پیشگیری از خشکسالی نیازمند اجرای طرح‌های آبخیزداری است


پیشگیری از خشکسالی نیازمند اجرای طرح‌های آبخیزداری است

اردبیل - ایرنا - نماینده مردم اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: خشکسالی ناشی از کمبود بارش و نبود مدیریت مصرف آب این استان را تهدید می کند و برای پیشگیری از آن اجرای طرح‌های آبخیزداری و کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی ضروری است.

رضا کریمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تغییر شیوه کشت و نیز جایگزینی محصولات با نیاز آبی کم در استان را بهترین شیوه جلوگیری از کم‌آبی ذکر کرد و افزود: باید تلاش شود با الگوسازی و ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب برای برطرف کردن مشکلات موجود در استان اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود آب به عنوان یکی از بزرگترین دغدغه مردم و مسئولان کشور است، گفت: تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و آبیاری تحت‌فشار ، مدیریت مصرف آب با اصلاح الگوی کشت و استفاده مناسب از منابع آبی می‌تواند در کاهش این دغدغه‌ها کارساز باشد.

او همچنین با اشاره به میزان بالای هدررفت آب در کشاورزی سنتی افزود: در دنیا با اصلاح دیدگاه های سنتی در بخش کشاورزی و تعریف کردن کشاورزی مدرن مشکل کمبود آب برطرف شده و ما نیز باید کشاورزی خود را به این سمت و سو هدایت کنیم.

کریمی بیان‌کرد: انتظار بر این است تمامی نهادها در تحقق برنامه‌های مدیریت منابع آبی همکاری کنند تا از این طریق کمبود منابع آبی برطرف شده و با بحران کم‌آبی مقابله شود چرا که این موضوع برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است و اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرد عواقب جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه برای برون رفت از وضعیت خشکسالی کمیسیون کشاورزی مجلس اجرای طرح‌های آبخیزداری را با تامین اعتبارات مورد نیاز مدنظر قرار داده،اظهارداشت: با توجه به توانمندی و استعدادی که در مجموعه منابع طبیعی استان وجود دارد نیاز است که اعتبار مورد نیاز از صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبخیزداری ، تقویت سفره‌های زیرزمینی ، جلوگیری از فرسایش خاک و ذخیره آب اختصاص داده شود.

وی اضافه‌کرد: بخش کشاورزی این استان با وجود قابلیت‌های فراوان در زمینه سامانه هوشمند آبیاری مکانیزه در رتبه ۲۷ کشوری قرار دارد و نیاز است توجه بیشتری به این بخش صورت گیرد.

کریمی گفت: برقراری عدالت اجتماعی در بخش کشاورزی ، مکانیزه شدن کشت ، آبیاری نوین ، تقویت شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی ، تکمیل زنجیره کشاورزی ، حمایت از واحدهای تکمیلی و تبدیلی ، اجرای عملیات آبخیزداری ، بهره مندی از اعتبارات صندوق توسعه ملی و افزایش سرمایه کشاورزی از جمله مواردی است که در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است.

نماینده اردبیل ،نیر، نمین و سرعین همچنین اعلام کرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده معادل ۱۰ درصد از ورودی صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص و میزان ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی تا پایان برنامه ششم هم به ۹۵ درصد افزایش یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022