه امام حسین (ع) و نیز فرودگاه و از جهت جنوب به دره دَزوَن کوه چاله سیه و هرقوتگه متصل می شود. جنگل انبوه این پارک دارای انواع درختان میوه و گونه های مختلف گیاهی می باشد. پارک جنگلی چغا سبز، به نوعی زیستگاه پرندگان کمیاب نیز به شمار می آید و وسعت آن را حدود 4000 هکتار عنوان نموده اند. این پارک محل نمایشگاه دائمی شهر بوده و دارای یک شهر بازی می باشد. از امتیازات این پارک جنگلی می توان به امکانات گردشگری و رفاهی، و همانطور که عنوان شد، یک شهر بازی کودکان و .... اشاره نمود.
زیبایی منحصر به فرد و جلوه های تاثیر گذار آن منجر شده تا این مکان همواره مورد توجه گردشگران واقع شود. در واقع وجود درختان کاج، اقاقیا، گردو، سرو و .... چشم انداز بسیار زیبایی را به پارک چغا سبز بخشیده است.
جاذبهای گردشگری ملکشاهی ایلام
شهرستان ملکشاهی دارای طبیعت بکر و جاذبه‌های طبیعی زیبایی مثل آبشار اما، آبشار پنجه علی، دریاچه سد ایلام، ارتفاعات و دره‌های زیبای کوه پشمین، آبشار درگناو گنداب، تالاب سیاب درویش، کوه کلک، غارتایه که و آتشکده کوشک قینفر است.
آنچه این شهر را بسیار شهره کرده طبیعت بکر و وجود آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری طبیعی و دیدنی است که وصف آن‌ها تا حضور و دیدن این زیبایی‌ها در کلام و کلمه نمی‌گنجد و تنها حضور و احساس و دیدن این همه شکوه و زیبایی می‌تواند بهترین‌ها را در خصوص این استان زیبا در فصل بهار بازگو کند.

آبشار اما
یکی از مهمترین آثار طبیعی شهرستان آبشار اما است، این آبشار با ارتفاع حدود ۲۰ متر در نزدیکی روستای اَما در ۲۵ کیلومتری جنوب ایلام و پشت سد ایلام واقع شده است.
آبشار روستای اما در میان دره‌ای واقع شده و آب آن به سمت دریاچه سد ایلام جریان دارد. ادامه مسیر فوق به روستای مهر و در نهایت به شهر ملکشاهی منتهی می‌شود.
آبشار زیبای اما به شماره ۲۳۷ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است، طول این آبشار ۲۹۷ متر است که در تمامی فصول سال دارای چشم اندازی زیبا برای بازدید گردشگران و طبیعت دوستان است.

سد چم گردلان
سد چم گردلان از دیگر زیبایی‌های طبیعی شهرستان است، این سد از طرف شرق به شهر مهر و روستای اما از شهرستان ملکشاهی و از طرف غرب به روستاهای ماربره و کان‌گنبد از بخش صالح آباد و از طرف جنوب به ارتفاعات ویژدرون ملکشاهی و از طرف شمال به روستای گل‌گل علیا از توابع شهرستان ملکشاهی محدود می‌شود که مساحت حوزه آبی سد آن در حال حاضر در سطح تراز ۹۲۰ متر برابر با ۲۵۵ هکتار است.

غار آقا میر
غار آقا میر از دیگر آثار مهم طبیعی شهرستان ملکشاهی است، این غار در بلندترین نقطه کبیرکوه (کان صیفی) در شهرستان ملکشاهی با ارتفاع ۲۳۶۲ متر از سطح دریا، با طول ۲۳۰ متر قرار دارد.

نقش برجسته آشوربانی پال
یکی دیگر از آثار مهم تاریخی شهرستان، نقش برجسته و کتیبه گل‌گل ملکشاهی است، این اثر تاریخی یادگاری از حمله و تصرف این منطقه توسط سلسله آشوری در هزاره‌های قبل از میلاد است که در ضلع شمالی روستای گل‌گل بخش ملکشاهی و بر نمای شرقی صخره و به ارتفاع حدود ۳ متر از زمین قرار دارد.
شکل عمومی کتیبه یک مستطیل به ارتفاع ۱۳۵ سانتی متر و عرض ۹۰ سانتی متر است که در وسط آن نقش نیم رخ و تمام قد پادشاه آشوری بصورت برجسته قرار دارد که کلاهی مخروطی و ردایی بلند تا روی پاها بر تن داشته و شمشیری حمایل نماد قدرتی به دست دارد که به علت تخریب شکل آن به درستی معلوم نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید