جاده زنجان - طارم - فومن - شفت، در انتظار همت مسئولان دو استان


جاده زنجان - طارم - فومن - شفت، در انتظار  همت مسئولان دو استان

بازگشایی محور زنجان ـ طارم ـ فومن ـ شفت، مطالبه جدی و به‌حق مردم شهرستان طارم از مسئولان است.

مقوله راه همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه در جوامع مختلف مطرح بوده و سرمایه‌گذاران نیز برای حضور در منطقه خاص، یکی از آیتم‌هایی را که مدنظر دارند، بحث راه و محورهای مواصلاتی است که باعث می‌شود توسعه این مناطق با سرعت بیشتری محقق شده و ساکنان این مناطق نیز به دلیل برخورداری از این ظرفیت، ثمرات حضور سرمایه‌گذاران و به تبع آن رونق اقتصادی را در شهر و استان خود تجربه کنند.

شهرستان طارم یکی از مناطق خوش آب و هوای استان زنجان است که به دلیل وجود ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی و تنوع گیاهی به هندوستان ایران شهره است که در کنار همه این ظرفیت‌ها، وجود راه‌های ازتباطی مناسب می‌تواند موجب تسریع در روند توسعه این شهرستان شود.

یکی از راه‌هایی که می‌تواند موتور حرکت توسعه و پیشرفت مناطقی چون طارم، فومن و شفت شود، راه ارتباطی آب‌بر به شفت ـ فومن است. بازگشایی و احداث این راه ارتباطی نقش مهمی در توسعه دو استان زنجان و گیلان دارد و می‌تواند نقش مهمی برای کشاورزان و دامداران برای فروش و انتقال و عرضه محصولات کشاورزی و تولیدات دامی ایفا کند.

سالانه حدود ۴ میلیون مسافر و گردشگر وارد روستای تاریخی قلعه رودخان در استان گیلان می‌شود؛ جایی که می‌تواند با برقراری ارتباط جاده‌ای، سهم به‌سزایی در ورود و خروج مسافر از استان زنجان به استان گیلان و برعکس داشته باشد.

اهمیت بهسازی و آسفالت این راه در ارتباط دو استان به‌ویژه در تعریف شهرستان طارم به‌عنوان دروازه ورود گردشگری بر کسی پوشیده نیست و با توجه به ویژگی‌های طبیعی و آب و هوای خنک منطقه گردشگری و توریستی ییلاقی دیزآب شهر آب‌بر به‌ویژه در فصول گرم سال، اگر تنها ۱۰ درصد گردشگران از جاده آب‌بر به قلعه رودخان وارد فومنات و شفت و استان گیلان شوند، اقتصاد شهرستان تحول اساسی را تجربه خواهد کرد.

فاصله زنجان از شهر آب‌بر مرکز شهرستان طارم ۴۰ کیلومتر است؛ در حالی که برای سفر به شمال، از جمله رشت و فومن و شفت و قلعه رودخان و ماسوله از جاده زنجان - شمال محور منجیل حدود ۲۵۰ کیلومتر مسافت باید طی شود. جاده گردشگری آب‌بر به قلعه رودخان و بخش سیاه مزگی روستای خرمکش، پیش از این توسط مردم شهر آب‌بر تا منطقه دایله‌سر به‌سازی شده است و در دو سال گذشته نیز ۱۰ کیلومتر از این مسیر در حوزه شهرستان طارم توسط وزارت راه شهرسازی از روستای سرخه‌دیزج تا کارگاه شن و ماسه شهرداری آب بر بهسازی و آسفالت شده و به گفته مسئولان اجرایی شهرستان، هفت کیلومتر باقی مانده نیز زیرسازی شده و امسال آسفالت و تکمیل خواهد شد.

علی‌رغم اهمیت این مسیر بنا به اذعان اهالی در حال حاضر، به‌سازی جاده زیبای زنجان - طارم - فومن و شفت در حوزه گیلان تعطیل است، در حالی که ۱۰ کیلومتر نیاز به زیرسازی و آسفالت دارد و حدود ۳ کیلومتر از سمت روستای تاریخی قلعه رودخان و روستای خرم‌کش سیاه مزگی شفت آسفالت شده است.

به هر حال، اکنون در نیمه دوم سال، رفت و آمد اهالی شهر آب‌بر شهرستان طارم و روستاهای اقماری آن و عده‌ای از گردشگران عاشق کوه و جنگل، بر فراز کوه‌های استوار و کم‌نظیر برقرار است، مردم طارم امیدوارند در آینده نزدیک، با رایزنی‌ها و تلاش بیشتر مسئولان دو استان و حتی وزارت راه، شاهد تکمیل جاده زنجان - طارم - فومن - شفت و تحول دو استان در حوزه گردشگری باشند.

مردم طارم، شفت و فومن در سه دهه اخیر با تنظیم و امضای طومارهای مختلف با مقامات استانی و کشوری مکاتبه و خواستار احداث این راه شده‌اند اما تاکنون این رویای آن‌ها رنگ واقعیت به خود نگرفته است و پروژه ملی بعد از ۱۰ سال حرکت لاک‌پشتی دارد. بازگشایی و احداث این راه همچنین نقش مهمی در رفع انزوای جغرافیایی و جبران توسعه نیافتگی و تسهیل سرمایه‌گذاری و توسعه کارآفرینی و احیای راه قدیم آب‌بر به فومن ایفا می‌کند، لذا باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا شاهد توسعه روزافزون طارم باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟