منافع چندصد میلیاردی اجرای «بایوجمی» برای عیسی کلانتری! +سند


کلانتری با علم به مخالفت متخصصانی که به منظور ارزیابی طرح بایوجمی به سازمان محیط زیست دعوت شده بودند طی نامه‌ای خطاب به محمدباقر نوبخت خواهان تخصیص دستکم 125 میلیارد تومان برای اجرای فاز نخست این طرح شده است!

خبرگزاری تسنیم: در حالی که تاکنون بسیاری از استادان دانشگاه طرح زیست‌پالایی تالاب انزلی موسوم به بایوجمی را مورد نقد قرار داده، مطالعات صورت گرفته در خصوص پیامد‌های آن را فاقد اعتبار دانسته و نسبت به تاثیرات منفی جبران‌ناپذیر آن بر اکوسیستم تالاب انزلی هشدار داده‌اند، عیسی کلانتری همچنان برای ادامه اجرای این طرح که چند ماهی است به دستور دادستان بندانزلی متوقف شده، تلاش می‌کند.

جالب آنکه کلانتری در گفتگو‌های خود، با نادیده گرفتن استدلال‌های منتقدان بایوجمی، مخالفت با اجرای این طرح را فاقد پایه و اساس علمی عنوان می‌کند! اما حالا صورتجلسه‌ای در اختیار تسنیم قرار گرفته که نشان می‌دهد کلانتری با علم به مخالفت متخصصانی که به منظور ارزیابی این طرح، به سازمان حفاظت محیط زیست دعوت شده بودند طی نامه‌ای خطاب به محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، خواهان تخصیص دستکم ۱۲۵ میلیارد تومان برای اجرای فاز نخست این طرح شده است! طرحی که مجری آن شرکت "نانو صنعت پرشیا" است که دستکم دو نفر از اعضای هیئت مدیره این شرکت به نمایندگی از خانه کشاورز به ریاست "عیسی کلانتری" در این شرکت عضویت دارند!

همانطور که در صورتلجسه ذیل که به نامه کلانتری خطاب به نوبخت پیوست شده، مشاهده می‌کنید به جز ذی‌نفعان اجرای طرح بایوجی (اعم از مجریان و ارزیابان آن) سایر متخصصان مدعو، ارزیابی صورت گرفته درباره پیامد‌های اجرای این طرح را به دلایل مختلف از جمله کوتاه بودن بازه زمانی تحقیقات، فاقد ارزش لازم قلمداد کرده و راهکاری اصلی احیای تالاب انزلی را احداث تصفیه‌خانه به منظور جلوگیری از ورود رسوبات آلی به تالاب قلمداد کرده‌اند.

در این جلسه حتی فرخ مسجدی مدیر امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ابهامات فنی و اقتصادی اجرای طرح بایوجمی، بررسی بیشتر را توصیه می‌کند، اما در کمال ناباوری، حمید ظهرابی، معاون وقت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، بدون توجه به نظرات استادان مدعو، با بیان اینکه ارزیابی اثرات اکولوژیکی اجرای طرح بایوجمی بناست همزمان با اجرای طرح صورت گیرد، خواهان تخصیص اعتبار برای اجرای این طرح می‌شود!

صورتجلسه مرداد سال گذشته را که به نامه درخواست تخصیص اعتبار برای طرح بایوجمی پیوست شده و مصداقی بارز از بی‌توجهی عیسی کلانتری نسبت به خرد جمعی و نظر متخصصان کشور است را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش تسنیم؛ مرداد سال گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست طی نامه‌ای خطاب به محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و با رونوشت به وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری از ارائه طرحی مطالعاتی تحت عنوان طرح احیای تالاب انزلی به روش زیست پالایی با فناوری‌های بومی خبر داد و بر لزوم تعیین بودجه مناسب برای آغاز عملیات اجرایی این طرح تاکید کرد و دی ماه ۹۷، تفاهمنامه‌ای ۹۰۰ میلیارد تومانی به مدت یک سال میان شرکت مجری این طرح و سازمان حفاظت محیط‌زیست به امضا رسید!


شرکتی به نام "نانو صعت پرشیا" که مدعی است با استفاده از ماده‌ای تحت عنوان بایوجمی رسوبات تالاب انزلی را کاهش داده و به عمق تالاب اضافه می‌کند؛ شرکتی که دستکم دو نفر از اعضای هیئت مدیره آن به نمایندگی از خانه کشاورز در این شرکت عضویت دارند؛ خانه کشاورز، یک نهاد غیر دولتی که ریاست آن بر عهده عیسی کلانتری است!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی