ظرفیت عظیم آفتاب یزد برای انرژی خورشیدی که استفاده ای از آن نمی شود


من با دو دغدغه آب و آفتاب از رئیس جمهوری و هیأت همراه در سفر به یزد استقبال می‌کنم. با نگاه به آسمان و نگرانی از زمین و دغدغه‌های زیست محیطی.

ظرفیت عظیم آفتاب یزد برای انرژی خورشیدی که استفاده ای از آن نمی شود

من با دو دغدغه آب و آفتاب از رئیس جمهوری و هیأت همراه در سفر به یزد استقبال می‌کنم. با نگاه به آسمان و نگرانی از زمین و دغدغه‌های زیست محیطی.

نام یزد یادآور آفتاب سوزان است؛ هدیه‌ای الهی که استفاده شایسته‌ای از آن نکرده‌ایم و گرچه یزد، استانی پیشتاز در بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در میان سایر استان‌هاست، اما متوسط سالانه سه هزار و 200 ساعت آفتابی در یزد خود گویای ظرفیت عظیمی است که در استان موجود است و می‌توان با سرمایه گذاری‌های بیشتر در استفاده از پنل‌های خورشیدی حتی در شهر یزد، از این نعمت خدادادی بهره‌ای بیشتر برد.

دغدغه دیگر من آب است اما این دغدغه صرفاً معطوف به انتقال آب به یزد نیست، بلکه سرمایه‌گذاری در حوزه آب پایدار و روش‌های بهره‌گیری از همین مقدار آب موجود است. یکی از راه‌ها حمایت از روش‌های نوین آبیاری است. دیگری سازوکارهای تصفیه آب، خاکستری است که از طریق شورای شهر نیز می‌توان تسهیلات و تشویق‌های تخفیفی برای ساخت و کاربرد آن اعمال کرد، اما اگر سرمایه گذاری‌های مناسبی در این حوزه شود چه بسا نیاز به هزینه‌های کلان در انتقال آب به شهر نیز نباشد.

طرح آب‌های خاکستری هفته گذشته برای نخستین بار در چمن ورزشگاه ۲۲ بهمن یزد اجرا شد که با توسعه آن دغدغه آبیاری فضای سبز هم رفع می‌شود. البته این وظیفه‌ای است که متوجه من و همکارانم در شورای شهر است که با ایجاد تخفیف‌هایی بتوانیم از ایجاد طرح بازچرخانی آب خاکستری در مجتمع‌های ساختمانی حمایت کنیم.
یزد البته با مشکلاتی از قبیل کمبود سرانه فضاهای ورزشی و فرهنگی روبه‌روست. در یزد حتی یک فرهنگسرا هم نداریم و برنامه‌های فرهنگی و موسیقی ناگزیر در سالن‌های ورزشی اجرا می‌شود. گرچه نوک پیکان مسئولیت متوجه ما در مدیریت شهری است اما با بودجه محدود موجود امکان اجرای چنین پروژه‌هایی عملاً منتفی است.

انتظار از دولت توجه به ایجاد چنین زیرساخت‌های بزرگ فرهنگی است که اماکنی در خور مردم فرهنگ‌پرور یزد ساخته شود. مسأله دیگر تأمین بودجه مناسب برای توسعه حمل و نقل عمومی است که همواره مورد تأکید مدیریت شهری بوده است. این امر مستلزم تأمین بودجه از سوی سه ضلع مردم، شهرداری و دولت است که ضلع سوم تاکنون سهم خود را پرداخت نکرده و امید و انتظار از دولت تدبیر و امید توجه بیشتر به این امر است.

یک نگرانی عمده دیگر ما در شهر، تولید روزانه 300 تن زباله است آن هم در شرایطی که یک کارخانه پردازش زباله یا کمپوست وجود ندارد و همین میزان زباله تولید شده دفن می‌شود. همین کمبود کارخانه کمپوست علاوه بر آثار زیست محیطی فراوان موجب می‌شود نتوانیم از مواد قابل بازیافت استفاده کنیم. یزد در سال‌های اخیر از نظر گردشگری پیشرفت‌های بزرگ و خوبی را تجربه کرده اما به همین میزان باید توجه بیشتری به میراث بافت جهانی داشته باشیم و این مسأله با وجود اقبال خوبی که در دنیا به آن وجود دارد از نظر سرمایه‌گذاری دولتی در وضعیت مطلوبی نیست. مجموع این مسائل موجب می‌شود که انتظار ما از سفر رئیس دولت دوازدهم تمرکز به روی ایجاد زیرساخت‌های بیشتر در استان باشد.

*عضو شورای شهر یزد

منبع: روزنامه ایران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی