پرندگان مهاجر به خلیج گرگان و جزیره آشوراده رسیدند


پرندگان مهاجر به خلیج گرگان و جزیره آشوراده رسیدند

گرگان - ایرنا - پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی پس از طی مسافت طولانی از عرض‌های شمالی‌تر کره زمین وارد ایران شده و برای زمستان گذرانی در پهنه آبی خلیج گرگان و مناطق پیرامونی جزیره آشوراده فرود آمدند.

هرچند طی روزهای اخیر تعدادی از گونه های پیش قراول مهاجر مانند پرنده خوتکا، باکلان و حواصیل در خلیج گرگان و جزیره آشوراده فرود آمدند اما اکنون این مهاجرت ها به اوج خود رسیده و پهنه‌های آبی غرب استان گلستان به جلوه‌ای رنگارنگ از انواع پرندگان مهاجر همچون فلامینگو، پلیکان، مرغابی سرسبز، حواصیل خاکستری و کشیم تبدیل شده است.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از خلیج گرگان، جزیره آشوراده، سواحل بندرترکمن، گمیشان و بندرگز در غرب استان گلستان حاکیست دسته‌های ۲۰۰ تا ۳۰۰ قطعه‌ای از فلامینگو، ۵۰ تا ۱۰۰ قطعه‌ای باکلان و ۵۰ قطعه ای پلیکان‌ها و گروههای کوچکتر انواع مرغابی مهاجر در این زیستگاه های آبی به چشم می خورد.

پرندگان مهاجر به خلیج گرگان و جزیره آشوراده رسیدند

عمده پرندگان مهاجر که در خلیج گرگان، جزیره آشوراده و سایر کرانه‌های غربی استان گلستان فرود آمده اند با طی مسیر دو هزار تا ۳۵۰۰ کیلومتری از مناطقی همچون سیبری و اروپای شرقی به ایران مهاجرت کرده اند.

در این ارتباط رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن و گمیشان به خبرنگار ایرنا گفت: همه ساله با فرا رسیدن ماه های سرد سال تعداد بی شماری از گونه های مختلف پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از عرض های شمالی تر کره زمین مانند سیبری جهت زمستان گذرانی به مناطق پیرامونی جنوب شرق دریای خزر از جمله جزیره آشوراده، خلیج گرگان و تالاب گمیشان مهاجرت می کنند.

علی بیانی پیش بینی کرد: با فرا رسیدن فصل زمستان حدود یکصد گونه مختلف از پرندگان زمستان گذران از مناطق سردسیر داخل ایران و دیگر نقاط جهان به ذخیره گاههای آبی خلیج گرگان، تالاب بین المللی گمیشان و جزیره آشوراده کوچ کنند.

این کارشناس محیط زیست وجود امنیت‌ نسبی و منابع‌ غذایی کافی در پهنه‌های آبی استان گلستان را از شرایط مناسب برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر عنوان کرد.

پرندگان مهاجر به خلیج گرگان و جزیره آشوراده رسیدند

همچنین فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: هرگونه شکار و زنده‌گیری پرندگان مهاجر ممنوع است ضمن اینکه افزایش گشت و کنترل و پایش زیستگاه‌ها و تالاب‌های منطقه که دارای اکوسیستم مناسب برای زندگی پرندگان پرارزش و مهمان است، در دستور کار یگان قرار دارد.

مهدی رضایی با بیان اینکه نیازمند همراهی جوامع محلی برای حفظ محیط طبیعی و تنوع زیستی در مناطق حفاظت شده هستیم، افزود: حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می شود و علاقمندان به حیات وحش می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف احتمالی مراتب را از طریق تلفن شبانه روزی ۱۵۴۰ به ماموران یگان حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.
گفتنی است استان گلستان با دارا بودن آشوراده به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر، چهار تالاب بین المللی گمیشان، آلاگل، آجی‌گل و آلماگل و افزون بر یکصد کیلومتر نوار ساحلی و خلیج گرگان سالانه میزبان هزاران قطعه از انواع پرندگان مهاجر و زمستان گذران است.

پرندگان مهاجر به خلیج گرگان و جزیره آشوراده رسیدند

خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثبت شد و این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی در دنیا شناخته می شود که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

جزیره آشوراده نیز که تمام سال میزبان انواع پرندگان بومی و مهاجر است در سال ۱۳۵۴ شمسی جزو نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد.

پرندگان مهاجر به خلیج گرگان و جزیره آشوراده رسیدند

۴۰ درصد خاویار ایران در نزدیکی آشوراده به دست می‌آید و در داخل جزیره نیز سازمان شیلات ایران فعالیت اداری و تحقیقاتی دارد.

آشوراده قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از یک هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه وری و ماهیگیری مشغول بودند اما با طغیان رود ولگا در روسیه و بالا آمدن آب خزر و وقوع سیلاب؛ این جزیره ایرانی خالی از سکنه شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق