سند توسعه روستایی چهارمحال و بختیاری رونمایی شد


سند توسعه روستایی چهارمحال و بختیاری رونمایی شد

شهرکرد- ایرنا- سند توسعه روستایی چهارمحال و بختیاری به عنوان نخستین سند توسعه روستایی استان‌های کشور روز شنبه با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری در شهرکرد رونمایی شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری در آیین رونمایی این سند با قدردانی از تلاش مسئولان چهارمحال و بختیاری در تکمیل سند توسعه روستایی این استان افزود: در حالیکه تدوین این سند باید تا سال ۱۴۰۰ به طول می‌انجامید اما این سند دو سال و نیم زودتر از موعد تکمیل شده است.

محمد امید، با ارزیابی مطلوب از تدوین این سند، اظهار داشت: کار جدی و کاملی شکل گرفته و چهارمحال و بختیاری در این حوزه در کشور پیشتاز است و امید است با اهتمام ویژه در اجرای این سند شاهد رونق و شکوفایی روستاهای این استان در آینده نزدیک باشیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری تصریح کرد: این سند چشم‌انداز روشنی را برای توسعه مناطق روستایی ترسیم کرده است و با توجه به حمایت جدی دولت از مناطق محروم انتظار می‌رود تا سال ۱۴۰۰ شاهد تحول چشمگیری در این حوزه باشیم.

دبیر همایش تبیین و کاربست اسناد برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی ۳۷۵ روستای این استان نیز در این آیین با اشاره به چگونگی تدوین این سند گفت: در این سند اطلاعات، توانمندی‌ها و مشکلات هریک از روستاهای هدف به تفکیک تدوین شده است.

علیرضا شجاعی افزود: همچنین برای هریک از دهستان‌ها و شهرستان‌ها یک سند جداگانه تدوین شده و به قابلیت‌ها و تنگناهای هریک از این مناطق با استفاده از اطلاعات کتابخانه‌ای، میدانی و بازدید از طرح‌ها پرداخته شده است.

مدیر اجرایی سند توسعه روستایی چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین اظهار داشت: تدوین این سند ۱۶ ماه به طول انجامید و در ۴ بخش تدوین و به رشته تحریر درآمده است.

داریوش رحیمی، ایجاد اشتغال و احیای فرهنگی‌های محلی را از مهمترین اهداف تدوین این سند عنوان کرد و گفت: این سند مطابق با شاخص‌های آموزشی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تدوین شده است.

وی، بیکاری، مهاجرفرستی و ضعف منابع ملی را از مهمترین مشکلات روستاهای چهارمحال و بختیاری برشمرد و افزود: پایین بودن درآمد سرانه، سهم پایین استان در اقتصاد ملی، پایین بودن مهارت فنی و رشد منفی جمعیت منجر به شکل‌گیری این مشکلات شده است.

رحیمی خاطرنشان کرد: تلاش شده تا در این سند با شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هریک از روستاهای هدف این استان راهکارهای موثری برای رفع این مشکلات ارائه شود.

عضو هیات علمی رشته جغرافیای دانشگاه اصفهان اظهار داشت: در تدوین سند توسعه روستایی استان از اسنادی نظیر سند اشتغال، مطالعات آمایش سرزمین، سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، اصول اقتصاد مقاومتی و نظریه پایه توسعه استان بهره‌گیری شده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۷۰۰ روستا و ابادای دارای سکنه است که از این تعداد ۳۷۵ روستا در سند توسعه روستایی این استان لحاظ شده است.

چهارمحال و بختیاری در حدود ۹۴۷ هزار نفر جمعیت دارد که ۳۶ درصد این جمعیت در روستاها ساکن است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس