دور دنیا با شتر دوکوهانه ایرانی


دور دنیا با شتر دوکوهانه ایرانی

اردبیل - ایرنا - یک جهانگرد ایرانی با هدف معرفی شتر دوکوهانه ایرانی( در خطر انقراض) در جهان روز شنبه سفر خود به دور دنیا را از شهرستان مشگین‌شهر آغاز کرد.

دکترمحمد امیری رودان که قصد دارد این سفر سخت و مسیر طولانی را به دور دنیا طی کند روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این سفر توسط سازمان خواروبار جهانی( فائو ) و با همکاری سازمان تحقیقات امور دام کشور برنامه‌ریزی شده است.

وی قصد دارد از طریق مرز جمهوری آذربایجان از کشور خارج شده و پس از گذر اروپا ، آمریکای لاتین ،آمریکای جنوبی ،آفریقا و اقیانوسیه و آسیا به سواحل خلیج‌فارس در ایران بازگردد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل نیز روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: شتر حاصل از انتقال جنین که در زمان تولد به بهنیا شهرت یافت، اکنون مرکب جهانگرد ایرانی است تا در مجامع بین‌المللی نسبت به معرفی قابلیت‌های علمی کشورمان و جلب توجه مردم کره زمین جهت حفظ این گونه حیوان نادر نقش‌آفرینی کند.

دکتر حسین کربلایی خیاوی افزود: شترهای دو کوهانه استان اردبیل به عنوان ذخائر ژنتیکی و جزو سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شوند که نسل آن متاسفانه در خطر انقراض قرار گرفته است.

او اظهارداشت: در حال حاضر از حدود ۲۰۰ نفر شتر دوکوهانه کشور ۱۵۱ نفر در مشگین‌شهر و بیله‌سوار نگهداری می‌شوند و در سال‌های اخیر اقدامات خوبی جهت تولید و تکثیر شتر دوکوهانه در استان انجام شده است.

وی گفت: پس از چند سال تحقیق و پژوهش در سال ۸۶ دانشمندان کشورمان موفق به تولید بچه شتر دو وهانه از طریق انتقال جنین شتر دوکوهانه به تک‌کوهانه در ایستگاه جهادآباد شدند.

موطن شترهای دوکوهانه ایران به ‌عنوان ذخیره ژنتیکی دامی ارزشمند در استان اردبیل و در شهرستان‌های بیله‌سوار و مشگین‌شهر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش