دلایل نوسان در خودکفایی گندم چیست؟


دلایل نوسان در خودکفایی گندم چیست؟

کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی معتقد است: بررسی روند تولید گندم در سال‌های گذشته و وجود نوسان گاه تند و گاه کند، موضوع خودکفایی 3 سال گذشته گندم را به شدت زیر سوال می‌برد؛ زمانی می‌توان به خودکفایی امیدوار بود که پایدار باشد و تکانه‌های جزیی، پایه‌های آن را نلرزاند و این همان اقتصاد مقاومتی است.

مهندس «خدابخش داودی‌نصر» در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: در حالی که بر اساس گفته‌ی مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تولید گندم در سال 98 ، 14.5 میلیون تن و خرید 12 میلیون تن برآورده شده بود عملا در سال جاری با وجود پراکنش مناسب باران و(از نظر زمان و مکان و نیز مقدار لازم برای خرید گندم رقمی بهتر از 8 میلیون تن حاصل نشد.

وی با بیان اینکه معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز اخیرا در مصاحبه‌ای گفته است که میزان کارایی مصرف آب از 92 درصد کیلوگرم بر متر مکعب در سال 1392 به 1450 کیلوگرم بر متر مکعب رسیده‌ایم و در همین زمان، راندمان آبیاری از 39 درصد به 45 درصد رسیده است، گفت: جالب اینجاست که از 18.5 میلیون هکتار اراضی زیرکشت ، 8.7 میلیون هکتار آن آبی و از این مقدار اراضی آبی نیز به گفته معاون آب و خاک 2.2 میلیون هکتار به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.

کارشناس ارشد ترویج و آموزش کشاورزی ادامه با طرح این سوال که چرا با این همه استعداد و ظرفیت مطلوب به گفته‌ی مسئولان امسسال مجبور به خرید حداقل 3 میلیون تن گندم از خارج شده‌ایم، ادامه داد: مسئولان می‌‌گویند که در سه سال گذشته از نظر تولید گندم خودکفا بوده‌ایم که اجمالی به این مطالب نشان می‌دهد یا مسئولان در ارائه آمار کوتاهی کرده‌اند یا برنامه راهبردی اقتصاد مقاومتی را هنوز درک نکرده‌اند یا به مبانی برنامه ششم در حوزه کشاورزی بی‌توجه بوده‌اند و یا اصلا در این زمینه دغدغه‌ای ندارند.

داودی‌نصر تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی در یک مصاحبه‌ در سال جاری از موافقان واردات گندم انتقاد کرده که اگر این موضوع را در کنار مصاحبه‌ی رئیس سازمان برنامه و بودجه در 7 شهریور 1395 مبنی بر اینکه «تولید گندم در داخل توجیه ندارد» قرار دهیم به نکته دیگر فراتر از مباحث مطرح شده فوق می‌رسیم و آن این که حرکتی هدفمند برای عدم اجرای اقتصاد مقاومتی در درون دولت وجود دارد.

وی ادامه داد: بررسی روند تولید گندم در سال‌های گذشته و وجود نوسان گاه تند و گاه کند، موضوع خودکفایی 3 سال گذشته گندم را به شدت زیر سوال می‌برد؛ زمانی می‌توان به خودکفایی امیدوار بود که پایدار باشد و تکانه‌های جزیی، پایه‌های آن را نلرزاند و این همان اقتصاد مقاومتی است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: عدم توجه دولت به توان عظیم بخش خصوصی به ویژه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و انبوه فارغ‌التحصیلان ، اجرای ناقص خرید تضمینی، توزیع نامناسب نیروهای استخدام جدید از نظر رشته تحصیلی و جنسیت علمی و مشکلات از این قبیل، نتیجه‌ای بهتر از این را عاید مملکت نمی‌کند.

وی معتقد است: ناهماهنگی شدید بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو و نداشتن برنامه در مورد الگوی کشت و عامل مهم و موثری مانند بهره‌وری را باید به این معضلات افزود و نابسامانی در تولید گندم در کشور را به راحتی می‌توان به استان نیز تعمیم داد به طوری که عملکرد تولید محصولات زراعی استان ایلام طی دوره 95- 90 با سقوط دوپله‌ای از جایگاه 26 در کشور به رتبه 28 رسیده و در حوزه محصولات باغی نیز هنوز نتوانسته‌ایم به رتبه‌ای بهتر از رتبه 32 در کشور دست یابیم.

داودی‌نصر تصریح کرد: اگر باور به راهبرد و اقتصاد مقاومتی را در درون دولتمردان تقویت کنیم و در قالب این راهبرد مهم به مولفه‌هایی مانند مردمی کردن اقتصاد ، ارتقاء بهره‌وری ، انتقال دانش به عرصه، توجه به نیروی انسانی کیفی و نه سربار، سپردن مسئولیت به افراد کاردانو کارآمد؛ تفکر و مدیریت جهادی وبا استناد به اسناد فرادست مانند چشم‌انداز 20 ساله و برنامه ششم توسعه توجه کنیم به راحتی می‌توانیم به یک اقتصاد برتر و مقاوم دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: ما در کشور مشکل منابع نداریم بلکه از مشکل مدیریت و عدم بهره‌گیری مناسب از منابع و به تعبیری بهتر مشکل تخصیص بهینه منابع رنج می‌بریم و رفع این نقیصه ن مستلزم میدان دادن به مدیران کارآمد و کنار گذاشتن مدیران ناکارامد به دور از تعارفات حزبی و سیاسی است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا