خداوند نماز و روزه‌ای را از ما می‌خواهد که سبب تغییرات مثبت در جامعه شود


خداوند نماز و روزه‌ای را از ما می‌خواهد که سبب تغییرات مثبت در جامعه شود

حجت‌الاسلام غضنفری با بیان‌اینکه طلاق عرش خدا را به لرزه در‌می‌آورد آن وقت امروز برخی برای طلاق خود جشن هم می‌گیرند، گفت: دین یعنی رفتار درست با خلق، خدا و خود؛ خداوند نماز و روزه‌ای را از ما می‌خواهد که تغییر مثبت در جامعه ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین «علی غضنفری» در مراسم دعای ندبه مهدیه تهران به سخنرانی پرداخت و با اشاره به آیه ۵۰ سوره مبارکه مائده، گفت: جهل در مقابل علم قرار دارد، انسان به عنوان اشرف مخلوقات باید جهل خود را برطرف کند.

رئیس دانشکده علوم قرآنی قم و استاد حوزه علمیه افزود: دو جهل ایستا و پویا داریم در جهل ایستاده شخص جاهل است قصد برطرف کردن ندارد اما در جهل پویا فرد قصد برطرف کردن آن را دارد، جهل پویا ایراد ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غضنفری درباره جاهلیت قبل از اسلام بین اعراب، تاکید کرد: از مهمترین معجزات پیامبر(ص) تغییر رویه اعراب آن زمان بود که در نهایت شقاوت زندگی می‌کردند، سخت ترین حکم بر اعراب حکم شراب بود زیرا با زندگی آنها عجین شده بود به همین دلیل اسلام آن را طی چهار مرحله و به مرور حرام کرد.

معاون پژوهش دانشکده‌های علوم قرآنی کشور با بیان اینکه زن در جامعه عربی کوچکترین ارزش یا حق ارث نداشت، اظهار کرد: مصدر تمام بدبختی‌های عرب جاهلی عجب، کبر و غرور بود، منیت عربی مثال زدنی بود وقتی به آنها خبر می‌دادند که همسرت دختر زاییده است از شدت شرم صورت برافروخته می شد که باید او را زنده به گور کند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر(ص) رحمت برای همه عالمیان بود، ابراز کرد: پیامبر(ص) با همه خوش‌برخورد بودند، سردسته تمام دشمنی‌ها علیه پیامبر(ص) ابوسفیان بود سه جنگ وحشتناک علیه پیامبر(ص) مدیریت کرده بود همسرش هند جگرخوار حمزه عموی عزیز پیامبر(ص) را به شهادت رسانده بود با این حال هنگام فتح مکه آنان را امان داد.

وی افزود: پیامبر(ص) بی‌حصر و بی‌حد با مردم مدارا می‌کردند که در بسیاری موارد به بی‌ادبی مردم منتهی می‌شد طوری که خداوند آیه نازل کرد که مقابل پیامبر(ص) ادب را رعایت کرده و او را آزار ندهید.

رئیس دانشکده علوم قرآنی قم با تاکید بر اینکه پیامبر(ص) وضعیت عرب جاهلی را بسیار تغییر دادند، اضافه کرد: پیامبر(ص) قلب‌های مستعد همچون بلال‌ها و سلمان‌ها را با علم، بردباری، مدارا متحول کرد.

وی درباره جاهلیت مدرن امروزی بیان کرد: سقط جنین امروز از دفن کردن دختران اعراب جاهلی زمان کمتر نیست، بشری که امروزه به این حد از معلومات رسیده کاری می‌کند که عرب جاهلی آن زمان انجام می‌داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غضنفری ادامه داد: آیا امروز بی‌حجابی جامعه ما همان تبرج عربی نیست؛ چرا باید یک انسان زیبایی‌های خود را به قیمت ارزان در معرض دید همگان بگذارد در حالی که می‌داند از جمله عوامل افزایش طلاق در جامعه این مساله است.

این استاد حوزه علمیه افزود: طلاق عرش خدا را به لرزه در‌می‌آورد آن وقت امروز برخی برای طلاق خود جشن هم می‌گیرند و قناد بی‌حیا برای آن شیرینی می‌پزد، آیا این بدتر از زمان عرب جاهلی نیست.

معاون پژوهش دانشکده‌های علوم قرآنی کشور با بیان اینکه کبر، غرور و منیت در جامعه رشد کرده است، گفت: به ویژه در بین مردان که وقتی وارد خانه می‌شوند اوقات تلخی راه می‌اندازند در حالی که بیرون از منزل با همه خوش و بش دارند.

وی تاکید کرد:‌ نمادهای جاهلیت در جامعه ما زیاد شده است، آیا مسخره کردن قومیت‌ها و ملیت‌ها، زبان‌ها و لهجه‌ها و شهرهای مذهبی همانی نیست که در اشعار اعراب جاهلی دیده می‌شد. در حالی که پیامبر(ص) فرمودند: هر کس مومنی را محزون کند تمام دنیا را هم بدهد کفاره عمل او نمی‌شود.

رئیس دانشکده علوم قرآنی قم با بیان اینکه بر اساس آیات و روایات از بین همه گناهان صغیره و کبیره بدترین آن کبر، غرور، خودبرتربینی و خودستایی است، گفت: امیرمومنان امام علی(ع) در این زمینه فرمودند: نپندارید خدایی که ابلیس را با آن همه سابقه عبادت به خاطر کبر و منیت از بهشت بیرون کرد انسان متکبری را بدون سابقه عبادت وارد بهشت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غضنفری در پایان خاطرنشان کرد: از اخلاق و رفتار زشت گذشته خود دوری کنیم، دین یعنی رفتار درست با خلق، خدا و خود؛ خداوند نماز و روزه‌ای را از ما می‌خواهد که تغییر مثبت در جامعه ایجاد کند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه