هفته رحمت و میلاد مهربانی


بیش از هزار و چهار صد سال پیش نبی اکرم (ص) دیده به جهان گشود. آن حضرت (ص) در سال 570 میلادی در شهر مکه معظمه متولد شد، عبدالله پدر حضرت پیامبر اسلام که یک بازرگان بود در بازگشت از شام در شهر یثرب چشم از جهان پوشید و پیامبر (ص) تا چهار...

بیش از هزار و چهار صد سال پیش نبی اکرم (ص) دیده به جهان گشود.
آن حضرت (ص) در سال 570 میلادی در شهر مکه معظمه متولد شد، عبدالله پدر حضرت پیامبر اسلام که یک بازرگان بود در بازگشت از شام در شهر یثرب چشم از جهان پوشید و پیامبر (ص) تا چهار سالگی در پیش مادر رضاعی اش حلیمه سعدیه ماند و پس از آن دو سال را نزد مادرش آمنه سپری کرد.

پیامبر اسلام هنگامی که تنها 6 سال داشت مادرش را نیز از دست داد و سرپرستی اش را عبدالمطلب پدر کلانش بر عهده گرفت اما دو سال بعد از سایه پدر کلانش نیز محروم شد و ابو طالب کاکایش سرپرستی وی را به عهده گرفت. حضرت محمد (ص) که 25 سال سن داشت با خدیجه زن ثروتمندی از اهل مکه ازدواج کرد.

هنگامی که حضرت محمد (ص) 40 سال از عمرش را سپری کرده بود، به پیامبری مبعوث گردید و در غار کوه حرا سوره اقرا نخستین آیت قرآن عظیم الشان به وی نازل شد.
در سن چهل سالگی هنگامی که محمد (ص) در غار حرا بود جبرییل (ع) نزد وی آمد و گفت: "اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ ﴿۱﴾ خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿۲﴾ اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ ﴿۳﴾ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿۴﴾ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ ﴿۵﴾"
"بخوان بنام پروردگارت که آفرید ، انسان را از خون بسته آفرید، بخوان و پروردگار تو کریمترین است، همان کسی که به وسیله‌ی قلم آموخت،آنچه را که انسان نمی دانست به او آموخت.
پس از این، دعوت آن حضرت برای ترویج دین مبین اسلام آشکارا و علنی شد.

حضرت محمد (ص) 23 سال عمرش را در راه اشاعه‌ دین مبین اسلام صرف کرد و قرآن شریف نیز در همین مدت بگونه‌ تدریجی به وی نازل شد. سرانجام آن حضرت (ص) در سن 63 سالگی به روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول سال یازدهم هجری چشم از جهان فروبست و در خانه‌ عایشه‌ صدیقه (رض) که در همانجا وفات یافته بود در شهر مدینه‌ منوره به خاک سپرده شد.

در روایات اهل سنت میلاد حضرت رسول مکرم اسلام 12 ربیع الاول قمری ذکر شده است اما در روایات اهل تشیع 17 ربیع الاول قمری آمده است. به همین مناسبت مسلمانان فاصله یکهفته ای تاریخ میلاد پیامبر اعظم را هفته میلاد و یا هفته وحدت مسلمانان اعلام کرده اند.
این هفته مسلمانان اعم از سنی و شیعه از سالروز تولد حضرت پیامبر با شیرینی و شربت از مردم پذیرایی می کنند و پخش نذورات و خیرات برای نیازمندان مشغول هستند.

کد (4)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط