پیش بینی زمان و مکان صاعقه با هوش مصنوعی طراحی شده یک ایرانی


پیش بینی زمان و مکان صاعقه با هوش مصنوعی طراحی شده یک ایرانی

ایران اکونومیست-صاعقه پدیده‌ای زیبا اما مرگبار و خطرناک است و لذا آگاهی پیش از موعد از آن می تواند جان انسان ها و حیوانات را نجات دهد و هوش مصنوعی برای حل این مشکل به کار آمده است.

پیش بینی زمان و مکان صاعقه با هوش مصنوعی طراحی شده یک ایرانی

یک سیستم هوش مصنوعی جدید که توسط یک محقق ایرانی اختراع شده، به افراد کمک می‌کند تا بتوانند از محل و زمان وقوع صاعقه مطلع شوند.

این سیستم که در سوئیس ابداع شده با دریافت اطلاعات هواشناسی از ایستگاه های مختلف، از اطلاعات ضروری برای پیش بینی صاعقه برخوردار خواهد بود.

این سیستم از چهار مولفه برای بررسی شرایط آب و هوایی استفاده می کند که عبارت هستند از فشار جوی،دمای هوا، رطوبت نسبی و سرعت باد، سیستم هوش مصنوعی مذکور اطلاعات ۱۰ ساله ۱۲ ایستگاه آب و هوایی را در نقاط مختلف سوئیس اعم از شهری و کوهستانی جمع آوری کرده و با بررسی آنها درک و دانش خود را در مورد نحوه شناسایی و پیش بینی رعد و برق افزایش داده است. دقت این سیستم در حدود ۸۰ درصد پیش بینی شده و می تواند بین ۱۰ تا سی دقیقه زودتر وقوع رعد و برق را پیش بینی کند. همچنین هر یک از این سیستم های هوش مصنوعی می توانند منطقه ای به شعاع ۳۰ کیلومتر را تحت پوشش قرار دهند. به گفته امیرحسین مستجابی دانشجوی دکتری در موسسه تحقیقاتی EPFL سوئیس و مبدع سیستم یادشده، این سیستم در مقایسه با سیستم های قبلی پیش بینی صاعقه سریع تر و ساده تر است و نیازی به استفاده از داده های راداری و ماهواره ای ندارد، لذا به راحتی در نقاط دورافتاده نیز قابل استفاده است.

فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس