قرآن منبع الهام‌بخش مومنان در زندگی است/ نشانه‌های شناخت مومن


قرآن منبع الهام‌بخش مومنان در زندگی است/ نشانه‌های شناخت مومن

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه قرآن منبع الهام‌بخش زندگی مومن است، گفت: راستگویی، عمل به وعده، امانتداری، نیکی به پدر و مادر، صله رحم و استغفار از نشانه‌های مومن است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» در جلسه درس اخلاق که در مسجد امیر برگزار شد، گفت: ایمان خالص و واقعی علائمی دارد.

این استاد حوزه علمیه درباره نشانه‌های ایمان، تصریح کرد:‌ مومن کسی است که از کار بد بیمناک و به انجام کار خوب امیدوار است به همین دلیل پیش از هر رفتار و گفتاری تفکر می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی افزود: مومن کسی است که وقتی کار خوب انجام می‌دهد، خوشحال می‌شود و وقتی کار بدی انجام داد سریع پشیمان شده و استغفار می‌کند، هنگام سختی صبور است و جزع و فزع نمی‌کند. حضرت ایوب(ع) با آن همه مصایب همواره شاکر خداوند بودند. وقتی به او چیزی عطا شود شاکر است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مومن عزت نفس دارد و بیهوده نیاز خود را نزد دیگران نمی‌برد، اظهار کرد: مومن اهل کینه نیست و بیش از سه روز با کسی قهر نمی‌کند اگر سه روز او به چهار روز رسید بداند که مومن نیست.

وی ابراز کرد: مومن کسی است که وقتی حرف می‌زند، خوب صحبت می‌کند خیرخواهی، مهربانی و برای همه آرزوی خیر دارد، برای عبرت و درس‌آموزی، شنونده خوبی است، وقتی با دیگران ملاقات دارد با وجود غم فراوان بشاش است.

مومن درباره اموال دیگران محتاط و پرهیزگار است

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه مومن به وعده خود عمل می‌کند، ابراز کرد: مومن درباره اموال خود سخاوت دارد اما درباره اموال دیگران محتاط و پرهیزگار است.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از پیامبر(ص)، اظهار کرد: سبک زندگی مومن بر اساس قرآن است که او را نسبت به شهوات محدود می‌کند، برای مومن منبع الهام‌بخش زندگی قرآن است، قرآن برای استخاره نیست برای عمل کردن است زیرا قرآن انسان را از فرو رفتن در شهوات و هوای نفس پرهیز می‌دهد. اگر می‌خواهید هوای نفس و شهوات خود را کنترل کنید باید قرآن را در زندگی خود پیاده کنید.

وی با بیان اینکه هیچ گاه ترس و اضطراب مومن از بین نمی‌رود تا زمانی که از پل صراط عبور کند، گفت: قرآن راهنمای مومن و نماز جان‌پناه او است، مومن با اشتیاق خداوند را عبادت می‌کند، عامل آزادی او از جهنم صدقه دادن است، راستگویی امیر او، با حیایی مشاور او و اسیر حق است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه قلب مومن آرام نمی‌گیرد وحشت او از بین نمی‌رود زیرا همواره منتظر مرگ است، ابراز کرد: مومن در این حالت محتاط شده و هوشیار می‌شود و با هر کس نشست و برخواست نمی‌کند.

نشانه های مومن

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هر کس شش خصلت داشته باشد مومن است، تاکید کرد: راستگویی، عمل به وعده، امانتداری، نیکی به پدر و مادر، صله رحم و استغفار از نشانه‌های مومن است.

وی افزود: مهمترین نعمتی که خداوند به انسان داده است عمر است که باید این امانت را به درستی ادا کرد، امانت دیگر جوانی و سلامت است که آنها نیز بسیار اهمیت دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) اضافه کرد:‌ برترین مردم در ایمان کسی است که از همه بخشنده‌تر باشد، وقتی از او درخواست می‌کنند با سخاوت می‌بخشد اما وقتی خود نیاز دارد بی‌نیازی می‌جوید طمع به مال دیگران ندارد.

این استاد حوزه علمیه افزود: مومن آنچه برای خود دوست دارد برای دیگران هم دوست دارد، محبان محبت امیرمومنان امام علی(ع) طوری نباشید که روز قیامت دیگران از شما بهتر باشند. شما باید در همه خیرات برتر از همه باشید.

وی ادامه داد: مومن در دینداری قوی است و در هر فضایی قرار بگیرد بر اثر مسخره کردن دیگران دچار تحول نمی‌شود، حضرت نوح(ع) در سرزمینی کشتی درست کرد و فرمود سیل خواهد آمد که کوچکترین جوی آبی نداشت همه او را مسخره کردند اما حضرت قاطعیت داشتند.

ایمان مومن از جنس یقین است

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه ایمان مومن از جنس یقین است، اظهار کرد: مومن در عین دانایی بردبار و در عین بی‌نیازی و ثرورت میانه رو است با وجود نداری خود را آراسته می‌کند، دنبال درآمد حلال است، در نیکوکاری پایدار، در پیمودن مسیر هدایت بانشاط، دور از شهوات، با کهنسالان مهربان است، به کسی که بغض دارد ظلم نمی‌کند برای کسی که دوست دارد گناه نمی‌کند، طعنه نمی‌زند.

این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد:‌ مومنان با القاب زشت یکدیگر را صدا نمی‌کنند، در نماز خاشع، در اداء حقوق واجب مالی سرعت دارند، در حواث سخت استوار، در آسایش و راحتی شاکر، مطالبه مال غیرندارد، در حال خشم تصمیم نمی‌گیرد، با مردم معاشرت می‌کند که بفهمد و بیاموزد، اگر بر او ظلم و ستم شد صبوری می‌کند که خداوند او را یاری کند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه جمله و متن در مورد شهادت و شهیدان وطن