رئیس جمهور مصر: توی عمرم دروغ نگفتم حتی در سیاست! آیا این هفت مقوله را باور می کنید؟ گزارش الجزیره


رئیس جمهور مصر: توی عمرم دروغ نگفتم حتی در سیاست! آیا این هفت مقوله را باور می کنید؟ گزارش الجزیره

شفقنا- الجزیره نوشت: «من توی عمرم دروغ نگفتم حتی در سیاست» عبدالفتاح السیسی روز پنج شنبه این گونه در سخنرانی خود سخن گفت در حالی که این اولین بار نیست که او تاکید می کند راستگوست؛ آیا واقعا سیسی راستگوست؟ به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، پاسخ به چنین سوالی ممکن است نظر یا برداشت مثبت یا منفی به همراه داشته […]

رئیس جمهور مصر: توی عمرم دروغ نگفتم حتی در سیاست! آیا این هفت مقوله را باور می کنید؟ گزارش الجزیره

شفقنا- الجزیره نوشت: «من توی عمرم دروغ نگفتم حتی در سیاست» عبدالفتاح السیسی روز پنج شنبه این گونه در سخنرانی خود سخن گفت در حالی که این اولین بار نیست که او تاکید می کند راستگوست؛ آیا واقعا سیسی راستگوست؟

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، پاسخ به چنین سوالی ممکن است نظر یا برداشت مثبت یا منفی به همراه داشته باشد و این امر باعث می شود بررسی اظهارنظرهای سیسی در طول سالهای گذشته و مقایسه آن با واقعیت، گcینه ای بهترT دقیقتر و حرفه ای تر باشد.

شاید اظهارات اخیر عبدالفتاح السیسی در خصوص ریاست جمهوری و اینکه گفته نمی خواسته ریاست جمهوری شود، برای آغاز مناسب باشد؛ جایی که گفت به عدلی منصور رئیس جمهور موقت که یک سال پس از برکناری محمد مرسی رئیس جمهور منتخب در جولای ۲۰۱۳ این پست را برعهده گرفت، پیشنهاد کرده بود که برای ریاست جمهوری نامزد شود اlا منصور علی رغم اصرار سیسی نپذیرفت.

اما واقعیت چه بود؟: سیسی فراموش کرد که در قانون اساسی ۲۰۱۴ ، متنی در ماده شماره ۱۶۰وجود دارد که می گوید: رئیس جمهور موقت نمی تواند برای این پست نامزد شود، خواستار اصلاح قانون اساسی شود، مجلس نمایندگان را منحل و دولت را برکنار کند.

این باعث می شود سخن سیسی مبنی بر پافشاری برای کاندیداتوری عدلی منصور دور از حقیقت باشد مگر اینکه او بخواهد قانون اساسی را که تازه تصویب شده بود، نقض کند.

هرگز نامزد ریاست جمهوری نمی شوم

از زمای که ژنرال سیسی کودتا علیه رئیس جمهور منتخب را در سال ۲۰۱۳ میلادی هدایت کرد، مدام تاکید می کند که به قدرت چشم نداشته و هرگز برای ریاست جمهوری نامزد نشده است. او بارها گفته است: هرگز برای ریاست جمهوری نامزد نخواهم شد و هرگز به تاریخ اجازه نخواهم داد بنویسد ارتش مصر برای منافع شخصی وارد عمل شد.

سرتیپ احمد علی سخنگوی وقت نیروهای مسلح مصر در یک گفتگوی مطبوعاتی گفت: ژنرال عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع بارها قصد خود برای کاندیداتوری تصدی ریاست جمهوری را رد کرده است.

اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد و او از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون رئیس جمهور است و چه بسا تا ۲۰۳۰ هم رئیس جمهور باشد.

اصلاح قانون اساسی

به محض انتخاب دوباره عبدالفتاح السیسی در سال ۲۰۱۸، سخن ها درباره اصلاح قانون اساسی به گونه ای که اجازه کاندیداتوری مجدد سیسی برای ریاست جمهوری را بدهد، زیاد شد.

علی رغم اینکه سیسی در آن زمان تاکید کرد که موافق قانون اساسی نیست و هیچ گاه علیه اراده مردم نخواهد ایستاد اما در واقع او اجازه اصلاح قانون اساسی را داد که به او امکان ماندن در قدرت تا سال ۲۰۳۰ را می دهد.

از دیگر اظهارات قابل توجه عبدالفتاح السیسی اظهاراتی است که در آنها گفته بود حتی یک ثانیه برخلاف خواسته مردم در قدرت نخواهد ماند اما در واقع این موضوع علی رغم تظاهرات هزاران نفر که خواستار رفتن او شده بودند، رخ نداد.

یارانه

و همزمان با نامزدی برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۴، سیسی در یک گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد تا زمانی که مردم نخواهند، یارانه خدمات و کالاها را بر نمی دارد و عینا گفت که یارانه را بر نمی دارم تا زمانی که مردم نخواهند.

اما در واقعیت این یارانه علی رغم افزایش میزان فقر بی سابقه در این کشور، حذف شد یا کاهش یافت.

بازداشت شدگان

عبدالفتاح السیسی تقریبا در گفتگو با هر رسانه غربی تاکید کرده است که بازداشت شدگان سیاسی در این کشور وجود ندارد.

در حالی که براساس واقعیت، گزارش های سازمان های حقوق بشر بین المللی همواره از وجود دهها هزار زندانی سیاسی از زمان کودتای سال ۲۰۱۳ حکایت دارد.

در همین زمینه کافی است به بازداشت یک ماه پیش«حازم حسنی» و «حسن نافعه» دو نفر از اساتید علوم سیاسی و بازداشت فعالان قیام ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ نظیرعلاء عبدلفتاح، احمد ماهر، اسراء عبدالفتاح، و هزارات نفر دیگر از اعضای گروه اخوان المسلمین اشاره کنیم که بازداشت شدند.

علاوه بر این سامی عنان رئیس سابق ستاد کل ارتش مصر نیز به محض اعلام کاندیداتوری برای انتخابات ۲۰۱۱۸ دستگیر شد؛ هشام جنینه رئیس سرویس مرکز محاسبات مصر و عبدالمنعم ابوالفتوح ریئس حزب مصر قدرتمند نیز در همین سال بازداشت شدند.

آزادی رسانه ها

عبدالفتاح السیسی سپتامبر ۲۰۱۵ در گفتگو با شبکه سی ان ان آمریکا گفت که نمی خواهم مبالغه کنم اما می خواهم تاکید کنم که آزادی رسانه ها در مصر بی سابقه است.

در حالی که واقعلیت نشان می دهد که نوعی سرکوب بی سابقه آزادی رسانه ها در این کشور وجود دارد که نشان می دهد بیش از پانصد سایت فیلتر شده و حدود صد خبرنگار نیز بازداشت شده است.

براساس اعلام اتحادیه بین المللی خبرنگاران، مصر در بین ۱۸۰ کشور در زمینه آزادی مطبوعات، در رتبه ۱۶۳قرار دارد؛ این کشور جزو بیست کشوری است که در لیست سیاه اوضاع وخیم روزنامه نگاری قرار دارد. این اتحادیه از وجود ۲۵ خبرنگار زندانی در سال ۲۰۱۸ خبر داد.

یخچال

از دیگر اظهارات مسخره و عجیب عبدالفتاح السیسی این بود که او گفته بود که ده سال در یخچالشان غیر از آب چیز دیگری نبود.

این اظهار نظر نیازی به پاسخ ندارد

خبر را در الجزیره ببینید

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی‌هم‌نفسی