حناچی با نماینده توسعه سازمان ملل در ایران دیدار کرد


حناچی با نماینده توسعه سازمان ملل در ایران دیدار کرد

تهران- ایرنا- شهردار تهران در نشست مشترک با کلودیو پروویداس، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در تهران درباره مهمترین مسایل پایتخت و اقدامات انجام شده یا در دست انجام برای آن گفت و گو کرد.

به گزارش روز جمعه مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، پیروزحناچی در دیدار با کلودیو پروویداس(Claudio Providas)نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در ایران با تبیین بخشی از چالش ها و مشکلات کلانشهر تهران، به سیاست ها و برنامه های مدیریت شهری برای مقابله با این چالش ها و ایجاد شرایط زیست بهتر برای شهروندان تهرانی اشاره کرد و افزود: تهران مانند بسیاری دیگر از کلانشهرهای جهان از مشکل ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا رنج می برد.

وی ادامه داد: در تهران حدود چهار و نیم میلیون خودرو داریم و ۴۰ درصد منبع آلودگی تهران مربوط به خودروهای شخصی است که اغلب هم به صورت تک سرنشین در سطح شهر تردد می کنند و ۱۰ درصد از آلودگی ها نیز مربوط به موتورسیکلت هاست که علاوه بر آلودگی هوا، ناامنی و آلودگی صوتی هم ایجاد می کنند.

به گفته شهردار تهران، در مجموع نزدیک به ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به سوخت های فسیلی است که توسط خودرو یا سایر منابع آلوده کننده ساکن و متحرک تولید می شود.

وی اضافه کرد: ما در این دوره بر توسعه زیرساخت های ناوگان حمل و نقل عمومی و گسترش سیستم های حمل و نقل پاک و در دسترس مانند دوچرخه تاکید داریم و در این راستا، طرح برقی کردن موتورسیکلت ها و خودروهای عمومی را در دستور کار خود داریم.

حناچی ادامه داد: همچنین، در پی اصلاح قوانین و مدیریت ترافیک به ویژه در محدوده مرکزی شهر هستیم و طرح کاهش آلودگی (LEZ) را در این محدوده اجرا می کنیم که نتایج آن امیدبخش بوده است.
شهردار تهران تصریح کرد: برغم تحریم ها و موانع موجود در مسیر دستیابی به امکانات و تسهیلات جهانی، از ظرفیت های داخلی از جمله توانمندی های مراکز علمی و تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان داخلی استفاده می کنیم و سعی داریم که در چارچوب اقتصاد مقاومتی، با حمایت از این گونه مراکز و شرکت ها، بتوانیم بر مشکلات فائق شویم و اتفاقا موفقیت های خوبی در این رابطه به دست آورده ایم.

وی توضیح داد: واقعیت این است که جوانان خلاق و کارآفرین ما توانسته اند تقریبا برای همه خدمات، سیستم ها و کسب و کارهای جدید و اینترنتی دانش بنیان، جایگزین های مشابه داخلی تولید کنند.

روزانه ۶۵۰۰ تن زباله در تهران تولید می شود
حناچی با بیان اینکه چالش مهم دیگر شهر تهران، حجم انبوه پسماند های تولیدی توسط خانوارها و دیگر تولید کنندگان است، گفت: روزانه تقریبا معادل ۶ هزار و ۵۰۰ تن زباله در تهران تولید، جمع آوری و به خارج از شهر حمل می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه بیش از ۵۰ سال است که بخش اعظم این زباله ها دفن می شود که شیوه ناکارآمد و مخربی است؛ تنها بخش کمی از زباله های تولیدی در تهران، بازیافت و یا به انرژی تبدیل می شود که تلاش می کنیم اولا از طریق آموزش ها و ارتقای فرهنگی و اصلاح قوانین و مقررات، حجم پسماند های تولیدی را کاهش داده و در مرحله بعد، با استفاده از شیوه های نوین کارآمد، میزان بازیافت زباله را افزایش دهیم.
به گفته شهردار تهران، حجم نخاله ها و پسماندهای ساختمانی روزانه در تهران نزدیک به ۴۵ هزار تن است که به خارج از شهر حمل می شود و بخشی از آن ها نیز بازیافت و مجدد به چرخه تولید و مصرف وارد می شود.

برگزاری جایزه خشت طلایی تهران، ستودنی است

کلودیو پروویداس، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در تهران نیز در این دیدار با اشاره به حضور خود در مراسم روز جهانی شهرها و چهارمین دوره اهدای جایزه جهانی خشت طلایی تهران، این رویداد را در سطح جهانی کم نظیر ارزیابی کرد و گفت: برگزاری چنین برنامه ای شایسته تقدیر و ستودنی است و من از مدیریت شهری تهران در این رابطه تشکر می کنم.
وی ادامه داد: تنها ۶ ماه است که ماموریت خود را در تهران آغاز کرده ام، در این مدت تهران را کلان شهری زیبا، امن، تمیز و سبز دیده ام که از بسیاری از کلان شهرهای دیگر دنیا که من دیده و تجربه زیست در آن ها را داشته ام، وضعیت بهتری دارد. خوشبختانه در تهران مشکلات شدیدی مثل فقر، بی خانمانی، حاشیه نشینی، ناامنی و جرم و جنایت گسترده وجود ندارد.
نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در تهران تاکید کرد: در عین حال وضعیت ترافیک به ویژه نرخ بالای استفاده از خودروهای شخصی آن هم به شکل تک سرنشین، اختلال جدی در زندگی روزمره شهروندان و ساکنان این شهر ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: من به استفاده از دوچرخه برای تردد روزانه عادت دارم و یک شهروند دوچرخه سوار تلقی می شوم به همین علت وقتی به تهران آمدم، چندین دستگاه دوچرخه برای خود و اعضای خانواده ام آوردم که متاسفانه در همه جا امکان استفاده از آن ها وجود ندارد.

پروویداس تاکید کرد: باید در تهران مسیر های ویژه دوچرخه سواری طراحی و گسترش پیدا کند.

وی خطاب به شهردار تهران تصریح کرد: پویشی که شما با عنوان سه شنبه های بدون خودرو شروع کرده اید بسیار خوب و باارزش است و لازم است حمایت و همراهی شود.
پروویداس تاکید کرد: نکته دیگری که من به عنوان یک شهروند خارجی مشاهده می کنم، عدم سخت گیری پلیس در اجرا و اعمال قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است. وی با بیان اینکه هزینه های تخلف از قوانین و مقررات در تهران پایین است، گفت: باید قوانین و مقررات متناسب با تغییر و تحولات شهری، اصلاح شود و قوانین و جرایم بازدارنده در زمینه آلودگی هوا، رها کردن یا ریختن زباله در اماکن و معابر شهری و نادیده گرفتن مقررات ترافیکی توسط رانندگان و صاحبان خودروها، با شدت بیشتری اعمال شوند.
وی اضافه کرد: تجارب جهانی در کلان شهرهای بزرگ نشان می دهد اجرای بی کم و کاست و صحیح قوانین و مقررات می تواند بسیار کمک کننده باشد.

کارگروه مشترک همکاری شهرداری تهران و UNDP
در پایان این دیدار به پیشنهاد شهردار تهران و تایید نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در تهران، مقرر شد ابتدا مجموعه ای از بازدیدهای میدانی از پروژه ها و اقدامات شهرداری تهران برای نماینده UNDP با محوریت مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران تنظیم شود و کارگروهی متشکل از نمایندگان طرفین برای پیگیری مذاکرات فنی و انجام ارزیابی های موردنیاز و رسیدن به یک چارچوب مناسب همکاری تشکیل شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته