از ساخت مسجد به دستور امام عسکری(ع) تا ثبت مساجد همنام ایشان در زمره آثار ملی


   از ساخت مسجد به دستور امام عسکری(ع) تا ثبت مساجد همنام ایشان در زمره آثار ملی

مساجد همنام با امام حسن عسکری(ع) منشاء تحولات و برکات بسیار نه فقط در سطح محله و شهر بلکه کشور هستند چنان‌که مسجدی همنام ایشان در قم از پایگاه‌های اصلی اعتکاف در 90 سال گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجدی که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتوی ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند. در این گزارش به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) به معرفی تعدادی از مساجد و کانون های فرهنگی هنری همنام امام حسن عسکری(ع) پرداخته ایم که در ادامه می آید:

مسجد امام حسن عسکری(ع) قم

‌مسجد امام حسن عسکری(ع) قم یکی از مساجد بزرگ و تاریخی استان قم‌ است که عظمت آن در میان مردم این شهر از گذشته زبانزد بوده است. کمتر کسی در شهر قم است که در این مسجد نماز نخوانده یا این مکان مقدس را نشناسد.شهرت تقدس این مسجد مقدس در میان مردم‌ به جهت تاسیس این مکان مقدس به امر مستقیم امام حسن عسکری(ع) است؛ یکی از مساجدی که مردم از آن به عنوان مسجد جامع شهر یاد می کنند.

احمدبن اسحاق اشعری در قرن سوم هجری قمری یعنی یک هزار ۱۸۰ سال پیش با دریافت دستور از طرف امام‌حسن‌عسکری(ع)، مامور به ساخت مسجد در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه(س) شد و با دریافت هزینه ساخت از حضرت(ع)، این مسجد را در کنار رودخانه قم و نزدیک مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) بنا‌ کرد. این مسجد از همان ابتدا مورد توجه بزرگان دین و علما قرار گرفت و به عنوان یکی از مساجد جامع شهر قم در میان مردم مشهور شد.

علاوه بر ادای فریضه نماز، برپایی برنامه های فرهنگی و تحصیل طلاب نیز در این مسجد صورت می گیرد، این مسجد یکی از پایگاه های مهم برگزاری مراسم اعتکاف در استان قم است؛ قدمت برگزاری مراسم اعتکاف در مسجد امام حسن عسگری(ع) به بیش از 90 سال پیش برمی گردد.

   از ساخت مسجد به دستور امام عسکری(ع) تا ثبت مساجد همنام ایشان در زمره آثار ملی

این مسجد، محل تدریس برخی ازعلما بوده است. علمایی همچون آیت الله گلپایگانی(ره) توجه خاصی به این مسجد داشتند و همواره ازمسجد امام حسن عسکری(ع) با عنوان مسجد «با عظمت» یاد می کردند. علاوه بر آن این مسجد از همان ابتدا محل اعتکاف آیت الله گلپایگانی(ره) بوده و ایشان همیشه بر توسعه این مکان مقدس تاکید داشتند. در زمان حیات آیت الله گلپایگانی(ره)، املاک اطراف این مسجد خریداری و در سال 79، نسبت به احداث بنای جدید و توسعه مسجد امام حسن عسکری(ع) به دستور این مرجع تقلید، اقدام شد. در حال حاضر این مسجد هم اکنون بیش از 25 هزار متر مربع زیر بنا دارد.

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) شمیرانات

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) در سده ۵ و ۶ هجری قمری در شهرستان شمیرانات ساخته شد. این مسجد در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای لواسان بزرگ واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۳۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسجد به دستور حسن بن زید هنگام دعوت مردم لواسانات به اسلام و مذهب تشیع توسط فردی بنام یحیی ساخته شده که نبیره‌های بانی این بنا پس از قرن‌ها همچنان متولی آن هستند و نام مسجد به مرور زمان با تغییر مذهب مردم از زیدیه به اثنی عشریه از مسجد امام حسن بن زید به مسجد امام حسن عسکری(ع) تغییر پیدا کرده است. اعتقاد مردم بومی این روستا نسبت به ساخت مسجد توسط شخص حسن بن زید موجب شده در سالروز شهادت وی هزاران نفر از اقصی نقاط کشور به این منطقه می آیند.

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) پاسداران

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) میدان هروی پاسداران در روز عید سعید قربان سال 95 به دستان حضرت آیت الله العظمی جوادی افتتاح شد. این مسجد در مساحتی بالغ بر 6700 متر مربع طراحی و افتتاح شد. فضای این مسجد شامل شبستان های مردانه و زنانه در سه طبقه مجزا همچنین فضاهای اداری فرهنگی و آموزشی و سالن های ترحیم، محل سکونت خادم مقیم، حیاط مرکزی، سرویس های بهداشتی ، نمازخانه و پارکینگ است.

   از ساخت مسجد به دستور امام عسکری(ع) تا ثبت مساجد همنام ایشان در زمره آثار ملی

در کلیه کتیبه ها و دیوارنوشته های گچ بری شده تلاش شده تا از رنگ های زرد طبیعی که دارای طول عمر بیشتری هستند، استفاده شود. با انتخاب این گزینه علاوه بر ماندگاری بیشتر مشکلات پوسته شدن و مرمت مجدد رنگ کتیبه ها به حداقل خواهد رسید. علاوه بر این طراحی منحصر به فرد نمای مسجد و عدم پیروی از سبک های مغربی و عربی از مشخصه های اصلی این مسجد است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403