آیا «برگزیت» دیوار برلینِ دیگر می‌شود؟


آیا «برگزیت» دیوار برلینِ دیگر می‌شود؟

تهران - ایرنا - اروپا و بطور خاص، آلمان، امروز - شنبه - سی‌امین سالگرد سقوط دیوار برلین را در شرایطی جشن می‌گیرند که این روزها اتحادیه اروپا با بحرانی به نام برگزیت مواجه است؛ بحرانی که به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور، «دیوار برلین» دیگری برای اروپا باشد.

دیوار 155 کیلومتری برلین در دوران بعد از جنگ جهانی دوم، در ماه ژوئن سال ۱۹۶۱ و برای جدایی مناطق تحت کنترل ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد. این دیوار در دوران جنگ سرد به نماد دو پارگی اروپا و حتی جهان تبدیل شد.

شهروندان آلمان شرقی در نهم ماه نوامبر سال ۱۹۸۹ پس از یک رشته تغییرات سیاسی بنیادین در کشورهای بلوک سوسیالیستی، با عبور آزادانه به سوی غرب، کار تخریب دیوار را عملا آغاز کردند.

امسال سی‌امین سالگرد سقوط دیوار برلین و آغاز فرایند اتحاد دو آلمان است.

سقوط دیوار برلین که بعد از جنگ جهانی دوم آلمان را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم کرده بود، منجر به انسجامی نسبی در قاره اروپا تبدیل شد و با فروریختن این دیوار، عصر تقسیم اروپا به بلوک غرب و شرق که عملا مانعی در برابر شکل گیری یک اروپای واحد و منسجم بود، به پایان رسید.

امروز پس از گذشت سه دهه از سقوط دیوار برلین، اروپا چالش برگزیت را پیش رو دارد و شدت گرفتن تنش ها در درون اتحادیه اروپا بر سر مساله برگزیت، بیم آن می رود که قاره سبز جنگ سرد تازه ای را تجربه کند.

خبرگزاری فرانسه امروز - شنبه - نوشت: امروز، آلمان و اروپا سی‌امین سالگرد سقوط دیوار برلین را که در فضایی از اختلاف بین متفقین در زمان جنگ سرد مانع از تقسیم قاره شد، جشن می گیرند.

جدا از مشکلات سیاسی که ماجرای برگزیت برای انگلیس ایجاد کرده و این روزها نیز این کشور حوزه اتحادیه اروپا را در آستانه انتخابات زودهنگام قرار داده است، این طرح در صورت عملی شدن، می‌تواند عواقب سیاسی-اقتصادی تازه‌ای برای این اتحادیه به دنبال داشته باشد که یکی از آنها به احتمال زیاد «سقوط یورو به عنوان واحد پولی قدرتمند اتحادیه اروپا» خواهد بود. هرچند انگلیس در همه سال‌های عضویت خود در این اتحادیه، هرگز یورو را به عنوان واحد پول این کشور نپذیرفت.

با این حال،‌ برگزیت می‌تواند به عاملی موثر و قدرتمند همچون «دیوار برلین» برای تکرار دوران دوقطبی در اروپا بدل شود؛‌ ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا و احتمال دنبال‌روی برخی دیگر اعضای این اتحادیه از طرح لندن برای خروج از اتحادیه از جمله پیامدهای خطرناک احتمالی برگزیت برای اروپایی‌ها اعلام شده است.

واشنگتن به عنوان نزدیک‌ترین متحد لندن در میان سایر اعضای اتحادیه اروپا، از توافق برگزیت دل‌خوشی ندارد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به صراحت اعلام کرده که با توافق جدید برگزیت، امکان تجارت این کشور با آمریکا غیرممکن و لازم است جانسون راهبرد جدی‌تری را برای اجرای برگزیت دنبال کند. این به معنای زیان اقتصادی کشورهای اتحادیه اروپا در صورت اجرای برگزیت است.

ترامپ اگرچه به ظاهر و بنا به دلایل تجاری و منافع اقتصادی کشورش، مخالف اجرای برگزیت است، اما شاید به سر رسیدن دوران یک اتحادیه اروپای قدرتمند که ممکن است روزی رو در روی آمریکا قرار گیرد، چندان هم به ضرر دولت انحصارطلب دونالد ترامپ نباشد.

اتحادیه اروپا، سازمانی برای همکاری اقتصادی و سیاسی است که حدود 60 دهه از نخستین گام‌های شکل‌گیری آن می‌گذرد. اکنون ۲۸ کشور عضو آن هستند و با اینکه اغلب کشورهای عضو این اتحادیه از واحد پول مشترک (یورو) استفاده می‌کنند، با این حال انگلستان یکی از کشورهایی است که واحد پول خود (پوند) را حفظ کرده است.

به دنبال این خروج، اروپایی‌ها نیز ممکن است به این علت که یکی از ستون‌های اتحادیه اروپا از آن خارج شده، تمایل داشته باشند دارایی‌های خود را تبدیل به طلا کنند و کارگران انگلیسی هم برای یافتن شغل در کشورهای دیگر اروپایی نیاز به ویزا داشته باشند.

برگزیت اگرچه در شرایط کنونی، صرفا بحث خروج یکی از اعضای اتحادیه اروپا از این اتحایه است اما در عمل، این پتانسیل را دارد که به دلیل مشکلات و عواقبی که می تواند به دنبال داشته باشد، دیوار برلین دیگری برای اروپا شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟