لوح ثبتی 14 اثر معنوی ایل سنگسر رونمایی شد


لوح ثبتی 14 اثر معنوی ایل سنگسر رونمایی شد

سمنان- ایرنا- لوح ثبتی 14 اثر مربوط به عشایر ایل سنگسر در فهرست آثار ملی در آئین اختتامیه جشنواره ملی ایل سنگسر با حضور مسئولان استانی رونمایی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان عصر جمعه در حاشیه رونمایی از این لوح به ایرنا گفت: ۱۴ اثر مربوط به عشایر ایل سنگسر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مهدی جمال اظهار داشت: از مجموع ۱۴ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، یک اثر مربوط به مسیر کوچ عشایر ایل سنگسر است.

وی ادامه داد: گوت یا همان سیاه چادر ایل سنگسر، از دیگر آثاری است که در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان بیان کرد: ۱۲ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی مربوط به نان عشایر ایل سنگسر است.
جمال خاطر نشان کرد: پخت نان گولاچ، فتیر، پنجه‌کش، کل خوشکه، لاتیم لاجیرزک، آرشه لایی نان از جمله نان‌های متنوع مربوط به عشایر ایل سنگسر است که در فهرست آثار ملی معنوی کشور به ثبت رسیده است.
مهدی شهر یا سنگسر مرکز شهرستان مهدیشهر واقع در استان سمنان، خاستگاه ایل عشایر سنگسری از شاخص‌ترین کوچ‌نشینان دامنه‌های البرز است که برای جابه‌جایی از ییلاق به قشلاق مسافت بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند و طی چنین مسافت طولانی توسط عشایر بی مانند است، «برنارد هوکارد» محقق مشهور اروپایی نیز معتقد بود عشایر ایل سنگسری طولانی‌ترین مسیر کوچ رو جهان را دارند.
اولین جشنواره ملی ایل سنگسر عصر چهارشنبه پانزدهم آبان ۹۸ با حضور حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور، علیرضا آشناگر استاندار سمنان، احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان و حضور پر شور مردم و دیگر مسئولان افتتاح شد و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از این جشنواره بازدید کرد و امروز هفدهم بعد از سه روز جشنواره به کار خود پایان می‌دهد، اما نمایشگاه فرش سنگسری و صنایع دستی تا ۱۰ روز آینده برپا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری