اهل ایمان به بهای رنج خویش آسایش دیگران را تامین می‌کنند/ دار کرامت نصیب چه کسانی می‌شود؟


 اهل ایمان به بهای رنج خویش آسایش دیگران را تامین می‌کنند/ دار کرامت نصیب چه کسانی می‌شود؟

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه مقام صالحین اختصاص به اهل ایمان دارد، گفت: اهل ایمان به بهای رنج خویش آسایش دیگران را تامین می‌کنند، اهل ایثار و مقدم کردن دیگران بر خود در بهره بردن از نعمات هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» به مناسبت سوگواری دهه آخر ماه صفر در مسجد امیر به سخنرانی پرداخت و گفت: در آیه ۱۳۶ سوره مبارکه نساء خداوند می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آوردید، ایمان بیاورید.

این استاد حوزه علمیه افزود: در آیه ۱۳۶ سوره مبارکه یوسف(ع) تصریح شده اکثر کسانی که به خدا ایمان آوردند ایمان آنها توام با شرک است، با توجه به این آیه قرآن ما باید بررسی کنیم ایمان ما واقعی است یا نه؟.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه قرآن کریم منافع و فوایدی برای ایمان واقعی ذکر می‌کند. اظهار کرد:‌ خداوند هر کس را بخواهد هدایت می‌کند، هدایت پس از ایمان است و به مومن اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه یکی از منافع ایمان ورود در زمره صالحان است که حضرت یوسف از خداوند این مقام را طلب می‌کند، ابراز کرد: مقام صالحین اختصاص به اهل ایمان دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه یکی از مراتب بهشت دار کرامت است، گفت: در دار کرامت انسان همسایه اهل بیت(ع) است این جایگاه برای کسانی است که هم سنخ با اهل‌بیت(ع) باشند. بررسی کنیم ما چه سنخیتی با اهل‌بیت(ع) داریم پس از ۳۰ سال عمر هنوز یک برنامه عبادی نداریم؛ پیامبر(ص) می‌فرمایند مومن برنامه عبادی دارد.

وی با اشاره به اصول اجتماعی اهل ایمان، بیان کرد: مومن آینه اهل ایمان است یعنی اینکه اگر برادر ایمانی او رنجی دارد رنج او را برطرف می‌کند و خودبین نیست.

این استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از پیامبر(ص)‌ درباره اهل ایمان، اضافه کرد: اهل ایمان برای دیگران در عمل یا نیت خیرخواه هستند، اگر کسی در ذهن خود برای مردم بدخواهی کند حتی اگر این بدخواهی عملی نشود چهل سال عبادت او باطل می‌شود.

وی ادامه داد:‌ اهل ایمان از نظر اجتماعی به طور کامل دارای منفعت هستند. از مومن واقعی سپاسگزاری نمی شود اما او دست از منفعت رساندن به مردم برنمی‌دارد، از پیامبر(ص) هم کسی سپاسگزاری نکردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی تهرانی تاکید کرد: از دیگر خصوصیات اجتماعی اهل ایمان امانتداری است یعنی مردم درباره آبرو، مال، ناموس و جان از ناحیه آنها در امن و امان هستند.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مومن واقعی باید عیوب مردم را بپوشاند همانگونه که خداوند ستارالعیوب است، گفت: مومن منصف است حدود خود را می شناسد برای مردم به همان چیزی راضی می‌شود که به برای خود می‌خواهد، به طور کلی قاعده انسانیت این است که هر آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسندید.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ پیامبر(ص) فرمودند به مراتب ایمان نمی‌رسد هر کس که آنچه را برای خود دوست دارد برای دیگران دوست نداشته باشد، اهل ایمان به بهای رنج خویش آسایش دیگران را تامین می‌کنند، اهل ایثار و مقدم کردن دیگران بر خود در بهره بردن از نعمات هستند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل