اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان باید به سمت تکنوکراسی حرکت کنند


ابراهیم فیاض می‌گوید: «مردم دیگر از سیاست‌بازی‌های معمول خسته شده‌اند و به دنبال کسانی هستند که گره‌ای از مشکلات آن‌ها باز کند، که در این راستا، استفاده از تکنوکرات‌های بومی از نظر بنده بهترین راه‌حل ممکن برای ارتقاء جایگاه مجلس آینده است.»

فرارو- دوجناح اصلی کشور این روز‌ها سخت مشغول برنامه‌ریزی و تدارک به منظور حضور هرچه منسجم‌تر در انتخابات مجلس یازدهم هستند، این در حالیست که برخی از ناظران سیاسی اعتقاد دارند، اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان باید از شعارزدگی دست بردارندو با استفاده از نیرو‌های جوان و کارآمد برای مشکلات کشور راه‌حل عملی ارائه دهند.

به گزارش فرارو، با توجه به مشکلات اقتصادی که طی دو سال اخیر به وجود آمده و همچنین عملکرد مجلس دهم، به گفته برخی از فعالان سیاسی، شاید مشارکت در اسفنده ماه به مانند سال ۹۴ نباشد، حال برای برون رفت از این وضعیت، ابراهیم فیاض انسان‌شناس و عضو هیئت علمی گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو به دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا پیشنهاد می‌کند، به سمت تکنوکراسی حرکت کنند و با به کارگیری تکنوکرات‌های جوان و متخصص مجلس آینده را متحول سازند.
اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان باید به سمت تکنوکراسی حرکت کنند
ابراهیم فیاض معتقد است برای برون رفت از وضعیت فعلی باید به سوی تکنوکراسی حرکت کنیم

در حال حاضر هرچه به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم، فعالیت دو جناح اصول‌گرا و اصلاح‌طلب برای حضور در رویداداسفندماه بیشتر می‌شود، فضای انتخاباتی این روز‌ها راچگونه ارزیابی می‌کنید؟
هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصول گرا نیاز مبرم به پوست اندازی دارند، در غیر این صورت اگر با همین رویکرد فعلی به صحنه انتخابات بروند، شکست سختی از مردم خواهند خورد، دیگر رویکرد‌ها و برنامه‌های آنان جوابگوی وضع فعلی کشور نیست، بنابراین آن‌ها باید سمت و سوی خود را عوض کنند.

این تغییری که شما از آن صحبت می‌کنید، چگونه باید باشد؟
باید به سمت تکنو کراسی حرکت کنند، به بیان دیگر در مجلس آینده باید افراد متخصص، کاردان و متفکر یا به نوعی تکنوکرات حضور پیدا کنند، در غیر این صورت مجلس یازدهم هیچ تفاوتی با مجلس فعلی نخواهد کرد.

یعنی مردم به تکنوکرات‌های بومی رای خواهند داد؟
بله، مردم دیگر از سیاست‌بازی‌های معمول خسته شده‌اند و به دنبال کسانی هستند که گره‌ای از مشکلات آن‌ها باز کند، که در این راستا، استفاده از تکنوکرات‌های بومی از نظر بنده بهترین راه‌حل ممکن برای ارتقاء جایگاه مجلس آینده است. سورنا ستاری در بین اصلاح‌طلبان و مهرداد بذرپاش نیز در بین اصول‌گرایان این ویژگی را برای انتخابات ۱۴۰۰ دارند، که ممکن است برای انتخابات مجلس نیز ورود کنند.
بیشتر بخوانید:

چند درصد از نمایندگان فعلی می‌توانند به مجلس جدید بروند؟
غیر از چند نفر که تکنوکرات و باسواد هستند، همگی آن‌ها باید بروند.

با توجه به این دیدگاه شما که معتقد هستید، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با رویکرد فعلی دیگر کارکرد درستی ندارند، آیا در سطح جهان نیز رویکرد‌های سیاسی در حال تغییر است؟
بله همینطور است، همین الان در عراق و لبنان نیز که مردم نسبت به وضع موجود معترض هستند، افرادی که سر کار هستند، نمی‌تواند جوابگوی درست شدن وضعیت باشند و همه به دنبال تکنوکراسی هستند، بنابراین سیاسیون داخلی نیز در انتخابات مجلس باید در این راستا گام بروند و تکنوکراسی را دنبال کنند، از جهتی انتخابات مجلس می‌تواند مقدمه‌ای برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باشد، بدین معنا که مجلس، یازدهم، مجلس تکنوکرات باشد به پشتوانه آن نیز در ریاست جمهوری آینده یک دولت تکنوکرات و مبتنی بر تکنوکراسی بر سر کار آید تا مشکلات کشور را ساماند دهند.
اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان باید به سمت تکنوکراسی حرکت کنند
به اعتقاد ابراهیم فیاض افراد تکنوکرات بهترین گزینه برای حضور در مجلس آینده هستند

حال فرض کنیم دولت و مجلس تکنوکرات شکل گرفت، در آن صورت اینان باید چه مسیری را در پیش گیرند؟
در ایران باید تکنوکراسی سرکار آید. تکنوکرات باید بی‌طرف باشد و فقط برنامه این را داشته باشد که کشور را از درون فعال کند و به جلو پیش برود. به بیان دیگر الان باید ساختار درونی سیاسی و اقتصادی را رشد دهیم تا به مزیت نسبی در جهان برسیم. یعنی باید به اینجا برسیم که ببینیم ایران چه چیزی دارد که جهان ندارد.

بحث هم از همین‌جا شروع می‌شود. برای مثال در بخش اقتصادی بحث ماشین‌سازی، داروسازی و ... را شامل می‌شود. ولی این‌ها مزیت نسبی نیست، چرا که همه کشور‌ها چنین امکاناتی را دارند. اما مسئله مهم این است که باید ببینیم ایران چه چیزی برای جهان در فرآیند صلح جهانی دارد. درحال حاضر جهان شدیدا به هم نزدیک می‌شود و باید ببینیم چه چیزی ایران دارد که باقی کشور‌ها ندارند. برای مثال می‌گویم حکمت اسلامی داریم که بر فرض کشورهای، دیگر ندارند. مولوی داریم که باقی ندارند، آن‌ها نیز می‌گویند هگل داریم و ایران ندارد.

در حال حاضر بزرگ‌ترین آفت دو جناح اصلی کشور را چه می‌دانید و برای درمان آن نیز چه راهکاری ارائه می‌دهید؟
بزرگ‌ترین ضعف هر دو گروه اصلاح‌طلب و اصول‌گرا شعار زدگی است، آن‌ها طی سال‌هایی که در قدرت بودند با تمسک جستن به شعار ایدئولوژیک، فعالیت کردند، در حالیکه دوران این مسائل به سر آمده، بنابراین اگر آن‌ها می‌خواهند مورد اقبال مردم قرار بگیرند، باید راه‌حل‌های عملی برای حل مشکلات کشور داشته باشند، راهکار این نیز موضوع همان‌طور که عرض گردم، مشخص است، حرکت به سمت تکنو کراسی و استفاده از نیرو‌های جوان تکنوکرات و متخصص، اگر این دوجناح در این مسیر حرکت کنند، می‌توانند نظر مردم را به خود جلب کنند.

قدری از سیاست فاصله بگیریم،با توجه به اینکه شما بر قدرت فضای مجازی در عصر حاضر تاکید می‌کنید، این محدودیت‌هایی که در دسترسی به شبکه‌های اجتماعی وجوددارد، چه تاثیراتی می‌تواند به دنبال خود داشته باشد؟
امروزه جهان به سمت ساختار اقتدار دیجیتال پیش می‌رود که این امر باعث می‌شود کالا‌ها و خدمات ارزان به دست مردم برسد، این در حالیست که ما در کشورمان دچار یک تناقض هستیم با توجه به نوع و ماهیت کارکرد هر کدام از این شبکه‌ها، در حالی که اینستاگرام باز است، در مقابل آن توییتر فیلتر است، به طور کلی عرض بنده این است که باید سواد رسانه‌ای شکل بگیرد. ما یک روز ماهواره، ویدئو و... را تحریم کردیم و امروز این مسئله به شبکه‌های اجتماعی رسیده، که این اقدامات نیز نتیجه‌ای جزء شکست تاکنون در برنداشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید