پیام‌های گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران به اروپا


پیام‌های گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران به اروپا

خبرگزاری آریا- مهمترین پیام ایران به اروپا، امکانپذیر نبودن عقب نشینی ایران از گام‌های برجامی است.

پیام‌های گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران به اروپا
خبرگزاری آریا- کارشناسان معتقدند: مهمترین پیام ایران به اروپا، امکانپذیر نبودن عقب نشینی ایران از گام‌های برجامی است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، کارشناسان گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را دارای ارزش فنی و راهبردی برشمردند و معتقدند این اقدام دارای پیام‌هایی به اروپاست که مهمترین ان امکانپذیر نبودن عقب نشینی ایران از گام‌های برجامی خواهد بود.
حنیف غفاری گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران را گام مهم و تعیین کننده دانست و گفت: سه گام پیشین فقط نقطه آشکارساز اتکاء ایران به استراتژی مقاومت فعال محسوب می‌شد، اما گام چهارم نقطه آشکارساز جدیت ما را نشان می‌دهد و پیام واضحی به تروئیکا مخابره می‌کند.
غفاری تاکید کرد: گام چهارم دارای ارزش فنی و راهبردی است.
او گفت: اتحادیه اروپا و خصوصا تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) از زمانی که جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ماه و در مسیر تحقق استراتژی مقاومت فعال گام‌های کاهنده تعهدات برجامی خود را برداشت، خشم شان را برانگیخت.
غفاری افزود: اتحادیه اروپا قرار بود بعد از خروج ترامپ از توافق هسته ای، یک سری اقداماتی را به عنوان منافع حداقلی ایران در برجام برای ما تامین کنند، اما سه کشور اروپایی نه تنها این اقدام را انجام ندادند، بلکه از بازی آمریکا دنباله روی کردند.
کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: تاخیر اتحادیه اروپا در راه اندازی اینستکس خروجی رایزنی‌های پنهانی تروئیکای اروپایی با ایالات امریکا بود.
غفاری ادامه داد: اتحادیه اروپا نمی‌تواند از یک سمت بی تعهدی خود را در حفظ برجام نادیده بگیرد و از طرف دیگر از ایران بخواهد گام‌های کاهنده برجامی خود را متوقف کند. کشورمان گام‌های کاهنده تعهدات برجامی که دارای ارزش راهبردی است را برمی دارد.
او ادامه داد: در چنین شرایطی ایران در یک جبهه استراتژیک و تاکتیکی مقابل طرف اروپایی قرار گرفت و به گونه‌ای مدیریت صحنه کرد که استراتژی طرف مقابل را با استراتژی پاسخ دهد.
این کارشناس مسائل بین الملل گفت: استراتژی آن‌ها "مهار ایران قدرتمند" و استراتژی ما "مقاومت فعال" بود اما بازی آن‌ها بازی در اتاق خاموش و پیچیده سازی صحنه بازی و در مقابل، نقش ما شفاف سازی صحنه بازی بود.
جهانبخش ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل نیز به اهمیت فردو اشاره و تصریح کرد: پیدایش فردو جایگاه رفیع ایران را نشان داد و همه را مبهوت کرد.
ایزدی در پایان به دلایل حساسیت‌های غرب و بی اعتمادی ان‌ها نسبت به ایران و صنعت هسته‌ای ان اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر