به گزارش افکارنیوز،

هیاتی متشکل از ۶ مقام مستقل سازمان ملل متحد که اخیرا به سانتیاگو سفر کردند، روز گذشته(جمعه) طی بیانیه ای در توئیتر عنوان کردند که طی اعتراض های اخیر شیلی ۲۰ نفر کشته و حدود ۱۶۰۰ نفر زخمی شدند. در این اعتراض ها هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند.

اخبار بین‌الملل- این کارشناسان ضمن تاکید بر اینکه خشونت هرگز نمی تواند پاسخی به درخواست‌های اجتماعی و سیاسی مردم باشد، تصریح کرد که شمار بالای مجروحان و نحوه استفاده از تسلیحات غیرمرگبار طی اعتراض ها نشان می دهد که کاربرد نیروهای پلیس از اهرم زور و خشونت بیش از حد بوده است.

این کارشناسان عنوان کردند که دولت شیلی نه تنها ملزوم به احترام به حقوق بشر بوده بلکه همچنین باید از افراد در برابر اقدامات خشونت آمیز حفاظت کند و مقامات این کشور باید به معترضان اجازه اعتراض دهد.

از سوی دیگر شبکه «تله سور» گزارش داد: همزمان با تداوم اعتراض ها در شیلی، صدها هزار نفر روز گذشته بار دیگر در سانتیاگو علیه دولت دست به تظاهرات زدند. به دنبال برگزاری این تظاهرات اعتراضی، نیروهای ضد شورش برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و تجهیزات نظامی استفاده کردند.

در این تظاهرات صدها کارگر از بخش سیستم بهداشت عمومی شیلی نیز به معترضان دیگر پیوستند.

معترضان از وضعیت دستمزدها، مراقبت های بهداشتی ناکافی و افزایش فاصله بین غنی و فقیر در یکی از ثروتمندترین کشورهای آمریکای لاتین خشمگین هستند.

ناآرامی ها در شیلی به دنبال افزایش بلیط حمل و نقل و دیگر اقدامات ریاضتی آغاز و به غارت، خرابکاری و درگیری بین معترضان و پلیس منجر شد.

بسیاری از معترضان خواستار استعفای «سباستین پینرا» رئیس‌جمهوری میلیاردر شیلی هستند.

پینرا، مجموعه ای از اقدامات اجتماعی و ترمیم کابینه را در تلاش برای آرام کردن اعتراضات اعلام کرده اما بیهوده بوده است.

دولت شیلی همچنین اخیرا اعلام کرد که از میزبانی اجلاس اقتصادی اپک در ماه نوامبر (آبان) و کنفرانس تغییرات آب و هوایی(سی او پی - COP) ماه دسامبر (آذر) صرف نظر کرده که اعلام این موضوع ضربه ای به وجهه این کشور بود.

دولت شیلی اعلام کرده که به دلایل امنیتی چاره ای به جز لغو میزبانی این اجلاس ها نداشته است.