بایدهای افزایش سرمایه بانک‌ها


دبیرکل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی دو نکته را در خصوص افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی عنوان کرد.

به گزارش بنکر (Banker)، محمدرضا جمشیدی در خصوص افزایش سرمایه بانک‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و نظر مقام ناظر بازار پول به ایبنا اظهار داشت: براساس اعلام معاون نظارتی بانک مرکزی، بانک‌ها نمی‌توانند از محل اموال و دارایی ثابت خود تجدید ارزیابی کنند و از این محل افزایش سرمایه داشته باشند زیرا باید دارایی و اموال تملیکی و ثابت بانک‌ها که متعلق به سپرده‌گذاران است به فروش برسد.
وی در پاسخ به اینکه آیا امکانی برای بانک‌ها فراهم شده که از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های خود نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام کنند؟ گفت: در ایام اخیر ممکن است این امکان فراهم شده باشد. از این‌رو این سوال متضمن دو پاسخ است؛ اول آنکه در ایام اخیر و حتی سال‌جاری هیچ‌گونه مجوز یا بخشنامه‌ای درخصوص تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت بانک‌ها برای تبدیل به سرمایه در اختیار بانک‌ها قرار نگرفته و لذا موضوع به کلی مورد تکذیب قرار دارد.
دبیرکل کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی ادامه داد: اما پاسخ دوم که امیدآفرین است آنکه در اردیبهشت ماه سال‌جاری پیشنهادی از سوی کانون بانک‌ها خدمت آقای جهانگیری تقدیم شد که با توجه به مفاد مصوبه ۱۶ مرداد ۹۷ هیات وزیران در خصوص پذیرش رسمی نظام دو نرخی ارز که منتج به تفاوت نرخی برای دارایی‌های ارزی بانک‌ها شد و از این بابت سودی متفاوت با عملکرد عادی بانک‌ها نصیب آنها شد، تفاوت سود متعلقه با موافقت شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با تسری مفاد مصوبه مورخ ۱۶ تیر ۹۷ شورای مزبور که محدود به سال ۹۷ بود، مصروف افزایش سرمایه بانک‌ها شود.به گفته جمشیدی، این پیشنهاد مورد موافقت آقای جهانگیری قرار گرفت و در نتیجه لایحه لازم با موافقت و از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تقدیم ریاست جمهوری شد. بنابراین این امید وجود دارد با توجه به گذشت زمان، نوبت طرح موضوع در شورای‌عالی هماهنگی سران قوا فراهم شده باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403