از همکاری‌های جدید در حوزه وقف تا تصمیم‌های جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی


از همکاری‌های جدید در حوزه وقف تا تصمیم‌های جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی

همکاری سازمان اوقاف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توصیه به زائران کربلا برای تعویق سفر خود، پیگیری خاص مشکل بیمه فعالان قرآنی و ارسال 4 هزار اثر به سوگواره عبرات از مهمترین اخبار حوزه قرآن و معارف در 13 آبان است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار حوزه قرآن و معارف در سیزدهمین روز از آبان ماه ۹۸:

پیگیری خاص مشکل بیمه فعالان قرآنی/ برنامه جامع حمایت‌ از موسسات قرآنی تدوین شود

صد و چهارمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی یکشنبه، ۱۲ آبان‌ماه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه موضوع عدم پرداخت اعتبارات کمک هزینه دانشجویی از دو ماه پیش تا کنون از سوی معاونت اداری مالی سازمان اوقاف، مطرح شد که پس از توضیحات نماینده سازمان اوقاف، مقرر شد تا جلسه آینده مجمع مشورتی، مشکل تأمین مالی سازمان اوقاف و امور خیریه حل شود و این اعتبارات پرداخت و گزارش آن به صحن مجمع مشورتی ارائه شود.

دستور نخست این جلسه، بررسی برخی مطالبات و مشکلات مؤسسات مردمی قرآنی کشور (ارجاعی از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) بود که به پیشنهاد مکتوب حجت‌الاسلام والمسلمین شاهسونی، مدیر موسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) به رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد مشکلات موسسات قرآنی در کشور،‌ در دستور این جلسه قرار گرفت.

پس از بحث و گفتگوی اعضا در مورد این دستور مقرر شد: 1. گزارش جامع و راهبردی از آخرین وضعیت مؤسسات مردمی قرآنی کشور طی یک ماه آینده از دستگاه های مرتبط اخذ و پس از تجمیع و تدوین آن توسط دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به جلسه بعدی مجمع مشورتی ارائه شود.

2. بر اساس گزارش راهبردی تدوین شده، برنامه جامع حمایت‌های ویژه از مؤسسات مردمی قرآنی کشور جهت ارائه به مجمع مشورتی و تصویب در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تهیه شود.

3. کارگروه ویژه‌ و مستقل برای پیگیری خاص مشکل بیمه فعالان قرآنی متشکل از آقایان: حسن محمدی(مسئول کارویژه)، علیرضا شاهسونی، محمدعلی خواجه پیری، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی و نماینده دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل می‌ شود؛ همچنین مقرر شد گزارش پیگیری این کارویژه تا یک ماه آینده به صحن مجمع مشورتی ارائه شود.

دستور دوم این جلسه، بررسی جزئیات شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی جهت ارائه به جلسه آتی شورا بود که بعد از استماع نظرات اعضا، مقرر شد تا پایان هفته نظرات دستگاه‌ها در مورد شاخص‌ها به دبیرخانه ارسال تا به جلسه آتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شود.

دستورهای سوم و چهارم جلسه، گزارش وضعیت استقرار ساختار دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور و ارائه گزارش وضعیت سنجی رشته علوم قرآن و حدیث بر اساس سرفصل‌های جدید بودند که با توجه به اتمام وقت به جلسه بعد مجمع مشورتی موکول شدند.

در انتهای جلسه با توجه به ناتمام ماندن دستور جلسات، مقرر شد جلسه‌ فوق‌العاده مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی دو هفته آینده برگزار شود.

شرایط سفر به عتبات مهیا نیست/ زائران سفر به کربلا را عقب بیندازید

از همکاری‌های جدید در حوزه وقف تا تصمیم‌های جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی

«میرمسعود حسینیان» با اشاره به اعتراضات اخیر در عراق گفت: اجتماعات مردمی در عراق در اصل به منظور پیگیری مطالبات اقتصادی در این کشور شکل گرفته است، اما متأسفانه برخی گروه‌ها و جریانات از این اعتراضات مردمی با هدف‌های خاصی سوء استفاده می‌کنند و بر موج حرکت‌های مردمی سوار شده‌اند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلا افزود: مطالبات مردم عراق باید پاسخ داده شود و البته این موضوع از سوی مرجعیت شیعه و دولت این کشور مورد تأکید قرار دارد.

حسینیان با اشاره به توقف اعزام کاروان‌های عتبات از سوی سازمان حج و زیارت، تصریح کرد: سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به عتبات در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کند، اما اکنون با توجه به مشکلات ایجاد شده، شرایط مناسبی برای حضور زائران در کربلا و نجف وجود ندارد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلا به متقاضیان سفر به عتبات هشدار داد تا برقراری امنیت لازم سفر خود به عراق را به تأخیر بیندازند.

وی تاکید کرد: متأسفانه برخلاف هشدارها، تعدادی از زائران ایرانی در عراق حضور دارند. البته تاکنون گزارشی نیز مبنی بر ایجاد مشکل برای آن‌‌ها نداشتیم.

حسینیان با بیان اینکه این افراد باید زودتر به کشور بازگردند، خاطرنشان کرد: به زائرانی که در عراق حضور دارند، توصیه می‌کنیم که هر چه زودتر به کشور بازگردند و افرادی هم که قصد تشرف به عتبات را دارند، سفر خود را به تعویق انداخته و تا زمان آغاز اعزام‌های سازمان حج و زیارت منتظر بمانند.

تمدید زمان فراخوان سوگواره بین‌المللی «عبرات» تا ۲۵ آبان/ ارسال ۴ هزار اثر به سوگواره

از همکاری‌های جدید در حوزه وقف تا تصمیم‌های جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی

«حامد نگارش» با اشاره به اینکه فراخوان این جشنواره از تابستان اعلام‌شده بود، گفت: خوشبختانه امسال برای چهارمین سال متوالی شاهد برگزاری سوگواره عبرات از سوی کمیته فرهنگی و آموزش اربعین هستیم که امسال استقبال خوبی را از سوی هنرمندان و پژوهشگران حوزه هنری و مذهبی شاهد هستیم.

دبیر چهارمین سوگواره بین‌المللی «عبرات» با بیان اینکه تاکنون بیش از چهار هزار اثر از سوی هنرمندان و پژوهشگران به دبیرخانه این سوگواره ارسال شده است، افزود: با توجه به استقبال بسیار خوب هنرمندان و براساس درخواستی که در این خصوص صورت گرفت، مهلت ارسال آثار تا 25 آبان ماه تمدید شد تا سایر علاقمندان هم بتوانند آثار خود را به دبیرخانه این سوگواره ارسال کنند.

نگارش تصریح کرد: این سوگواره با محوریت موضوع پیاده‌روی اربعین حسینی به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی مذهب تشیع، در ۹ بخش هنری شعر و ادب، داستان و سفرنامه، خوشنویسی، نقاشی و تصویرسازی، پوستر، عکس، فیلم کوتاه و مستند، نماهنگ و قطعات صوتی و تصویری، آثار رادیویی برگزار می‌شود.

دبیر چهارمین سوگواره بین‌المللی «عبرات»، شعر (کلاسیک و نو)، نثر (داستان کوتاه، خاطره، دلنوشته، واقعه‌نگاری)، خاطره شفاهی را از جمله بخش‌های این جشنواره برشمرد و گفت: اشعار می‌بایست صرفا پیرامون سه موضوع «اربعین شهادت امام حسین علیه‌السلام و تاثیر تاریخی آن» و «اجتماع عظیم زائران اربعین حسینی» و «شهدای مدافع» حرم باشد. هر شرکت کننده حداکثر 5 اثر در هر زیر بخش می‌تواند به دبیرخانه ارسال کند.

وی داستان بلند و سفرنامه را از دیگر بخش‌های 9 گانه این جشنواره اعلام کرد و یادآور شد: متون ارسالی باید در یکی از این قالب‌های سفرنامه و داستان بلند باشد و هر شرکت‌کننده می‌تواند در همه بخش‌ها با توجه به قوانین آن بخش، شرکت کند. بهتر است هر اثر دارای یک عنوان (تیتر) و آثار ارسالی باید حداقل در یکی از حوزه‌های اجتماع عظیم مسلمانان در روز اربعین حسینی، پیام‌ها و تأثیرات اربعین در میان مسلمانان، ارتباط زائران در طول مسیر پیاده‌روی با یکدیگر، شهدای مدافع حرم، شور و شوق زائران کشورهای دیگر در واقعه پیاده‌روی و سبک زندگی اسلامی در اربعین و نقش آن در تمدن‌سازی نوین اسلامی انتخاب شده باشد.

نگارش تصریح کرد: سفرنامه، شرح مسافرت‌هایی است که نویسنده در قالب آن مشاهدات خود را از اوضاع شهرها یا سرزمین‌هایی که بدان مسافرت کرده است شرح می‌دهد و اطلاعاتی از بناهای تاریخی، مساجد، آداب‌ورسوم، موقعیت جغرافیایی، آب‌وهوا، زبان اهالی و... مناطقی که بازدید کرده است در اختیار خواننده می‌گذارد. سفرنامه باید شامل اطلاعات کاربردی و مفید باشد تا بتواند به خواننده در تجربه سفر، کمک کند.

وی ادامه داد: سفرنامه باید حداقل 20 و حداکثر 50 صفحه وُرد با فونت 14 B Mitra باشد، هر شرکت کننده می‌تواند 3 اثر در زیر بخش سفرنامه ارسال کند. داستان بلند، داستانی است روایت‌گونه به نثر که پیرامون موضوع و حادثه‌ای که ریشه در واقعیت اجتماعی دارد نوشته می‌شود. داستان بلند باید حداقل 5000 و حداکثر 15000 کلمه باشد، هر شرکت کننده می‌تواند 3 اثر در زیر بخش داستان بلند ارسال کند.

دبیر چهارمین سوگواره بین‌المللی «عبرات» با بیان اینکه شرکت در سوگواره محدودیت سنی ندارد، یادآور شد: علاقه‌مندان برای دریافت شرایط، قوانین و آیین‌نامه هر بخش می‌توانند به سامانه www.abarat.alarbaeen.ir مراجعه کنند.

گفتنی است، هنرمندان و علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این سوگواره به نشانی تهران، خیابان آزادی. نبش رودکی شمالی. سازمان حج و زیارت. طبقه دوم. اتاق 359؛ و یا قم خیابان عمار یاسر خیابان قدوسی ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج طبقه 7 اتاق 704 دبیرخانه کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین. سوگواره عبرات ارسال کنند.

تجلیل از ۵۰ واقف برتر/ اعلام همکاری سازمان اوقاف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

همایش ملی «یاوران وقف» پیش از ظهر امروز (دوشنبه، 13 آبان ماه) در موزه ملی ایران با حضور «سید عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وحجت الاسلام «سید مهدی خاموشی»، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در موزه ملی ایران برگزار شد.

« پرویزکرمی» که به نمایندگی از سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوریدر همایش یاوران وقف حضور داشت، گفت: کمیته مشترک میان سازمان اوقاف و امور خیریه ‌کشور و معاونت علمی و ‌فناوری ‌رئیس جمهور ‌در زمینه وقف تشکیل شده‌ است که دو ‌وظیفه مهم را پیگیری می کند، موضوع اول موقوفات در زمینه علم و فناوری و موضوع دوم موقوفات در زمینه رشته های دانش بنیان است.

وی تصریح کرد: قرار است سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از ساختمان های قدیمی این سازمان را برای انجام فعالیت های دانش بنیان و راه اندازی استارتاپ ها اختصاص دهد.

در ادامه این همایش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۵۰ نفر از واقفان تجلیل به عمل آمد. نیات این واقفان خیراندیش مربوط به مسائل مهدویت، فعالیت های قرآنی همچون ساخت دارالقرآن، وقف زمین برای ساخت مجتمع مذهبی، ازدواج، رسیدگی به امور فقرا، نگهداری از ایتام و ساخت درمانگاه می شود.

برگزاری محفل قرآنی در حاشیه تظاهرات مسالمیت آمیز کربلا

از همکاری‌های جدید در حوزه وقف تا تصمیم‌های جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی

در حاشیه تظاهرات مسالمت‌آمیز در شهر کربلا، یک محفل قرآنی از سوی قاریان قرآن کریم در میدان التربیه این شهر برپا شد.

این محفل قرآنی به منظور بزرگداشت یاد و خاطره شهدای عراق و درگذشتگان تظاهرات اخیر این کشور برپا شد و مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت.

مردم در این محفل قرآنی، ضمن قرائت قرآن کریم به یاد شهدای عراق، شمع روشن کردند و پرچم این کشور را برافراشتند.

یادآور می‌شود، بعضی از شهرهای عراق در روزهای اخیر، شاهد تظاهرات مردمی در اعتراض به کمبود خدمات و امکانات بوده است. در این اعتراضات، شماری از تظاهرات‌کنندگان کشته یا مجروح شدند.

رونمایی از خودروهای برقی جدید در حرم امامین عسکریین(ع)

از همکاری‌های جدید در حوزه وقف تا تصمیم‌های جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی

در آستانه سالروز بزرگداشت شهادت یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری (ع)، خودروهای برقی جدید برای انتقال زائران به حرم مطهر در سامرا رونمایی شد.

«علی مهدی» در این خصوص گفت: در آستانه سالروز شهادت امام حسن عسکری (ع) شماری از خودروهای برقی برای انتقال زائران به پارکینگ‌های حرم مطهر رونمایی شد و از امروز زائران می‌توانند از این وسائل نقلیه برای تسهیل در رفت‌وآمد خود استفاده کنند.

دستیار رئیس گروه خدمات خودرویی حرم عسکریین(ع) ادامه داد: با توجه به افزایش حضور زائران در روز شهادت امام حسن عسکری (ع) در سامرا، تولیت حرم مطهر امامین عسکریین تاکید کرد که تمامی امکانات و ظرفیت‌های برای ارائه خدمات بهتر به زائران فراهم شود تا زائران عزیز بتوانند در روز شهادت با خیال آسوده به مراسم عزاداری و سوگواری خود بپردازند.

استرداد اشیای گمشده زائران اربعین از سوی حرم عباسی

از همکاری‌های جدید در حوزه وقف تا تصمیم‌های جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی

واحد اشیای گمشده وابسته به بخش هدایا و نذورات آستان مقدس عباسی از تمامی زائرانی که هنگام تشرف به حرم مطهر حضرت عباس (علیه السلام) در ایام اربعین اشیای خود را گم کرده اند، درخواست کرد برای استرداد اشیای خود که توسط پرسنل آستان یافت شده است، تماس بگیرند.

براساس این گزارش، طبق اعلام واحد اشیای گمشده آستان مقدس عباسى، زائران می توانند برای اطلاع و دستیابی به اشیای گم شده خود از طریق مراجعه به محل این واحد در آستان مطهر عباسی یا تماس با شماره تلفن: 009647804947331 و یا از طریق ایمیل lost@alkafeel.net اقدام کنند.

این واحد اعلام کرد، زائران می توانند از طریق مراجعه به آدرس اینترنتی https://alkafeel.net/lost/ از وجود لوازم گمشده خویش در بین اشیای یافته شده اطلاع پیدا کنند.

گفتنی است، شبکه جهانی الکفیل صفحه اینترنتی فوق الذکر را برای اشیای گمشده اختصاص داده است که مرتب توسط پرسنل واحد مزبور به روز رسانی می شود تا زائران بتوانند از اشیای گمشده خود در آستان قدس عباسی یا در حوالی حرم مطهر اطلاع کسب کنند و بدین ترتیب استرداد اموال زائران تسهیل شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی پیکر