به گزارش افکارنیوز،

«فو کونگ»، مدیر اداره کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین، تاکید کرد: تنش‌های کنونی درباره برنامه هسته‌ای ایران نتیجه سیاست فشار حداکثری واشنگتن است.

اخبار سیاسی- فو کونگ که به مسکو سفر کرده است، در نشست مشترک با «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران و «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه، این اظهارات را بیان کرد. او تاکید کرد شرایط کنونی نتیجه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران است.

این مقام چینی همچنین گفت: اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی‌اش، تهدیدی برای نظام منع اشاعه نیست و ایران همچنان به تعهدات خود در قبال «ان پی تی» (پیمان عدم اشاعه) پایبند است.

او همچنین خاطرنشان کرد ایران بار‌ها اعلام کرده در صورت بهره‌مندی از مزایای برجام، به اجرای این تعهدات بازخواهد گشت.

فو کونگ همچنین از جامعه جهانی خواست برای یافتن راهکاری سیاسی به منظور حل بحران به‌وجودآمده تلاش کند. او با تاکید بر اهمیت چندجانبه‌گرایی و حفظ تعادل در اجرای برجام –که تنها به محدودسازی فعالیت‌های ایران منجر نشود و مزایای اقتصادی ایران را نیز در نظر بگیرد– از کشور‌های اروپایی خواست سازوکار ویژه مالی «اینستکس» را فعال و آن را به حوزه انرژی نیز تعمیم دهند.

این مقام چین همچنین تاکید کرد پکن خواستار حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است. او اظهار امیدواری کرد اعضای برجام نقش فعال‌تری برای حفظ آن ایفا کنند.