کارآمدی و افزایش سرمایه علمی از طریق ارتباطات شبکه­ ای پدید می‌آید


کارآمدی و افزایش سرمایه علمی از طریق ارتباطات شبکه­ ای پدید می‌آید

سعیدرضا عاملی عاملی گفت: کارآمدی و افزایش سرمایه علمی از طریق ارتباطات شبکه‌ای پدید می‌آید.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، «سعیدرضا عاملی» ، در افتتاحیه سومین "هفته جایزه مصطفی(ص)" که در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، با تاکید بر شکل‌گیری شبکه دانشمندان جهان اسلام اظهار داشت: شبکه­ای شدن ارتباطات دانشمندان، منشاء خلق تمدن جدید است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگیبا طرح سوالی در مورد اثر تمدنی، آن را محصول مشارکت دانست و گفت: هیچ دانشمندی به صورت مستقل منشاء دانش نبوده است؛ دانشمندان همیشه وام‌دار دانشمندان قبل از خود بوده اند.

استاد دانشگاه تهران با تقسیم تمدن­ها به تمدن مادی و معنوی تاکید کرد: قطعا تمدن های مادی، محصول تمدن معنوی، و بروز و ماندگاری تمدن معنوی، وام‌دار تمدن معنوی است. تمدن ها در یک بُعد برای ایجاد صلح ، آرامش و احساس موفقیت و تعامل پدید آمده اند. امری که در دانش نیز دنبال می شود و اگر دانش را از اهداف متعالی آن دور کردیم، نیرنگ به جای آن می نشیند که برای نمونه منجر به تولید سلاح هسته ای و امثال آن می شود.

ماهیت علم، نور است

عضو شورا سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) ماهیت علم را نور دانست و گفت: علم برای نورافشانی در زندگی بشر آمده است که منشا الهی دارد.

عاملی تصریح کرد: کارآمدی و افزایش سرمایه علمی از طریق ارتباطات شبکه‌ای پدید می‌آید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ماهیت فرامکانی و فراجغرافیایی علم خاطرنشان کرد: فناوری های جدید بر مبنای اتصال‌گرایی است؛ قدرت ارتباطات همزمان را فراهم می کند و همچنین دو توانایی، تراکم داده و افزایش تراکنش داده ای، دارد.

عاملی با اشاره به تراکم داده در فضای مجازی گفت: بر اساس آمار تا سال ۲۰۱۴، بیش از ۷۸۰ اکسابایت داده در این فضا بارگذاری شده است.

وی با تاکید بر اهمیت تبادل داده در حوزه دانش تصریح کرد: با تبادل داده اتفاقی برای دانش روی می دهد که هرگز در تاریخ رخ نداده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان مثالی از سرمایه‌گذاری شرکت گوگل در زمینه تحقیق و توسعه گفت: این شرکت که در سال ۱۹۹۸ با سرمایه ۱۰۰ هزار دلاری تاسیس شد، امروز بیش از ۱ تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارد و در سال ۲۰۱۸ که ۱۳۶ میلیارد دلار درآمد داشته، ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صرف تحقیق و توسعه کرده است.

قدرت فضای مجازی در منبع نگاشتن همه مردم است

وی با اشاره به مفهوم منبع دانستن مردم (crowdsourcing) اظهار داشت: این امر یکی از خصوصیات شبکه های اجتماعی و ارتباطات مجازی است؛ حالا اگر پلتفرمی داشته باشیم که همه دانشمندان منبع علم باشند، قطعا دوره ای طلایی در تاریخ علم رقم می خورد.

عاملی با ارائه تعریفی از شیکه توضیح داد: شبکه در پرتو نظام فراگیر رایانه‌ای، سیستمی است که از اتصال همه ابزار بهم صحبت می کند، اینترنت اشیا شامل اتصال وسایل به انسان، به وسایل و فرایندهاست و به این شکل نظام فراگیری پدید می آید که بر بستر شبکه ای است و در آن دو ارتباط همزمان و غیرهمزمان داریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خصوصیات شبکه ای ارتباطات مجازی را برشمرد و گفت: یکپارچگی، دیجیتالی، خوشه‌ای، غیرمرکزی، اتصال جهانی و لایه ای بودن خصوصیات این ارتباطات است. قابلیت برنامه ریزی، ایجاد شبکه های خاص و مرتبط کردن خوشه ها به صورت ماژولار در این محیط نیز وجود دارد.

وی با اشاره به ارتباطات دوفضایی در محیط فیزیکی و مجازی گفت: تکرار شبکه های اجتماعی در شبکه های مجازی مثل وجود برخی آزمایشگاه ها در فضای مجازی و ترکیب ظرفیت های شبکه های اجتماعی در محیط فیزیکی موجب نوآوری در محیط مجازی می شود مانند نوآوری هایی در حوزه پزشکی که از آنها با نام، تله یاد می شود؛ مثل تله پزشکی، تله پرستاری، تله جراحی که پزشکی از راه دور، پرستاری و جراحی از راه دور هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عناصر اصلی را در ارتباطات مجازی برشمرد و گفت: وجود گره­های ارتباطی، ارتباط متقابل بین گروه‌ها، تعامل موژولار بین گروه‌ها، تشخیص و به حساب آوردن یکدیگر از این عناصر است و برای نمونه اگر دانشمندان جهان اسلام یکدیگر را نشناسند اصلا ارتباطی شکل نمی گیرد.

وی با تاکید بر اینکه جهان اسلام وجوه مشترک زیادی دارد گفت: جمهوری اسلامی در پرتو دیگرهراسی ها و اسلام هراسی ها گم شده است و این مسائل موجب ترس هایی شده است، در حالیکه وجوه مشترک جهان اسلام عامل تشویق‌کننده برای همکاری هاست، همکاری‌ها و وصل چندرشته ای مسائل بزرگ مرتبط با حیات طیبه جامعه می شود.

عاملی در پایان گفت: دانش بدون مرز است و فضای مجازی فضایی جایگزین برای طرح و ارائه دانش پدید آورده است، سیاست همکاری و باهم‌بودن مسلمانان و جامعه دانشمندان اسلامی را به اهداف باشکوه می رساند.اعطای جایزه مصطفی (ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه‌سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری، همچنین به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

پایان پیام/260

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج