هرای؛ فریاد زنان قوچانی در کرمان


هرای؛ فریاد زنان قوچانی در کرمان

تهران- ایرنا- گروه «هرای» به سرپرستی بانوی هنرمند قوچانی پس از اجرا در چند کشور خارجی برای نخستین بار در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان به روی صحنه رفت تا موسیقی خود را به چون فریاد از ته دل زنان قوچانی به گوش مخاطبان برساند. 

نسترن ابولحسن‌زاده قوچانی سرپرست گروه هرای است که به همراه گروه یکی از اجراهای افتتاحیه دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان را برعهده داشت. او نام گروهش را هرای به معنای فریاد گذاشته است زیرا هر بار که باگروهش به صحنه می‌روند، احساس می‌کند از ته دل فریاد می‌زنند.

ابولحسن‌زاده قوچانی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: از سال ۱۳۸۴ به امید آنکه روزی موسیقی خراسان را به گوش مردم جهان برسانم، گروهم را در قوچان تشکیل دادم و تا کنون در ۱۵ کشور خارجی از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا و هلند اجرا داشته ایم.
وی که برای نخستین بار است در جشنواره موسیقی نواحی کرمان حضور پیدا کرده‌، از اجرای دیگر گروهش بلافاصله بعد از جشنواره در پاکستان خبر داد و گفت: خوشبختانه تا کنون از اجراهایمان بازخوردهای خوبی گرفته ایم.

هرای؛ فریاد زنان قوچانی در کرمان


سرپرست گروه هرای گفت: گرچه بازخوردها تا کنون خوب بوده اما برخوردها چه خوب و چه بد در ادامه کار گروه ما تاثیر چندانی ندارد، زیرا ما هدف و چشم اندازهای بسیاری داریم و باید قله‌های بسیاری را فتح کنیم.

ابوالحسن زاده قوچانی از همان کودکی بخاطر پدر و عموهایش با موسیقی آشنا شده است. اعضای گروهش هم به صورت نسل به نسل با موسیقی اقوام آشنا شده‌اند و همگی ساکن خراسان رضوی هستند.

وی در ادامه افزود: تعداد اعضای گروه هرای زیاد است اما به درخواست مسئولان دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی، به صورت چهار نفره در کرمان حاضر شدند.
سرپرست گروه «هرای» ترغیب کردن نسل جدید به موسیقی اقوام منطقه خودشان را یک وظیفه می‌داند و می‌گوید: حضور گروه‌های موسیقی بانوان در چنین جشنواره‌هایی به ترغیب بیشتر نسل جدید به موسیقی اقوام کمک می‌کند. زیرا موسیقی بومی سالم‌ترین نوع موسیقی ایران است.
او درباره سختی‌هایی که در این سال‌ها کشیده تا گروهش به بار بنشیند، گفت: رمز اصلی موفقیت گروه ما این بود که همگی دستمان در جیب خودمان بود و از هیچ ارگان دولتی کمک دریافت نکردیم. حتی یک جشنواره هم به ما معرفی نشد و ما صفر تا ۱۰۰ کارهایمان را خودمان انجام دادیم. با هزینه خودمان در جشنواره‌های خارجی شرکت کردیم و برگزیده شدیم.
ابوالحسن زاده دیگر رمز موفقیت گروه هرای را پوشش اعضای گروهش می‌داند:

لباس محلی که گروه ما در جشنواره‌ها به تن می‌کند، کاملا پوشیده است. معمولا در جشنواره‌های خارجی چند شال محلی می‌بریم، چون مخاطبان بعد از اجراها، از ما درخواست می‌کنند که نمونه‌ای از لباس‌ها و شال‌هایمان را به آنها بدهیم. یا طراحان لباس از ما اجازه می‌گیرند تا از دست دوزی‌های لباس‌مان عکس بگیرند. برخی گردشگران خارجی به هتل محل اقامت ما می‌آیند و می‌خواهند تا با لباس‌های محلی‌مان عکس یادگاری بگیرند.


گروه هرای در مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان که پنجشنبه شب ۱۶ آبان برگزار شد، قطعه‌ای از ترکیب دو مقام شاختایی (شاخ عطایی) و لُریک را اجرا کردند و در دومین اجرای شان در کویر نیز قطعاتی از رپرتوار موسیقی خراسان اجرا می کنند.
دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی از پنجشنبه ۱۶ آبان ماه با حضور ۲۸۰ هنرمند موسیقی مقامی آغاز شد و تا ۱۹ آبان ماه در کرمان در حال برگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور