آخرین اخبار زلزله میانه


آخرین اخبار زلزله میانه

زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر ساعت 2.17 دقیقه بامداد، حوالی شهر تَرک در شهرستان میانه را لرزاند و تاکنون زلزله در استان‌ آذربایجان شرقی 5 کشته و 518 مصدوم برجای گذاشت.

اتاق خبر 24:

زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر ساعت 2.17 دقیقه بامداد، حوالی شهر "تَرک" در شهرستان میانه را لرزاند.

براساس این گزارش، بر اثر این زلزله، 5 نفر جان خود را از دست داده اند و طبق اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی احتمال افزایش جان‌باختگان این حادثه وجود دارد. در ارزیابی‌های صورت گرفته تاکنون تخریب بیش از 30 واحد مسکونی در روستاهای منطقه زلزله‌زده گزارش شده است.

19:23|تعداد مصدومان زلزه میانه به 518 نفر

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد نجات هلال احمر گفت: طبق گزارش‌های دریافتی تا ساعت 18 امروز تعداد مصدومان زلزله میانه 584 نفر است.

وی افزود: 66 نفر به دلیل تخریب منازل و 518 نفر بر اثر ترس و استرس مصدوم شده بودند. تعداد فوتی‌های حادثه هم 5 نفر در روستای ورنکش گزارش شده است.

19:19| تمام مدارس سراب فردا در مقاطع تحصیلی مختلف تعطیل است

ایرج ثقفی فرماندار شهرستان سراب در گفت و با خبرنگاران با اشاره به وقوع زلزله اظهار داشت:فردا همه مدارس در همه مقاطع تحصیلی شیفت صبح و بعد ازظهر شهرستان سراب تعطیل بوده و مراکز آموزش عالی نیز تا دوشنبه تعطیل است.

16:49|هویت فوت‌شدگان زمین لرزه میانه

1- گلی جلیلی فرزند محمد متولد 1351

2- زهرا عابدی فرزند اصغر متولد 1388

3- ریحانه قربانی فرزند غلامرضا متولد 1385

4- اسرافیل محمدزاده ورنکش فرزند لطفعلی متولد 1349

5- خاتون رضازاده فرزند عباسعلی متولد 1320

15:00| رئیس سازمان مدیریت بحران: بیش از 82 پس لرزه در مناطق زلزله‌زده میانه ثبت شد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه پس از زلزله ساعت 2 بامداد امروز تا ساعت 10 صبح، بیش از 82 پس لرزه در شهرستان میانه ثبت شده است، گفت: وقوع پس لرزه‌ها انرژی زلزله را تخلیه می‌کند و نگرانی از زلزله بزرگتر را به شدت کاهش می‌دهد.

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه پس از زلزله ساعت 2 بامداد امروز تا ساعت 10 صبح، بیش از 82 پس لرزه در شهرستان میانه ثبت شده است، اظهار داشت: وقوع پس لرزه‌ها انرژی زلزله را تخلیه می‌کند و نگرانی از زلزله بزرگتر را به شدت کاهش می‌دهد.

وی با اعلام جزئیات 82 پس لرزه در میانه، افزود: 4 زلزله بین 4 و 5 ریشتر بوده که باعث شده انرژی درونی زمین تخلیه شود.

14:14| استاندار آذربایجان شرقی: بیش از 1000 واحد مسکونی در زلزله میانه آسیب دیدند

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در مجموع 30 واحد مسکونی صددرصد تخریب شده و بقیه 5 الی 70 درصد آسیب دیده‌اند، گفت: 1000 واحد مسکونی در زلزله بامداد امروز صدمه دیدند.

محمدرضا پورمحمدی در پایان جلسه شورای مدیریت بحران در شهر ترکمنچای میانه، در گفت‌وگو با خبرنگاران با تسلیت جان باختن 5 نفر از هموطنان در زلزله میانه، اظهار داشت: حدود 500 مصدوم داشتیم که اغلب به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند و فقط 13 نفر بستری شده تحت درمان قرار دارند.

این زلزله 5.9 ریشتری در استان‌های همجوار هم احساس شده ولی در آذربایجان شرقی در 4 شهرستان زلزله صدماتی داشت که بیشترین خسارت در ترکمنچای و روستای ورنکش بود.

وی با بیان اینکه در شهرستان میانه، 20 الی 30 روستا آسیب دیدند، افزود: در شهرستان سراب هم از 20 روستا گزارش آسیب ارسال شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در مجموع 30 واحد مسکونی صددرصد تخریب شده و بقیه 5 الی 70 درصد آسیب دیده‌اند، ابراز داشت: 1000 واحد مسکونی در زلزله بامداد امروز صدمه دیدند.

جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی اعلام کرد: 5 کشته از روستای ورنکش بخش ترکمنچای و یک کشته از روستای ورزقان بخش ترک شهرستان میانه گزارش شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اعلام جدیدترین تصمیمات در ستاد بحران آذربایجان شرقی گفت: آرامش در مناطق زلزله زده برقرار شد.

محمدرضا پورمحمدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در میانه پس از جلسه ستاد مدیریت بحران اظهار داشت: پس از وقوع زلزله تمام تیم‌های امدادرسان به منطقه اعزام شدند و بحمدالله در همان لحظات اولیه اقدا‌مات امدادی انجام شد.

وی با اشاره به خسارت‌های 10 تا 100 درصدی زلزله به روستاهای زلزله‌زده میانه افزود: 4 شهر آذربایجان شرقی تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تماس‌های جداگانه رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در این تماس‌ها بر رسیدگی فوری و تامین نیازهای اولیه زلزله‌زدگان تاکید شد.

وی با اشاره به نشست ستاد مدیریت بحران در میانه تصریح کرد: در این نشست وظایف هر دستگاه اجرایی مشخص و مقرر شد در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع قطعی آب، گاز و برق اقدام کنند.

پورمحمدی با بیان اینکه بنیاد مسکن باید در اسرع وقت نسبت به بازسازی مناطق زلزله اقدام کند، گفت: در حاضر آرامش در منطقه برقرار شده و نیروی انتظامی مسئولیت برقراری امنیت را برعهده دارد.

13:20| برق و آب روستاهای زلزله‌زده وصل شد‌

معاون سیاسی ‌فرماندار میانه ‌با اشاره به اینکه خوشبختانه تلفات جانی در بخش ترکمنچای میانه، بیش از 5 نفر اعلام شده نیست، گفت: 800 رأس دام هم در این زلزله زیر آوار مانده و تلف شدند.

رسول یعقوب پس از جلسه ستاد مدیریت بحران میانه، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در میانه، با اشاره به اینکه خوشبختانه تلفات جانی در بخش ترکمنچای میانه، بیش از 5 نفر اعلام شده نیست، اظهار داشت: 800 رأس دام هم در این زلزله زیر آوار مانده و تلف شدند.

وی افزود: اغلب مصدومان این حادثه هم به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند.

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار میانه و بخشدار ترکمنچای میانه با تقدیر از حضور به موقع نیروهای امدادی در صحنه زلزله، ابراز داشت: خوشبختانه این حضور به موقع باعث کاهش تلفات و امدادرسانی سریع به افرادی شد که از زیر آوار خارج شده بودند.

وی وضعیت راه‌های مناطق زلزله زده میانه را یادآور شد و گفت: همه راه‌های منتهی به روستاهای زلزله زده باز است و تردد نیروهای امداد رسان در جریان است.

یعقوبی وضعیت آب، برق و گاز روستاهای زلزله زده را هم مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: برق بخشی از روستای ورنکش مشکل داشت که وصل شد ولی در مورد وصل گاز کمی با احتیاط رفتار می‌شود تا صدمه‌ای به مردم وارد نشده و خسارتی وارد نکند و احتمال می‌دهم با بررسی خط لوله گاز و وضعیت منازل، تا یک ساعت گاز این روستا وصل شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر گزارش انفجار در ساعات اولیه زلزله در میانه، گفت: گزارش انفجار گاز از روستای ورزقان در ترکمنچای گزارش شده بود که خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشته است.

13:10| دستور معاون رئیس جمهور به ‌همه نیروها و ارگان‌های امدادرسان ‌برای کمک به زلزله‌زدگان‌

اسحاق جهانگیری دقایقی پیش در تماس تلفنى با استاندار آذربایجان شرقی که در ستاد بحران در روستاى ورنکش بخش ترکمنچای میانه حضور دارد، گزارشی از آخرین وضعیت خسارات وارده و اقدامات صورت گرفته برای کمک به زلزله زدگان دریافت کرد.

معاون اول رئیس جمهور از استاندار آذربایجان شرقی خواست با بسیج تمامی امکانات استان و اعزام گروه‌های امدادرسان و ارزیاب به مناطق زلزله‌زده، اقدامات لازم و کمک رسانی فوری به آسیب دیدگان را دستور کار خود قرار دهد.

‌جهانگیری همچنین از همه نیروها و ارگان‌های امدادرسان استان نیز خواست تمام امکانات و ظرفیت‌ها را برای کمک به زلزله‌زدگان به کار گیرند.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این تماس تلفنی، گزارشی از آخرین آمار جان‌باختگان و مجروحان حادثه ارائه کرد و از بسیج همگانی در استان برای کمک‌رسانی و نجات زلزله‌زدگان خبر داد.

13:01| جزئیات تماس رئیس جمهور با استاندار آذربایجان شرقی

رئیس جمهور لحظاتی پیش در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان شرقی در جریان آخرین وضعیت زلزله‌زدگان شهرستان میانه قرار گرفت.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان شرقی که در حال بازدید از روستای ورنکش شهرستان میانه بود، جان باختن تعدادی از اهالی این روستا بر اثر وقوع زلزله را تسلیت گفت و با بازماندگان آنها ابراز همدردی کرد.

رئیس جمهور در خصوص امدادرسانی موثر و سریع به مناطق زلزله‌زده و آسیب‌دیدگان از این حادثه و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله‌زدگان دستورهای لازم را صادر و بر آماده‌سازی همه امکانات از سوی دستگاه‌های مختلف در جهت تسریع در ارائه خدمات و امداد به حادثه‌دیدگان و مصدومان تأکید کرد.

‌پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی هم گزارشی از آخرین وضعیت مناطق زلزله زده استان و خسارات و تلفات ناشی از آن را به رئیس جمهور گزارش کرد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه تمام امکانات ستاد مدیریت بحران استان برای امدادرسانی به مناطق زلزله زده بسیج شده است، از آغاز اسکان اضطراری زلزله زدگان خبر داد.

12:52| دستور رئیس جمهور برای رفع فوری نیازهای ‌زلزله‌زدگان‌

فرماندار ویژه میانه از دستور رئیس جمهور برای رفع فوری نیازهای ‌زلزله‌زدگان‌ خبر داد و گفت: 400 تا 500 واحد مسکونی در این زلزله آسیب دیده‌اند.

محمدرضا مشایخی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در میانه در حاشیه ستاد مدیریت بحران ‌با بیان اینکه نیروهای ارزیاب ‌به منطقه اعزام شده‌اند، اظهار داشت: 400 تا 500 واحد مسکونی در این زلزله آسیب دیده‌اند و تعدادی از دام‌ها نیز دچار آسیب شده‌اند.

وی از ارسال اقلام زیستی شامل چادر، ‌پتو، ‌ چراغ والور با توجه به سرمای منطقه، سبدهای غذایی 72 ساعته به منطقه خبر داد و افزود: همزمان با آغاز اسکان اضطراری، بقیه مواد غذایی میان آسیب‌دیدگان توزیع می‌شود.

فرماندار میانه از تماس رئیس جمهور با استاندار آذربایجان شرقی خبر داد و تصریح کرد:‌ رئیس جمهور در این تماس تلفنی در جریان ابعاد زلزله، میزان خسارات وارده و وضعیت مصدومان قرار گرفت‌ و پس از اخذ گزارش استاندار، دستور بسیج تمامی امکانات برای امدادرسانی موثر و سریع به مناطق زلزله‌زده و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله‌زدگان را صادر کرد‌.

12:31| خسارت سنگین زلزله به دامداران آذربایجان شرقی؛ 1150 راس دام تلف شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: زلزله ‌تاکنون به یک هزار و 115 راس دام سبک و سنگین ‌خسارت وارد کرد.

اکبر فتحی ظهر امروز در حاشیه ستاد بحران آذربایجان شرقی در میانه جمع خبرنگاران ‌از خسارت زلزله به ‌270 واحد جایگاه نگهداری دام خبر داد و اظهار داشت: ‌‌300 راس دام سنگین و 850 راس دام سبک متاسفانه بر ‌اثر تخریب جایگاه دام‌ها دامی تلف شده‌اند.

‌وی از اتلاف ‌‌650 راس دام سبک و 250 راس دام سنگین در ‌16 روستای‌ میانه خبر داد و افزود: به 170 واحد اماکن دامی این شهرستان خسارت 40 الی 100 درصدی وارد شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه 200 راس دام سبک و 50 راس دام سنگین نیز در شهرستان سراب تلف شده است، گفت:‌به 100 واحد دامی نیز خسارت وارد شده است.

‌وی از اعزام اکیپ‌های خدمت‌رسان اداره کل دامپزشکی برای دفن بهداشتی و ضدعفونی اماکن دامی در شهرستان‌های زلزله‌زده خبر داد و گفت: کارشناسان تعیین خسارت و تعدادی از مدیران سازمان در مناطق زلزله‌زده حضور یافته‌اند.

12:16| ترکمانچای میانه همچنان می‌لرزد

در پی زلزله 5.9 ریشتری با کانون ترک میانه، بخش ترکمانچای این شهرستان همچنان می‌لرزد.

مرکز لرزه نگاری کشور تا کنون بیش از 40 پس لرزه با کانون ترکمانچای میانه را گزارش کرده است که بزرگترین آن با قدرت 4.3 ریشتر ‌اتفاق افتاده است.

آخرین زمین لرزه هم در ساعت 11:26 دقیقه با قدرت 3.5 ریشتر روی داد.


12:10|پیگیری مداوم رئیس جمهور، معاون اول و وزیر کشور از وضعیت زلزله‌زدگان‌

وزیر صنعت با اعلام اینکه رئیس جمهور، معاون اول و وزیر کشور از بدو زلزله پیگیر امور زلزله‌زد‌کان بودند، گفت: معاون اول و وزیر کشور دستورهای لازم را داده‌اند.

رضا رحمانی در حاشیه ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی در منطقه زلزله‌زده میانه در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در میانه اظهار داشت: ‌همه واحدهای تولیدی، صنعتی و تجاری با تمام توان خود برای رفع نیازهای مناطق زلزله‌زده همکاری می‌کنند و ما نیز از هیچ کمکی مضایقه نخواهیم کرد.

وی افزود: آمار دقیقی از خسارات در مناطق زلزله‌زده نداریم و در حال حاضر امدادرسانی و نجات هموطنان عزیزمان در اولویت است و کار پاکسازی مناطق زلزله‌زده باید انجام بشود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه رئیس جمهور، معاون اول و وزیر کشور از بدو حادثه پیگیر امور بودند، تصریح کرد: معاون اول و وزیر کشور دستورهای لازم را داده‌اند و بنده نیز به عنوان جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی در آذربایجان شرقی پیگیر امور خواهم بود.

وی با تاکید بر اینکه آرامش در مناطق زلزله‌زده باید حفظ شود، اضافه کرد: همه امکانات باید بسیج شود و آرامش باید حفظ شود تا امدادگران کار خود را انجام دهند.

ارشد نظامی ارتش در استان‌های آذریایجان و اردبیل از امدادرسانی کادر درمانی بیمارستان‌های ارتش به ‌زلزله‌زدگان‌ خبر داد و گفت: ‌در حال حاضر نیز تیم‌های پزشکی مراغه و تبریز در محل حادثه حضور دارند.

امیر سرتیپ دوم میرزایی در گفت‌وگو با خبر‌نگار تسنیم در میانه در حاشیه ستاد مدیریت بحران اظهار داشت: ‌در پی وقوع زمین لرزه، بلافاصله به فرماندهان ‌ارتش در منطقه، گردان‌ها و ‌تیپ‌های متحرک هجومی مراغه، میانه، اردبیل، سراب ، تبریز با تمامی تجهیزات ‌اعلام آماده‌باش شد.

وی با اشاره به حضور ‌مسئولان استاتی، رئیس ستاد بحران، استاندار، معاون سیاسی و فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در ستاد مدیریت بحران در میانه تصریح کرد: ارتش ‌آمادگی کامل برای امدادرسانی به منطقه را دارد.

‌امیر ‌میرزایی از امدادرسانی کادر درمانی بیمارستان‌های ارتش به ‌زلزله‌زدگان‌ خبر داد و گفت: ‌در حال حاضر نیز تیم‌های پزشکی مراغه و تبریز در محل حادثه حضور دارند و به خدمت‌رسانی مشغول هستند‌. ‌

11:40| اسکان موقت زلزله‌زدگان آغاز شد / به‌کارگیری بالگرد برای ادامه عملیات جست‌وجو و نجات‌

استاندار آذربایجان شرقی از ‌اسکان موقت زلزله‌زدگان خبر داد و گفت: برای ادامه عملیات جست‌وجو و نجات‌ بالگرد به‌کارگیری شد.

محمدرضا پورمحمدی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با ارائه آخرین گزارش وضعیت مناطق زلزله زده میانه اظهار داشت: ‌‌بامداد امروز شاهد زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتری در منطقه ترک شهرستان میانه بودیم که سایر شهرستان‌های استان نیز تحت تاثیر این زمین لرزه قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه به‌رغم اینکه شدت این زمین لرزه بسیار بالا بود؛ اما خوشبختانه عمق زمین لرزه کم بوده است، افزود: تاکنون 5 فوتی بر اثر این زمین لرزه گزارش شده ‌و 30 خانه در روستای ورنکش به طور کامل تخریب شده و دیوار برخی از خانه‌ها ترک برداشته است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: 60 روستا در کانون زمین لرزه بوده که از تمامی آن‌ها بازدید به عمل آمده و نگرانی چندانی وجود ندارد؛ خوشبختانه از لحظات اولیه مدیریت بحران شهرستان‌ها و استان تشکیل یافته ‌و از سویی نیز نیروهای امدادی به منطقه اعزام شده و امکانات اسکان موقت از سوی هلال احمر استان فراهم شده است.

وی متذکر شد: خوشبختانه در منطقه‌ای که زمین‌لرزه به وقوع پیوسته منطقه روستایی بوده و تراکم جمعیت کم است و در سایر شهرستان‌‌ها اعم از سراب، چاراویماق، هشترود و بستان‌آباد مشکلات خاصی وجود ندارد و مصدومان به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.

پورمحمدی گفت: باتوجه به اینکه استان ما یک منطقه زلزله‌خیز است، آمادگی‌های لازم را داشته و زیر‌ساخت‌ها و تمهیدات لازم از قبل فراهم شده است.

وی همچنین از به‌کارگیری بالگرد برای ادامه عملیات جست‌وجو و نجات خبر داد.

11:23|اعضای ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی عازم منطقه زلزله‌زده شدند‌

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از آماده‌باش تمام شهرستان‌های استان ‌برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان خبر داد.‌

محمدباقر هنربر در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در میانه اظهار داشت: در پی زمین‌لرزه‌‌ 5.9 ریشتری بامداد امروز شهر ترک در شهرستان میانه، تاکنون متاسفانه 5 نفر در روستای ورنکش میانه و یک نفر در ورزقان جان باخته‌اند.

وی با بیان اینکه در این روستا 400 خانه از 10 تا 100 درصد ‌تخریب شده است، گفت: ‌با توجه به اعزام تیم‌های ارزیاب، آمار قطعی صدمات و تلفات ناشی از زلزله در ساعات آینده مشخص خواهد شد.

هنربر از مردم استان خواست تا آرامش و خونسردی خود را حفظ و با نیروهای امدادی بویژه در محورهای مواصلاتی به شهرستان میانه همکاری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: استاندار آذربایجان شرقی به همراه اعضای ستاد مدیریت بحران عازم منطقه زلزله‌زده شده است.

11:10|پیگیری آل‌هاشم از وضعیت زلزله‌زدگان میانه

امام جمعه میانه از پیگیری حجت‌الاسلام آل‌هاشم از وضعیت مناطق زلزله‌زده خبر داد و ‌گفت: استاندار آذربایجان شرقی، ‌‌فرمانده سپاه استان و فرمانده ارتش شمالغرب در منطقه حضور دارند.

حجت الاسلام عبدالله محمدی امام جمعه میانه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده در شهرستان میانه، اظهار داشت: الحمدلله تمامی نیروهای امدادی به موقع در منطقه حضور یافته و به امدادرسانی به حادثه دیدگان شتافتند و اکنون آرامش در منطقه برقرار است.

وی که از داخل جلسه ستاد بحران در ترکمنچای مصاحبه کوتاهی داشت، با بیان اینکه روستاهای میانه از 5 تا 70 درصد تخریب گزارش شده است، افزود: فقط در یک روستا به نام ورنکش در شهر ترکمنچای شهرستان میانه بالاترین تخریب با 70 درصد را شاهد بودیم.

امام جمعه میانه با اشاره به آخرین آمار کشته شدگان زلزله بامداد امروز میانه گفت: در شهرستان میانه، 6 نفر کشته و حدود 150 زخمی گزارش شده و در شهرستان های اطراف هم مصدومانی داشت، اما کشته نداشت که باید به آمار این زلزله اضافه شود.

وی از پیگیری حجت‌الاسلام آل‌هاشم از وضعیت مناطق زلزله‌زده خبر داد و ابراز داشت: پیام تسلیت و دلجویی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی به مردم زلزله‌‌زده میانه ابلاغ شد.

‌محمدی خاطر‌نشان کرد: استاندار آذربایجان شرقی، نماینده و فرمانده سپاه استان و فرمانده ارتش شمالغرب در منطقه حضور یافته و اکنون در جلسه ستاد بحران حضور دارند تا در مورد وضعیت ساعات آینده و چگونگی خدمات رسانی و... تصمیم گیری شود.

11:07|تشکیل جلسه ستاد بحران آذربایجان شرقی با حضور وزیر صنعت در میانه

رضا رحمانی در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی گفت: تمام امکانات وزارتخانه در استان آذربایجان شرقی در اختیار ستاد مدیریت بحران این استان قرار گرفته و برای امدادرسانی بسیج شده است.

وی ‌بیان کرد: برای شرکت در نمایشگاه فناوری رینوتکس و جلسات حاشیه ای آن از جمله نیز تعمیق ساخت داخل و جلسه صادرات غیرنفتی استان به این استان سفر کرده بودم که به خاطر اهمیت پیگیری خسارات احتمالی زلزله و امدادرسانی این جلسات و برنامه‌ها را لغو کرده‌ام.

وزیر صنعت، معدن و تجارت‌ گفت: از تمام دستگاه های ذیربط مانند سپاه ، بنیاد مسکن، اورژانس، نیروی انتطامی و هلال احمر برای تامین امنیت و امداد رسانی به موقع تشکر می‌کنم.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای آذربایجان شرقی از بازگشایی محورهای مواصلاتی در مناطق زلزله خبر داد و گفت: ‌گروه‌های ارزیاب راهداری به منطقه اعزام شدند‌.

کاظم تیمورزاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در میانه درباره آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی استان در مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: در ‌محور بستان‌آباد ریزش کوه گزارش شد که بلافاصله نیروهای راهداری نسبت به بازگشایی محورهای مسدودی اقدام کردند‌.

وی با بیان اینکه گروه‌های ارزیاب راهداری به مناطق‌ زلزله‌زده اعزام شده‌اند، افزود: در حال حاضر تمام محورهای مواصلاتی استان باز است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی از اعزام تجهیزات مکانیکی به روستای ورمکش خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر نیروهای راهداری در آماده‌باش کامل قرار دارند.

10:17|سردار خرم: بسیجیان مردم را از زیر آوار بیرون کشیدند

فرمانده سپاه عاشورا گفت: پس از قوع زلزله 5.9 ریشتری، بسیجیان حاضر در منطقه بلافاصله به کمک شتافتند و مردم را از زیر آورار بیرون کشیدند.

سردار عابدین خرم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم مستقر در مناطق زلزله‌زده میانه با تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: از شب گذشته که این اتفاق افتاد همه نیروهای امدادی پای کار آمدند و با توجه به اینکه رزمایش بسیج در منطقه میانه در حال برگزاری بود بلافاصله بسیجیان به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند و مردم روستاهایی که زیر آورار مانده بودند را نجات دادند.

10:14|آغاز تخلیه اضطراری ‌روستاهای آسیب‌دیده در زلزله میانه

استاندار آذربایجان شرقی از‌ آغاز تخلیه اضطراری ‌روستاهای آسیب‌دیده در زلزله خبر داد و گفت: ‌هلال احمر توزیع اقلام زیستی را آغاز کرده است.

محمدرضا پورمحمدی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در میانه در تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده شهرستان میانه اظها‌ر داشت: در حال حاضر 34 تیم امدادی جمعیت هلال احرم در منطقه در حال ارزیابی منطقه هستند.

وی با بیان اینکه‌ 78 روستا ارزیابی کامل شد، افزود: 7 خسارت بیشتری‌ دارند و 400 واحد مسکونی از 10 تا 100 درصد خسارت دیده‌اند‌.

‌پورمحمدی با بیان اینکه اسکان اضطراری در ورمکش که کانون زلزله بوده‌ انجام شده است، تصریح کرد: در روستای ورمکش و چند روستای دیگر ‌ا‌‌وردگاه امدادی ایجاد شده است.

وی از آغاز تخلیه اضطراری ‌روستاهای آسیب‌دیده خبر داد و ادامه داد: اکثر مصدومان سرپایی درمان شد‌ه‌اند و هلال احمر توزیع اقلام زیستی را اغاز کرده است.

9:33|ثبت 60 پس‌لرزه در استان آذربایجان شرقی

زلزله 5.9 ریشتری‌ در استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و زنجان نیز احساس شده است و ‌شمار مصدومان زلزله تاکنون 345 نفر اعلام شده که فقط 13 نفر از آنها بستری و مابقی سرپایی درمان شده‌اند‌.

بیشترین خسارت ها مربوط به دو منطقه «ورنکش» و «ورزقان» بوده است .

9:20| افزایش آمار مصدومان به 345 نفر

براساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته آمار مصدومان زلزله 5.9 ریشتری میانه به 345 نفر افزایش یافته است و در حال حاضر بیمارستان‌های میانه و شهرهای اطراف مملو از مصدومان زلزله است.

با وجود اینکه اکثر مصدومان سرپایی درمان شده‌اند اما طبق گفته مدیرکل مدیریت بحران آذریایجان شرقی آمار مصدومان دیگر افزایش نخواهد دیافت.

8:40| 5 کشته تاکنون

همچنین جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی اعلام کرد : 5 کشته از روستای ورنکش بخش ترکمنچای ‌گزارش شده است.

9:06| تخریب 400 واحد مسکونی

استاندار آذربایجان شرقی در اعلام آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده، از ‌تخریب 10 تا 100 درصدی 400 واحد مسکونی در روستاهای شهرستان میانه خبر داد.

محمدرضا پورمحمدی افزو‌د: جمعیت هلال احمر استان همچنین موادغذایی لازم برای تغذیه 72 ساعته آسیب‌دیدگان زلزله را ارسال کرده است.

وی همچنین گفت: تاکنون 60 روستا از 80 روستای کانون زلزله مورد ارزیابی قرار گرفته است.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: از دقایق اولیه زلزله مدیریت بحران استانداری، فرمانداران، بخشداران، هلال احمر، اورژانس و ارتش و سپاه در حال آماده باش هستند.

8:38| تخریب 7 روستا / دو فروند بالگرد وضعیت منطقه را ارزیابی می‌کنند

استاندار آذربایجان شرقی از تخریب 7 روستا در زلزله 5.9 ریشتری میانه خبر داد و گفت: دو فروند بالگرد وضعیت منطقه را ارزیابی می‌کنند.

محمدرضا پورمحمدی صبح امروز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز درباره آخرین وضعیت مانطق زلزله زده اظهار داشت: پس از وقوع زلزله در بامداد امروز بلافاصله تیم های امدادی به مناطق زلزله زده اعزام شددند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 30 تیم علمیاتی در مناطق درگیر زلزله حضور دارند، افزود: 65 روستا توسط تیم های ارزیاب هلال احمر مورد ارزیابی قرار گرفته اند و روند ارزیابی تا آخرین روستا ادامه دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه 7 روستا بیشترین خسارت از زلزله را داشته اند، تصریح کرد: به عنوان مثال در روستای ورمکش 30 منزل تخریب شده است اما بلافاصله اسکاان اضطراری مردم در این روستا انجام شد.

پورمحمدی با بیان اینکه سبدهای غذایی و تمام لوازم مورد نیاز به روستاها ارسال شده است، ادامه داد: دو فروند بالگرد نیز به مناطق ‌زلزله‌زده اعزام شده تا ارزیابی دقیقی از میزان خسارت داشته باشیم.

6:24|دستور فوری وزیر صنعت برای امدادرسانی

‌‌رضا رحمانی وزیر صنعت ‌دستور داد همه امکانات جهت امداد رسانی به زلزله‌زدگان بسیج شود.

وی پس از ورود به ‌تبریز با شرکت در جلسات ستاد بحران آذربایجان شرقی، خواستار تمام تلاش دستگاههای اجرایی برای امدادرسانی شد.

5:30|312 مصدوم تاکنون در زلزله استان آذربایجان شرقی

محمدرضا پورمحمدی از مصدومیت 312 نفر در زلزله شامگاه پنجشنبه در این استان خبر داد.

استاندار آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز اظهار داشت: خوشبختانه تعداد پس لرزه‌ها مرتبا روبه کاهش بوده و فشار گسل‌ها تخلیه شده است و مردم نگران زلزله‌های بعدی نباشند و به خانه‌ها خود برگردند.

پورمحمدی افزود: متاسفانه بامداد امروز شاهد زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر در منطقه "ترک" شهرستان میانه بودیم که سایر شهرستان‌های استان نیز تحت تاثیر این زمین لرزه قرار گرفتند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: باتوجه به این‌که این زمین لرزه ساعات دیر وقت شب به وقوع پیوسته و به علت تخریب کامل 30 خانه، امکان افزایش تلفات وجود دارد.

وی افزود: در منطقه‌ای که زمین لرزه به وقوع پیوسته منطقه روستایی و تراکم جمعیت کم بوده است و در شهرستان‌های سراب، چاراویماق، هشترود و بستان آباد مشکلات خاصی وجود ندارد.

5:15|40 پس لرزه در استان آذربایجان شرقی

محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از 40 پس لرزه در این استان خبر داد.

5:00| آرامش به شهر تبریز بازگشت

به گزارش خبرنگار تسنیم از شهر تبریز برخی از مردم در داخل پارک ها و خودروهای خود شب را به صیح رساندند و تعداد اندکی از شهروندان در سطح شهر، پارک ها ، خودروها و فضاهای رو باز تردد دارند.

4:56|تخریب کامل 30 روستا در استان آذربایجان شرقی

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی از تخریب کامل 30 روستا در این استان خبر داد.

4:45| فوت 5 نفر و 120 مصدوم تاکنون

محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از فوت 5 نفر و 120 نفرمصدوم و تخریب 30 خانه در روستای ورنکش بخش ترکمانچای میانه خبر داد.

4:40|زمین لرزه در استان زنجان تاکنون خسارتی نداشته است

فتح‌الله حقیقی گفت: این زمین لرزه در همه شهرستان های استان زنجان احساس شده و تا این لحظه خسارتی گزارش نشده است.

استاندار زنجان از آماه باش کامل دستگاههای امدادی استان خبر داد و گفت: تا ساعتی دیگر جلسه مدیریت بحران استان زنجان تشکیل می شود.

4:30| افزایش فوتی‌های زلزله به 5 نفر در میانه/ اغلب مصدومان سرپایی درمان شدند

احمد مشایخی فرماندار ویژه میانه دقایقی قبل در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم از افزایش تعداد فوتی‌های زلزله شهرستان میانه به 5 نفر خبر داد.

بهروز مهدوی نیز گفت: خساراتی از زمین لرزه در شهرستان تبریز و روستاهای اطراف گزارش نشده است

فرماندار تبریز افزود: برابر اعلام اکیپ های اعزامی به شهر تبریز و روستاها خوشبختانه خسارتی گزارش نشده و مردم آرامش خود را حفظ کنند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟