ادامه اعتراضات در شیلی


ادامه اعتراضات در شیلی

تظاهرات مسالمت آمیز روز جمعه در سانتیاگو، پایتخت شیلی با حضور ده‌ها هزار نفر در اعتراض به عملکرد دولت برگزار و به درگیری با پلیس و به آتش کشیده شدن یک دانشگاه منجر شد

ادامه اعتراضات در شیلیبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از سانتیاگو (شیلی)، سه هفته از آغاز اعتراضات در ۱۸ اکتبر می‌گذرد و جنبش خشم معترضان علیه سباستین پینیه را، رئیس جمهور لیبرال شیلی فروکش نکرده و حتی ناآرامی‌ها به مناطق آرام پایتخت هم کشیده شده است.
بنابر اعلام شهرداری سانتیاگو حدود ۷۵ هزار نفر در میدان ایتالیا تجمع کردند. درگیری میان معترضان و نیرو‌های پلیس در حوالی همین میدان رخ داد و طی آن بخشی از دانشگاه پدرو دو والدیویا که یک دانشگاه خصوصی است، به آتش کشیده شد. شهرداری اعلام کرد آشوب‌ها پس از تظاهرات با تخریب موانع آغاز شد.
شاهدان به رسانه‌های محلی اعلام کردند آتش سوزی در ساختمان دانشگاه در حالی آغاز شد که معترضان در مقابله با یگان‌های ضد شورش موانع موجود در اطراف دانشگاه را به آتش کشیدند.
شمار زیادی از آتش نشانان به محل اعزام شدند. در حوالی دانشگاهی که به آتش کشیده شد، گروهی از معترضان یک کلیسای تاریخی را غارت کردند.
در پایان روز گذشته گروهی از معترضان به سوی خیابان آلامدا حرکت کردند تا برای سومین جمعه متوالی، میدان ایتالیا در مرکز شهر اشغال کنند. تظاهرکنندگان پرچم‌های شیلی پارچه نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آن‌ها شعار‌هایی علیه دولت پینیه را نوشته شده بود.
معترضان در حال عبور از مقابل کاخ ریاست جمهوری شعار‌هایی علیه رئیس جمهور سر دادند و استعفای وی را خواستار شدند. تظاهرات روز جمعه پس از سخنرانی روز پنجشنبه پینیه را در شبکه‌های اجتماعی سازمان دهی شد. پینیه را روز پنجشنبه از تدابیر امنیتی جدید خبر داد و تلاش کرد بحران را به عنوان یک مشکل نظم عمومی جلوه دهد.
کریستین دانشجوی ۲۷ ساله می‌گوید پیام روز گذشته پینیه را یک تحریک علنی بود. وی هیچ چیز نمی‌فهمد.
پینیه را روز پنجشنبه تنها لحن خود را در مورد نظم عمومی تشدید کرد و هیچ خبری در حوزه مسائل اجتماعی برای پاسخ به مطالبات مردمی در خصوص افزایش مستمری بازنشستگان اعلام نکرد.
روز جمعه در سایر شهر‌های شیلی هم تظاهرات برپا شد. در وینا دل مار در حوالی والپاریسو درگیری‌های خشونت باری میان معترضان و نیرو‌های پلیس رخ داد.
جمعه شب در سانتیاگو گروهی از معترضان خیابان‌های مناطق مرکزی را مسدود کردند. آن‌ها موانعی در خیابان‌ها ساختند و سپس با شعار‌های ضد دولتی این موانع را به آتش کشیدند.
اعلام خبر افزایش بهای مترو در ۱۸ اکتبر مردم سانتیاگو را خشمگین کرد. پس از آن معترضان روند اعتراضات خود به نابرابری در کشوری با اقتصادی مرفه و دولتی که از دیدگاه آنان در حوزه آموزش، بهداشت و بازنشستگی موفقیتی ندارد، همچنان ادامه یافت.
بنابر اعلام سازمان ملی حقوق بشر شیلی، از آغاز اعتراضات در شیلی ۲۰ نفر کشته و بیش از هزار نفر زخمی شده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج