اطلاعات بازار پایه در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردانی


 اطلاعات بازار پایه در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردانی

مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: اطلاعات مربوط به میزان شفافیت شرکت‌های بازار پایه و شرایط آن‌ها در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردانی قرار داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مدیرعامل فرابورس در نشست هم‌اندیشی با مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردانی یکی از مهمترین اهداف ورود بازارگردان به سهام بازار پایه را کمک به فرایند حرفه‌ای‌گری و جلوگیری از رفتارهای هیجانی سهامداران در این بازار دانست و گفت: تعداد زیادی از سهام بازار پایه حتی از سهام شرکت‌های موجود در بازارهای اصلی بورس و فرابورس نقدشونده‌تر هستند و این مساله موجب شده تا یک عده با سیگنال‌فروشی در شبکه‌های اجتماعی از این شرایط به اصطلاح موج‌سواری کنند، اما حضور بازارگردان که خود نیز از معامله در این بازار سود کسب می‌کند به طور قطع در رفتار حرفه‌ای معامله‌گران که عمدتا سهامداران حقیقی هستند تاثیرگذار و کمک‌کننده است.

چالش‌ها و دغدغه‌ها

مدیرعامل فرابورس در پاسخ به این چالش‌ها و دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی نماینده صندوق مشترک یکم اکسیر فارابی عنوان کرد: همانطور که می‌دانید ما قانون ورشکستگی در ایران را مشابه با رویه‌ای که در سایر نقاط دنیا دنبال می‌شود، نداریم و به دنبال تدوین این قانون هستیم. در سایر کشورها دوره تنفس به شرکت داده می‌شود تا در یک بازه زمانی مشخص نسبت به احیا و ریکاوری خود اقدام کند.

بهینه سازی قوانین

هامونی ادامه داد: در ایران اگر شرکتی در مرحله ورشکستگی قرار داشته باشد بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها برای دریافت مطالبات خود، شرکت را بیش از پیش تحت فشار می‌گذارند که این موضوع روند احیای شرکت را مختل و تقریبا غیرممکن می‌سازد. بنابراین تدوین قانون ورشکستگی و اعطای یک دوره تنفس برای بهبود ساختار شرکت باید یکی از مهمترین الزامات قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران باشد که در حال حاضر ما نیز به دنبال تدوین آن هستیم.

مدیرعامل فرابورس در پاسخ به نماینده این صندوق‌ها عنوان کرد که در بازار پایه هم اکنون نماد معاملاتی بسیاری از بانک‌های خصوصی در حال معامله است که با تمهیدات بانک مرکزی دچار انحلال و مشکلاتی از این دست نخواهند شد و صندوق‌ها برای انجام بازارگردانی می‌توانند به این مساله توجه کنند.

او تاکید کرد: در واقع بخش زیادی از بانک‌هایی که در بازار سهام هستند در بازار پایه حضور دارند و برای تحلیل این صنعت تنها نمی‌توان به آن دسته از شرکت‌هایی که در بازارهای اصلی هستند بسنده کرد و اثر شرکت‌های بازار پایه را نادیده گرفت، به هر ترتیب برای حرفه‌ای شدن رفتار معامله گران بازار پایه لازم است تا صندوق‌ها به این بازار ورود کنند.

کیفیت شفاف سازی

همچنین به گفته او از حدود ۱۸۰ شرکت بازار پایه‌ای، ۱۲۰ نماد معاملاتی به طور منظم اطلاعات خود را در سامانه کدال افشا می‌کنند و بالغ بر ۹۰ درصد نمادهای تابلو زرد بازار پایه نیز اینگونه هستند. در تابلو قرمز هم که به نوعی شرکت‌هایی با بدترین ساختار و میزان شفافیت حضور دارند ۱۴ شرکت درج نماد شده‌اند که نماد معاملاتی ۹ شرکت در این بازار هم‌اکنون در حال معامله است.

هامونی با ارائه این توضیح افزود: اطلاعات مربوط به میزان شفافیت شرکت‌های بازار پایه و شرایط آن‌ها در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردانی قرار داده می‌شود تا با شناخت دقیق‌تر از جزئیات این شرکت‌ها برای انجام عملیات بازارگردانی در بازار پایه اقدام کنند./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟