خروج آمریکا از برجام، تنش‌ها را افزایش داده است


ژای جون: اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر ایران، باعث تنش‌ها در غرب آسیا شده است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از شبکه تلویزیونی رویترز ، ژای جون نماینده ویژه چین در امور خاورمیانه اعلام کرد پکن با کشورهای غرب آسیا برای برقراری صلح, ثبات و توسعه در این منطقه همکاری خواهد کرد.
ژای اخیرا از سفر به مصر, عربستان سعودی و ایران به پکن بازگشته است و این نخستین سفر خارجی او به عنوان نماینده ویژه چین در امور خاورمیانه بود. این دیپلمات ارشد چینی در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت با مقامات این سه کشور و همچنین دبیرکل اتحادیه عرب در ارتباط با مسائل غرب آسیا تبادل نظر کرد.
او گفت: "ما بر این باوریم که تنش ها تشدید شده است و مسائل مهم و بحث برانگیز در غرب آسیا هنوز حل نشده اند. دلایلی داخلی همانند مسائل قومیتی, مذهبی و سیاسی و ژئوپلتیکی در ورای این اختلافات و تنش ها وجود دارد. همچنین دلایلی خارجی هم برای این تنش ها وجود دارد همانند این که کشورهای خاصی در حال اعمال سیاست های یکجانبه گرایانه و قلدرمأبانه بر این منطقه هستند تا به اهداف خودشان برسند.
وی گفت: تاریخ غرب آسیا و واقعیات در این منطقه بارها نشان داده است که منافع کوتاه مدت, اعمال فشارهای یکجانبه یا توسل به زور سبب حل و فصل این مشکلات نخواهد شد بلکه سبب وارد شدن خسارت های پایداری به منطقه می شود و این روند برای هیچ کسی خوب نیست."
ژای همچنین گفت همه طرف ها برای پیشبرد امنیت و ثبات در خاورمیانه ابراز امیدواری و از پیشنهادات سازنده چین و ابتکار عمل های پکن تمجید کرده اند و امیدوارند چین تلاش های بیشتری را برای پیشبرد صلح, ثبات و توسعه منطقه ای بکار گیرد.
این مقام چینی گفت: "چین به همراه دیگر طرف ها به یافتن راه ها و ابزارها به منظور پیشبرد امنیت و ثبات منطقه ای ادامه می دهد و نقشی مثبت و سازنده در پیشبرد امنیت, توسعه و شکوفایی در منطقه خلیج فارس ایفا می کند. نخستین موضوع بازگرداندن موضوع هسته ای ایران در مسیر توافق نامه جامع در سریع ترین زمان ممکن است. مسئله دوم, ایجاد شرایطی برای گفتگو و رایزنی در میان کشورهای منطقه خلیج فارس و نکته سوم پیشبرد یک نقش سازنده برای کشورهای خارج منطقه در اشاعه امنیت منطقه ای است."
او همچنین خاطرنشان کرد تشدید تنش ها در منطقه خلیج فارس به واسطه خروج یکجانبه آمریکا از طرح جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران ایجاد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...