الزامات منتظرانه 9 ربیع/قصه غیبت باید غصه مردم شود


الزامات منتظرانه 9 ربیع/قصه غیبت باید غصه مردم شود

حجت الاسلام معنوی با بیان اینکه در روایات الزاماتی برای 9 ربیع‌الاول، سالروز آغاز امامت حضرت حجت(عج) تصریح شده است، گفت: برنامه‌های این روز باید غیبت را از قصه به غصه و دغدغه مردم تبدیل کند تا درخواست ظهور و درک دولت کریمه، عمومی و فراگیر شود.

حجت الاسلام «سیدمجتبی معنوی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت 9 ربیع الاول انجام شد، با اشاره به ضرورت گرامیداشت این روز در عصر غیبت امام زمان (عج) اظهار کرد: زمانی که اندیشه امامت و مهدویت را از باب آیات قرآن کریم و روایات مورد بررسی قرار می دهیم، به مناسبت هایی برخورد می کنیم که یکی از مهمترین آنها، روز 9 ربیع الاول است زیرا این روز پیش از آن که روز امامت و ولایت امام زمان (عج) باشد، در روایات با عنوان «غدیر ثانی» مطرح شده است.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در زمان امام حسن عسکری(ع)، این روز در میان اصحاب مهم و انتخاب شده با این عنوان نامیده شد و به عنوان یک موضوع مهم و استراتژیک مورد تاکید حضرت(ع) قرار گرفت و یکی دیگر از عناوین این روز نیز «عید بقر» است یعنی این روز شکافنده راهبردهاست.

الزامات اهل بیت (ع) برای گرامیداشت روز 9 ربیع

معنوی با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) در روایات متکثر الزامات متعددی بر حفظ راهبردهای مطرح شده در روز 9 ربیع الاول را تاکید کرده اند، گفت: در این روز بر تلاش و کوشش فراوان جهت درک موضوع امامت و مهدویت به ویژه توسط جوانان تاکید شده است.

وی ادامه داد: در روز 9 ربیع باید با اجرای برنامه هایی موضوع مهدویت را از قصه به غصه و دغدغه تبدیل کرد تا جوانان به امام زمان (عج) عشق بورزند، به طور مثال در دنیا مطرح می شود که انسان دیوانه وار به چیزی علاقه مند می شود و عشق می ورزد لذا باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا امام دوازدهم(عج) عشق مردمان و محبوب قلب ها باشد.

کارشناس مهدوی تاکید کرد: در آیات قرآن کریم آمده برخی از مردمان از حضور انبیاء و اولیای الهی نه تنها احساس شادی نکرده بلکه خطاب می کردند که ما به واسطه حضور شما مورد آزار و اذیت دشمنان قرار گرفته ایم لذا جامعه منتظر باید بیاموزد که به امام عشق بورزد و ایشان را تقبل کند نه تحمل.

9 ربیع روز عید شیعیان باشد

معنوی با بیان اینکه امام عسکری(ع) در روایتی می فرماید: روز 9 ربیع الاول به عنوان عید مطرح باشد و شیعیان در این روز به شادی بپردازند، ابراز کرد: شادی در این روز باید در چارچوب روایات اسلامی باشد که همواره تاکید شده است، شاد زیستن نباید به قیمت خروج از چارچوب دین باشد لذا برگزاری مراسم هایی با عنوان «عید الزهرا(س)» که در روایات دارای سندیتی نیست، نباید انجام شود.

وی در ادامه بیان کرد: اهل بیت(ع) سفارش کرده اند که شاد بودن در این روز باید با رویکرد به امید به ظهور امام زمان (عج) همراه باشد و شیعیان به این امید که زمان ظهور را درک کنند و فرزندان خود را به گونه ای تربیت کنند که همراه با امام عصر(عج) باشند، به شادی بپردازند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مشهورترین لقب امام زمان (عج) «قائم آل محمد(ص)» است، تصریح کرد: قائم بودن به معنای ایستادگی در برابر ظلم و جور و برخورداری از موضع فعال علیه ظالم و دفاع از مظلوم است، ما نیز منتظریم که ایشان ظهور و از مظلوم دفاع کند اما این انتظاری حداقلی است و به عنوان یکی از الزامات روز 9 ربیع مطرح شده است که شیعیان و منتظران واقعی باید ایستادگی در برابر ظلم و جور داشته باشند تا باری از دوش حضرت حجت(عج) بردارند.

شناخت راه و راهنمای صحیح زندگی؛ از الزامات روز 9 ربیع

معنوی با بیان اینکه براساس روایات اهل بیت(ع) باید به عنوان یک الزام مهم در روز 9 ربیع، راه و راهنمای صحیح زندگی را شناسایی کنیم، ابراز کرد: راهنما به صورت مستقیم نمی تواند امام باشد، امام حجت الله و خلیفه الله است و از جانب خداوند برای هدایت امت مامور شده است اما دسترسی شیعیان به ایشان در زمان اهل بیت(ع) نیز مستقیما مرسوم نبوده است و افراد چه دانا و چه نادان گاها امکان ارتباط مستقیم با ائمه (ع) را نداشتند و غالبا اصحابی نخبه و زبده وجود داشتند که ماموریت راهنمایی مردم، با آنان بود که می توان از افرادی همچون زراره، یونس بن عبدالرحمان، زکریا ابن آدم، عبدالعظیم حسنی، احمد بن اسحاق، علی بن مهزیار اهوازی، حسین بن روح نوبختی و ... نام برد که واسطه شناخت راه برای امت بودند.

وی ادامه داد: در عصر کنونی نیز نباید از راهنماهای موجود همچون شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم، اندیشه اندیشمندان شیعه در عصر غیبت، افراد پاسخگو به شبهات و ... غافل شد تا توسط آنان بتوان راهنمای واقعی را شناخت.

معنوی با بیان اینکه یکی دیگر از الزامات روز 9 ربیع براساس روایت امام عسکری(ع)، شناخت دشمنی و دشمنان ولایت است، گفت: در مسیر شناخت امام زمان (عج) یکی از موضوعات مهم و اساسی، شناخت دشمنی هاست زیرا برخی از افراد به دلیل بازی خوردن در زمین دشمن، با اهل بیت(ع) دشمن می شوند لذا لازم است در این روز دشمنان امامت و ولایت را بشناسیم و از نقشه های آنان باخبر باشیم.

وی با اشاره به اینکه مواجه هوشمندانه با انحرافات فکری و عقیدتی از الزامات این روز است، گفت: شادی کردن به معنای خروج از چارچوب دین، سهل انگاری، ولنگاری و تبهکاری در آموزه های دین نیست، اینکه در تاریخ می خوانیم برخی شان اهل بیت(ع) را زیر پا گذاشتند و موجب زیرسوال رفتن حقانیت اهل بیت(ع) شدند، به دلیل عدم برخورداری از هوشیاری در برابر انحرافات فکری و عقیدتی بوده است لذا نباید شادی های این روز از چارچوب خارج شود.

معنوی با اشاره به اینکه دوری از شک و تردید در حقانیت اهل بیت(ع) یکی دیگر از الزامات این روز است، تصریح کرد: امام عسکری(ع) می فرماید: «ما مُنِیَ اَحَدٌ مِنْ آبائی بِمِثْلِ ما مُنِیتُ بِهِ مِنْ شَکِّ هذِهِ الْعِصابَةِ فِیَّ فَاِنْ کانَ هذَا الاَمْرُ اَمْرا اِعْتَقَدْتُمُوهُ وَ دِنْتُم بِهِ اِلی وَقْتٍ ثُمَّ یَنْقَطِعُ فَلِلشّکِ مَوْضِعٌ وَ اِنْ کانَ مُتَّصِلاً مَااتَّصَلَتْ اَمُورُ اللّه ِ فَما مَعْنی هذَا الشّکِّ؟؛ هیچ یک از پدرانم، آن گونه که من گرفتار تردید [گروهی از] شیعیان شدم مورد تردید واقع نشدند. اگر این موضوع (امامت) که شما به آن معتقد و پای بندید موقت و منقطع بود، جای شک و تردید داشت و اگر امامت امری است پیوسته و مستمر که [چنین است و] تا امور الهی جریان دارد پابرجاست، دیگر این شک و تردید چه معنا دارد؟» که امروز نیز باید مراقب بود با هجمه های دشمن، جمعیت منتظر ما کاهش پیدا نکند و دچار شک و تردید نشود.

کارشناس مهدوی با اشاره به اینکه مبارزه با نفاق و چالش های درونی جامعه با موضوع مهدویت به عنوان یکی دیگر از الزامات این روز مورد تاکید قرار گرفته است، تصریح کرد: مشکل امروزی که دنیای اسلام و نسل منتظر را تهدید می کند، نفاق و دورویی است که از فرصت ها استفاده و آنها را تبدیل به یک تهدید می کنند که این افراد از زمان اهل بیت(ع) بودند و در عصر غیبت نیز به عنوان فتنه این دوران مطرح هستند لذا این افراد از محوبیت امام سواستفاده می کنند و به دنبال اعتبارسازی برای خود می روند که باید مراقب چنین دام هایی بود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ایجاد وحدت و همگرایی یکی دیگر از الزامات این روز است لذا تاکید شده برنامه ها و شادی ها به صورت جمعی باشد، اضافه کرد: جمعی بودن به معنای تحت رهبری فقیه بودن است، جامعه اسلامی نباید جامعه متفرق و دارای اختلاف باشد بلکه جامعه ای است که در بین آن همدلی و وحدت بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: دفاع از آموزه های مهدویت و امامت از دیگر الزامات نهم ربیع الاول است که باید این آموزه ها برای نسل جوان تبیین و شبهات پاسخ داده شود و از این آموزه ها در برابر دشمنان دفاع صورت گیرد.

معنوی با اشاره به اینکه توجه به رضایت امام در پی زیارت امام مورد تاکید قرار دارد، گفت: مردم در اماکن منتسب به امام زمان (عج) همچون مسجد جمکران، مسجد کوفه و مسجد سهله حضور پرشوری دارند و مشتاق زیارت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) هستند اما باید به دنبال کسب رضایت ایشان نیز بود که در این روز به عنوان یک الزام از سوی اهل بیت(ع) مورد تاکید قرار گرفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه توجه به نظارت امام بر اعمال و تلاش برای همخوانی اعمال با تاکیدات ایشان را از دیگر الزامات روز 9 ربیع الاول برشمرد و خاطرنشان کرد: تاکید بسیاری در روایات ما بر همخوانی اعمال با اعمال اهل بیت(ع) صورت گرفته است؛ نظارت امام(عچ) به معنای هماهنگ بودن عیار اعمال ما با اعمال امام است لذا باید مراقب باشیم به عنوان یک شیعه اعمال ما ارزش خود را از دست ندهد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟