چالش های تأخیر دوباره در اعلام نتیجه انتخابات افغانستان


چالش های تأخیر دوباره در اعلام نتیجه انتخابات افغانستان

کابل - ایرنا - کمیسیون انتخابات افغانستان از فشار برخی ستادهای انتخاباتی بر این کمیسیون خبر داده و گفته است که این فشارها، باعث تأخیر دوباره در اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر خواهد شد؛ موضوعی که به گفته تحلیلگران افغانستان را با چالش های بیشتری مواجه خواهد کرد.

یکی از اعضای کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد: نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار بود در 23 آبان ماه اعلام شود به دلیل مشکلات در کمیسیون، در تاریخ تعیین شده ممکن نخواهد بود.

نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان براساس تقویم کمیسیون انتخابات قرار بود در 27 مهرماه اعلام شود اما آنچه که کمیسیون انتخابات کندی انتقال معلومات در دستگاه مرکزی این کمیسیون خوانده بود، به 23 آبان موکول شد اما اکنون بار دیگر احتمال تأخیر در آن مطرح شده است.

«مولاناعبدالله» روز گذشته به خبرنگاران گفت: با توجه به مشکلاتی موجود در کمیسیون به نظر می رسد که نتیجه در 23 آبان اعلام نشود. اما کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی روز پنجشنبه گذشته هرگونه تأخیر دوباره در اعلام نتایج انتخابات را غیرقابل قبول دانسته بود.

کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی دستور داده است که آراء 2 هزارو 118 محل رای گیری باید بازشماری و نتیجه انتخابات در زمان تعیین شده اعلام شود.

کمیسیون انتخابات افغانستان دیروز «جمعه» نشستی را با ستادهای انتخاباتی نامزدان انتخابات ر یاست جمهوری برگزار کرد که اکنون از پایان بی نتیجه این نشست خبر داده است.

«حوا علم نورستانی» رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان می گوید که یکی از تیم های انتخاباتی بازشماری را رد کرده و خواستار باطل شدن آن است اما کمیسیون تأکید دارد که آراء باید یک بار بررسی شود و بعد در باره آن تصمیم گرفته شود.

نورستانی تاکید کرده است که عدم بازشماری آراء پیش از این هم سبب تاخیر کار در انتخابات شده بود و این عمل افغانستان را به بحران خواهد برد.

به گفته نورستانی امروز بار دیگر با شماری از ستادهای انتخاباتی نشستی برگزار خواهد کرد و اگر نشست امروز به نتیجه نرسید، آنها بدون توافق به کار خود آغاز خواهند کرد.

«محمدسرور دانش» معاون رئیس جمهوری افغانستان هم دیروز در نشستی در کابل گفت که برخی از نامزدان در کار کمیسیون انتخابات مداخله می کند و باید از فشار بر کمیسیون دست بردارند.

وی از کمیسیون انتخابات افغانستان هم خواست که هرچه زودتر نتیجه انتخابات را اعلام کند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم مهرماه برگزار شد و قرار بود نتیجه اولیه در 27 مهر ماه و نتیجه نهایی در 16 آبان برگزار شود اما به دلیل مشکلات در کار کمیسیون، نتیجه اولیه به 23 آبان ونتیجه نهایی به آذر ماه موکول شد.

اکنون که بار دیگر احتمال تأخیر در اعلام نتیجه اولیه انتخابات مطرح شده است، نگرانی از بروز بحران در کمیسیون انتخابات برسر زبان ها افتاده است.

یکی از خبرنگاران تلویزیون «یک» افغانستان نوشته است که طی 10 روز گذشته هیچ دیپلمات خارجی از کار کمیسیون انتخابات بازدید نکرده و این موضوع بیانگر آن است که انتخابات مشروعیت بین المللی خود را دارد از دست می دهد.

«فضل احمد معنوی» رئیس سابق کمیسیون انتخابات افغانستان هم در صفحه اجتماعی خود نوشته است که هرگاه کار به غیر اهلش سپرده شد، انتظار قیامت را باید کشید.»

وی افزوده است که سپردن کارهای بزرگ کشور بدست افراد کوچک نگرانی های جدی را بوجود آورده است.

«احمدسعیدی» یکی از استادان دانشگاه افغانستان هم در صفحه اجتماعی خود نوشته است که انتخاب شدن و انتخاب کردن با گذشت هر روز ماهیت خود را در این کشور از دست می دهد.

وی افزوده است که با این کارکرد کمیسیون، انتخابات دیگر ماهیت و ارزش خود را از دست داده و پس از این مردم وقت خود را برای رفتن به پای صندوق های رای ضایع نخواهد کرد.

با توجه به وضعیت کنونی افغانستان و تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات که به باور برخی از کارشناسان منتظر اعلام نتیجه انتخابات است، اگر نتواند ختم بخیر شود، چالش های بزرگی را برای افغانستان رقم خواهد زد که هیچ کسی خواستار آن نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا