مقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومی


مقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومی

هفتمین مدل از اسمارت فون‌های سری ردمی نوت شیائومی، یعنی ردمی نوت 7 و ردمی نوت 7 پرو آنچنان موفقیت آمیز بودند که انتظار بی صبرانه‌ی ما برای معرفی نسخه‌ی هشتم از این سری را توجیه نمایند. خوشبختانه انتظارها چندان طول نکشید و قبل از پایان سال 2019 میلادی، شیائومی میان رده‌های جدید خود یعنی […] نوشته مقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک...

1+

هفتمین مدل از اسمارت فون‌های سری ردمی نوت شیائومی، یعنی ردمی نوت ۷ و ردمی نوت ۷ پرو آنچنان موفقیت آمیز بودند که انتظار بی صبرانه‌ی ما برای معرفی نسخه‌ی هشتم از این سری را توجیه نمایند. خوشبختانه انتظارها چندان طول نکشید و قبل از پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، شیائومی میان رده‌های جدید خود یعنی Redmi Note 8 و Redmi Note 8 Pro را به بازار عرضه نمود. در ادامه‌ی این این مطلب از نت نوشت با مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو تفاوت‌های این دو اسمارت فون دوست داشتنی را به زیر ذره بین می‌بریم. با ما همراه باشید.

مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو

این دو اسمارت فون زیبا، قدرتمند و خوش ساخت، قیمت به مراتب پایین تری در مقایسه با رقبا دارند. با این حال و با وجود شباهت‌های ظاهری بسیار زیاد، مشخصات فنی این دو دستگاه تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارد.

نقاط قوت Redmi Note 8 ابعاد کوچکتر بدنه، سبک تر، خوش دست تر، ارزان قیمت تر نقاط قوت Redmi Note 8 Pro نمایشگر بزرگتر، پردازنده‌ی قدرتمندتر، حافظه‌ی بیشتر، رزولوشن بالاتر دوربین، باتری بزرگتر

همان طور که از اسمش پیداست، شیائومی Redmi Note 8 Pro مدل بهبودیافته‌ای برای ردمی نوت ۸ می‌باشد. با این که در سری ردمی نوت ۷، تفاوت مدل استاندارد با مدل پرو فقط به مشخصات فنی محدود می‌شود، اما این بار ظاهر دو اسمارت فون ردمی نوت ۸ و ۸ پرو هم تفاوت هایی باهم دارند. ردمی نوت ۸ کمی کوچکتر و سبک تر بود و اگر منصفانه نگاه کنیم، زیباتر از برادر خود هم می‌باشد. با این حال تقریبا در تمامی قسمت‌های دیگر، ردمی نوت ۸ پرو سرتر از رقیب است.

نمایشگر ردمی نوت ۸ پرو فقط کمی بزرگتر است و به نظر می‌رسد که حداکثر روشنایی آن نیز کمی بیشتر باشد. بزرگترین تفاوت این دو گوشی به چیپست مرکزی برمی گردد. شیائومی در یک حرکت جسورانه از چیپست جدید مدیاتک در ردمی نوت ۸ پرو استفاده کرده است، در حالی که ردمی نوت ۸ به یک چیپست معمولی و نه چندان قدرتمند اسنپدراگون ۶۶۵ مجهز می‌باشد.

مقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومیمقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومی

همان طور که از اسمش پیداست، شیائومی Redmi Note 8 Pro مدل بهبودیافته‌ای برای ردمی نوت ۸ می‌باشد. با این که در سری ردمی نوت ۷، تفاوت مدل استاندارد با مدل پرو فقط به مشخصات فنی محدود می‌شود، اما این بار ظاهر دو اسمارت فون ردمی نوت ۸ و ۸ پرو هم تفاوت هایی باهم دارند.

در ادامه‌ی مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو می‌توان به رزولوشن بالاتر دوربین اصلی مدل پرو اشاره کرد. در واقع ردمی نوت ۸ پرو اولین اسمارت فون دنیا است که به یک دوربین بزرگ ۶۴ مگاپیکسلی مجهز می‌باشد. البته در آن سوی میدان هم نمی‌توان از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی ردمی نوت ۸ به سادگی عبور کرد. ضمن اینکه رزولوشن دوربین سلفی مدل پرو هم بالاتر از مدل استاندارد می‌باشد.

آخرین تفاوت بزرگ این دو دستگاه به قسمت باتری برمی گردد. ردمی نوت ۸ به یک باتری قدرتمند مجهز شده، اما باتری ردمی نوت ۸ پرو فوق العاده است. البته تفاوت‌های کوچک دیگری هم در بین این دو دستگاه دیده می‌شود. مثلا ردمی نوت ۸ پرو به نسخه بلوتوث بالاتری مجهز شده و از ویدیوهای HDR نیز پشتیبانی می‌نماید.

با تمام این تفاسیر و با وجود برتری هایی که ردمی نوت ۸ پرو نسبت به برادر کوچک خود دارد، به همان اندازه هم گران قیمت تر می‌باشد. بنابراین موضوعی که اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، ارزش خرید این دو اسمارت فون است. در واقع باید ببینیم که در مقایسه با قیمت، کدام اسمارت فون ویژگی‌های بیشتری را به کاربران ارائه می‌کند. حال برای مشخص شدن هرچه بیشتر این موضوع، به مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو می‌پردازیم. اما قبل از شروع، پیشنهاد می‌کنیم تا مطالب زیر را به طور اختصاصی از سایت نت نوشت مطالعه فرمایید:

مشخصات ردمی نوت ۸ / مشخصات ردمی نوت ۸ پرو / بررسی ردمی نوت ۸ پرو

قیمت و دسترسی

هم اکنون (آبان ۹۸) قیمت مدل‌های مختلف ردمی نوت ۸ از ۲ تا ۳٫۵ میلیون تومان متغیر می‌باشد. ردمی نوت ۸ پرو هم در بازه‌ی ۲٫۷ تا ۴٫۸ میلیون تومان (بسته به میزان حافظه داخلی و RAM) فروخته می‌شود. قیمت ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو در بازار جهانی نیز به ترتیب از حدود ۱۵۰ و ۲۰۰ دلار آغاز می‌شود.

مقایسه طراحی ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو

Xiaomi Redmi Note 8Xiaomi Redmi Note 8 Pro
ضخامت۸٫۴ میلی متر۸٫۸ میلی متر
پهنا۷۵٫۳ میلی متر۷۶٫۴ میلی متر
ارتفاع۱۵۸٫۳ میلی متر۱۶۱٫۴ میلی متر
وزن۱۹۰ گرم۲۰۰ گرم
رنگNeptune Blue, Moonlight White, Space Black(آبی، سفید، مشکی)Black, Red, Blue, White(مشکی، قرمز، آبی، سفید)
جنس بدنهشیشه (گوریلاگلس ۵)شیشه (گوریلاگلس ۵)
گواهینامه IP (ضدآب)نداردندارد
بیومتریکاثر انگشت (لمسی)، تشخیص چهره دوبعدیاثر انگشت (لمسی)، تشخیص چهره دوبعدی
مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو را با قسمت طراحی آغاز می‌نماییم. ردمی نوت ۷ و ۷ پرو ظاهر یکسانی داشتند و تفاوت آنها فقط به مشخصات فنی و سخت افزاری محدود می‌شد. اما این بار تفاوت هایی هم در زمینه‌ی ابعاد و وزن، و هم در زمینه‌ی رنگ بندی و محل قرارگیری دوربین‌ها مشاهده می‌شود.
مقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومیمقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومی

ردمی نوت ۸ پرو در رنگ‌های مختلف

ردمی نوت نوت ۸ پرو ۱۰ گرم سنگین تر و ۰٫۴ میلی متر ضخیم تر از برادر کوچکتر خود می‌باشد، ضمن اینکه طول و عرض بیشتری هم دارد. به غیر از نمایشگر بزرگتر، وجود باتری حجیم تر و سنسور دوربین با مگاپیکسل بالاتر، این بیشتر بودن ابعاد و وزن ردمی نوت ۸ پرو را توجیه می‌نماید.

بدین ترتیب ردمی نوت ۸ نسبت به مدل پرو خوش دست تر است، اما اختلاف بین این دو دستگاه از نظر وزن و ابعاد چندان هم زیاد نیست. به زبان ساده تر می‌توانیم بگوییم که شیائومی برای بهبود دیزاین ردمی نوت ۸ پرو تمام تلاش خود را کرده است!

ولی از اسمارت فونی که از ۵ دوربین، بدنه‌ی شیشه ای، باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی و نمایشگر ۶٫۵۳ اینچی استفاده می‌کند، توقع نداریم که ابعاد و وزن کمتری از این داشته باشد.

مقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومیمقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومی

ردمی نوت ۸ در رنگ‌های مختلف

از دیگر تفاوت هایی که در مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو از نظر طراحی جلب نظر می‌کند، می‌توانیم به محل قرارگیری سیستم دوربین پشتی اشاره کنیم. سیستم دوربین ردمی ۸ بر روی لبه‌ی سمت چپ قاب پشتی گوشی جای گرفته، اما دوربین‌های ردمی نوت ۸ پرو به مرکز قاب منتقل شده اند.

ضمن اینکه انحنای قاب پشتی ردمی نوت ۸ پرو بیشتر از ردمی نوت ۸ می‌باشد. رنگ بندی این دو دستگاه هم تفاوت زیادی باهم دارند. ردمی نوت ۸ پرو دارای یک مدل قرمز رنگ است که ردمی نوت ۸ از آن بی بهره مانده، ولی طراحی گرادیانت رنگ‌های ردمی نوت ۸ حداقل از نظر من زیباتر از مدل پروی این اسمارت فون می‌باشند.

مقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومیمقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومی

انحنای سرتاسری لبه‌های ردمی نوت ۸ پرو باعث می‌شود تا این گوشی به سادگی در کف دستان شما بنشیند

به غیر از موارد ذکر شده، تفاوت بزرگ دیگری در ظاهر این دو دستگاه دیده نمی‌شود. جنس پشت و جلوی هر دو گوشی شیشه‌ای (گوریلاگلس ۵) بوده که با یک فریم پلاستیکی با طراحی مات به هم متصل می‌شوند. جک ۳٫۵ میلی متری هدفون، اسپیکر و پورت USB-C هم بر روی لبه‌ی زیرین دستگاه دیده می‌شوند. دکمه‌های پاور و تنظیم صدا بر روی لبه‌ی سمت راست و سینی سیمکارت هم بر روی لبه‌ی سمت چپ بدنه‌ی این دو اسمارت فون جا خوش کرده اند.

مقایسه نمایشگر ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو

Xiaomi Redmi Note 8Xiaomi Redmi Note 8 Pro
سایز نمایشگر۶٫۳ اینچ۶٫۵۳ اینچ
رزولوشن۲۳۴۰ * ۱۰۸۰ پیکسل (+FHD)۲۳۴۰ * ۱۰۸۰ پیکسل (+FHD)
حاشیه‌های نمایشگرحاشیه‌های باریک در اطراف نمایشگر، NOTCH کوچک V-شکلحاشیه‌های باریک در اطراف نمایشگر، NOTCH کوچک V-شکل
محافظگوریلاگلس ۵گوریلاگلس ۵
تراکم پیکسلی (پیکسل در هر اینچ مربع)حدود ۴۰۹حدود ۳۹۵
تکنولوژیIPS LCDIPS LCD
نسبت صفحه نمایش به بدنه (Screen-to-body ratio)محاسبه شده: حدود ۸۱٫۷ درصدمحاسبه شده: حدود ۸۴٫۹ درصد
نسبت تصویر۱۹٫۵:۹۱۹٫۵:۹
ویژگی هاسنسور مجاورت، سنسور نور محیطسنسور مجاورت، سنسور نور محیط
مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو را با قسمت نمایشگر ادامه می‌دهیم. همان طور که گفتیم، نمایشگر ردمی نوت ۸ پرو ۰٫۲۳ اینچ بزرگتر است، ولی رزولوشن نمایشگر هر دو گوشی باهم برابر می‌باشد (فول اچ‌دی پلاس).

بدین ترتیب تراکم پیکسلی نمایشگر ردمی نوت ۸ کمی بیشتر از ردمی نوت ۸ پرو بوده و از نظر تئوری باید وضوح تصویر بالاتری داشته باشد. اما در عمل این تفاوت آنچنان ناچیز است که به هیچ وجه متوجه آن نخواهید شد.

مقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومیمقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومی

Xiaomi Redmi Note 8

نمایشگر این دو گوشی از نوع IPS LCD بوده که با توجه به رنج قیمتی این دو اسمارت فون بسیار خوب می‌باشد. در واقع ما از یک اسمارت فون ۲۰۰ یورویی انتظار پنل‌های اولد و مشابه آن را نداریم. مخصوصا نمایشگر ردمی نوت ۸ پرو که از ویدیوهای HDR پشتیبانی می‌نماید و حداکثر روشنایی آن از ۵۰۰ نیت هم تجاوز می‌نماید.

از نظر ظاهری، نمایشگرهای این دو گوشی کاملا شبیه به هم می‌باشند و خوشبختانه حاشیه‌های دور آنها بسیار باریک است. یک NOTCH به شکل V در بالای نمایشگرها دیده می‌شود که محل قرارگیری دوربین سلفی و سنسورهای نور و مجاورت بوده و بلندگوی مخصوص تماس‌های تلفنی هم در بالای آن دیده می‌شود.

مقایسه سخت افزار و نرم افزار ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو

Xiaomi Redmi Note 8Xiaomi Redmi Note 8 Pro
چیپستQualcomm SDM665 Snapdragon 665 (فرایند تولید ۱۱ نانومتری)Mediatek Helio G90T (فرایند تولید ۱۲ نانومتری)
پردازنده۸ هسته ای۴ هسته‌ی ۲ گیگاهرتزی Kryo 260 Gold و ۴ هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Kryo 260 Silver۸ هسته ای۲ هسته‌ی ۲٫۰۵ گیگاهرتزی Cortex-A76 و ۶ هسته‌ی ۲ گیگاهرتزی Cortex-A55
معماری۶۴ بیتی۶۴ بیتی
واحد پردازش گرافیکی (GPU)Adreno 610Mali-G76 MC4
RAM (گیگابایت)۳ و ۴ و ۶۶ و ۸
حافظه داخلی (گیگابایت)۳۲ و ۶۴ و ۱۲۸۶۴ و ۱۲۸
حافظه جانبی (گیگابایت)دارد، microSD تا ظرفیت ۲۵۶ گیگ (دارای اسلات اختصاصی)دارد، microSD تا ظرفیت ۲۵۶ گیگ (به جای سیمکارت دوم)
سیستم عاملAndroid 9.0 PieAndroid 9.0 Pie
رابط کاربریMIUI 10MIUI 10
مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو را با قسمت سخت افزاری ادامه می‌دهیم. در واقع تفاوت اصلی این دو گوشی به همین قسمت سخت افزاری باز می‌گردد. ردمی نوت ۸ پرو به یک چیپست بسیار قدرتمند Mediatek Helio G90T مجهز شده که در بین میان رده‌های دنیا کم نظیر است.

این چیپست از بنچمارک‌های مختلف نمراتی نزدیک به اسنپدراگون ۸۴۵ (مخصوص پرچمداران اندرویدی سال ۲۰۱۸) کسب می‌کند. Helio G90T در قسمت پردازنده بسیار قدرتمند است و در بحث گرافیکی هم عملکرد کاملا قابل قبولی دارد و تا حد زیادی برای اجرای بازی‌های سنگین مناسب می‌باشد، هرچند که شاید برای بازی هایی مثل پابجی یا آسفالت ۹ مجبور شوید تا تنظیمات گرافیکی بازی را از حالت حداکثری خارج کنید تا با افت فریم مواجه نشوید. ولی در مجموع تجربه‌ی اجرای گیم با ردمی نوت ۸ پرو بسیار خوب است.

مقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومیمقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومی

xiaomi redmi note 8 pro

در آن سو، ردمی نوت ۸ به یک چیپست Snapdragon 665 با قدرت متوسط مجهز شده که کار کاربران معمولی را به خوبی راه می‌اندازد، اما برای گیمرها خیلی مناسب نیست. Snapdragon 665 هم در قسمت CPU و هم در بحث GPU ضعیف تر از Helio G90T است، ولی استفاده از نیمه رساناهای ۱۱ نانومتری در آن باعث می‌شود که از نظر تئوری کم مصرف تر از Helio G90T (با فرایند ۱۲ نانومتری) باشد. ضمن اینکه سرعت RAM چیپست مدیاتک بیشتر از اسنپدراگون است (۲۱۳۳ مگاهرتز در برابر ۱۸۶۶ مگاهرتز).

جالب است بدانید که ردمی نوت ۸ پرو و ردمی نوت ۸ از بنچمارک معتبر ANTUTU به ترتیب نمرات ۲۲۳۰۰۰ و ۱۶۷۰۰۰ را کسب کرده اند که نشان دهنده‌ی برتری چشمگیر مدل پرو نسبت به مدل استاندارد می‌باشد. همچنین جالبتر است که بدانید، ردمی نوت ۷ پرو از همین بنچمارک نمره‌ی ۱۸۰۰۰۰ را کسب کرده بود، یعنی بالاتر از نمره‌ی ردمی نوت ۸! آنتوتو یک بنچمارک چندلایه است که چیپست اسمارت فون را در معرض انبوهی از بارگذاری‌های ترکیبی و سنگین قرار می‌دهد.

در ادامه‌ی مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو از نظر سخت افزاری، به میزان حافظه‌ی این دو گوشی می‌رسیم. خوشبختانه هر دو گوشی از نظر حافظه به مدل‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند. برای ردمی نوت ۸ شما می‌توانید از ۳ گیگ RAM و ۳۲ گیگ حافظه داخلی تا ۶ گیگ RAM و ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی را انتخاب نمایید.

طبعا مدل‌های دارای حافظه‌ی کمتر ارزان قیمت تر هم خواهند بود. ردمی نوت ۸ پرو هم دارای مدل‌های ۶/۶۴ و ۶/۱۲۸ و ۸/۱۲۸ گیگ می‌باشد. ردمی نوت ۸ دارای اسلات اختصاصی کارت حافظه‌ی جانبی microSD است، اما در ردمی نوت ۸ پرو برای استفاده از microSD باید قید استفاده از سیمکارت دوم را بزنید.

حال به مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو از نظر نرم افزاری می‌پردازیم. خوشبختانه پوسته‌ی MIUI 10 که بر پایه‌ی سیستم عامل اندروید ۹ طراحی شده، به طور پیش فرض بر روی هر دو گوشی نصب می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از MIUI و ویژگی‌های آن می‌توانید به مطالب زیر مراجعه کنید:

بیشتر بخوانید: بررسی MIUI / بررسی ردمی نوت ۸ پرو

ضمنا انتظار می‌رود که ردمی نوت ۸ و ردمی نوت ۸ پرو جزو اولین دریافت کنندگان آپدیت اندروید ۱۰ در بین اسمارت فون‌های شیائومی باشند.

مقایسه دوربین ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو

Xiaomi Redmi Note 8Xiaomi Redmi Note 8 Pro
سیستم دوربینچهارتاییچهارتایی
دوربین اصلی
سخت افزار۴۸ مگاپیکسل۶۴ مگاپیکسل
ویژگی‌های سخت افزاریفوکوس خودکار با تشخیص فازفوکوس خودکار با تشخیص فاز
مشخصات فنیبازشدگی دیافراگم: f1.8فاصله کانونی: ۲۶ میلی متر (عریض)سایز سنسور: نیم اینچسایز پیکسل: ۰٫۸ میکرومتربازشدگی دیافراگم: f/1.9فاصله کانونی: ۲۶ میلی متر (عریض)سایز سنسور: ۱/۱٫۷ اینچسایز پیکسل: ۰٫۸ میکرومتر
دوربین دوم
سخت افزار۸ مگاپیکسلی۸ مگاپیکسلی
ویژگی‌های سخت افزاریفوق عریضفوق عریض
مشخصات فنیبازشدگی دیافراگم: f/2.2فاصله کانونی: ۱۳ میلی مترسایز سنسور: یک‌چهارم اینچسایز پیکسل: ۱٫۱۲ میکرومتربازشدگی دیافراگم: f/2.2فاصله کانونی: ۱۳ میلی مترسایز سنسور: یک‌چهارم اینچسایز پیکسل: ۱٫۱۲ میکرومتر
دوربین سوم
سخت افزار۲ مگاپیکسل۲ مگاپیکسل
ویژگی‌های سخت افزاریدوربین ماکروی اختصاصیدوربین ماکروی اختصاصی
مشخصات فنیبازشدگی دیافراگم: f/2.4سایز سنسور: یک‌پنجم اینچسایز پیکسل: ۱٫۷۵ میکرومتربازشدگی دیافراگم: f/2.4سایز سنسور: یک‌پنجم اینچسایز پیکسل: ۱٫۷۵ میکرومتر
دوربین چهارم
سخت افزار۲ مگاپیکسل۲ مگاپیکسل
ویژگی‌های سخت افزاریسنسور تشخیص عمقسنسور تشخیص عمق
مشخصات فنیبازشدگی دیافراگم: f/2.4سایز سنسور: یک‌پنجم اینچسایز پیکسل: ۱٫۷۵ میکرومتربازشدگی دیافراگم: f/2.4سایز سنسور: یک‌پنجم اینچسایز پیکسل: ۱٫۷۵ میکرومتر
ضبط ویدیو۲۱۶۰p@30fps۱۰۸۰p@30/60/120fps۲۱۶۰p@30fps۱۰۸۰p@30/60/120fps
ویژگی هاتماس ویدیویی، اشتراک گذاری ویدئو، gyro-EIS (پایدارسازی تصویر الکترونیکی)تماس ویدیویی، اشتراک گذاری ویدئو، gyro-EIS (پایدارسازی تصویر الکترونیکی)
فلشLEDLED
مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو را با قسمت دوربین ادامه می‌دهیم. هر دو گوشی دارای ۴ دوربین در پشت و یک دوربین در جلو می‌باشند که سه تای آنها کاملا مشابه بوده و دوتای دیگر (دوربین اصلی پشت و دوربین سلفی) با هم تفاوت دارند. ابتدا به بررسی ۳ دوربین مشترک در بین دو دستگاه می‌پردازیم:دوربین فوق عریض ۸ مگاپیکسلی که عملکرد چندان جالبی ندارد و کیفیت تصاویر آن خوب نیست. مخصوصا در هنگام تاریکی هوا این دوربین عملا دارای هیچ کاربردی نخواهد بود.دوربین مخصوص ماکرو که برای عکاسی از سوژه‌های بسیار نزدیک طراحی شده و با توجه به رزولوشن بسیار پایینی که دارد، احتمالا مورد پسند شما واقع نخواهد شد. در واقع اگر با دوربین اصلی گوشی از یک سوژه عکس بگیرید و سپس آن تصویر را کراپ کنید، نتیجه‌ی حاصله بهتر از تصویربرداری با دوربین ماکرو خواهد بود.سنسور تشخیص عمق که برای افزودن افکت‌های بوکه در تصاویر پرتره منظور شده است. خوشبختانه با کمک هوش مصنوعی بالا، ردمی نوت ۸ و نوت ۸ پرو در عکاسی پرتره خوب عمل می‌کنند و مرز بین سوژه و بکگراند در عکس‌های آنها کاملا دقیق مشخص می‌شود. با توجه به رزولوشن پایین سنسور تشخیص عمق، عملکرد آن در دنیای واقعی بهتر از حد انتظار ما بود.
مقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومیمقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومی

سیستم دوربین ردمی نوت ۸ پرو در مرکز قاب پشتی

اما در قسمت دوربین اصلی، شیائومی یک ریسک بزرگ دیگر انجام داده است و ردمی نوت ۸ پرو را به یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی بسیار بزرگ (سایز یک بر روی ۱٫۷ اینچ) با بازشدگی دیافراگم f/1.9 مجهز ساخته است. همان طور که می‌دانید، افزایش رزولوشن سنسور دوربین دلیل محکمی برای ثبت عکس‌های بهتر نیست.

سامسونگ سال هاست که از سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی در پرچمداران خود استفاده می‌کند و اپل و گوگل هم تاکنون چندان از رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل تجاوز نکرده اند. اما اسمارت فون‌های ساخت این ۳ شرکت قطعا در زمینه‌ی عکاسی و فیلمبرداری در دنیا پیشگام می‌باشند، زیرا در قسمت پردازش نرم افزاری تصاویر فوق العاده خوب عمل می‌کنند.

با این حال، این روزها استفاده از سنسورهای ۴۸ مگاپیکسلی در بین اسمارت فون‌های چینی بسیار رایج شده و اکنون شیائومی پا را از این هم فراتر گذاشته و دوربین ۶۴ مگاپیکسلی موبایل را به دنیا معرفی می‌کند. همانند دوربین‌های ۴۸ مگاپیکسلی معمول (مثل دوربین ردمی نوت ۸)، سایز پیکسل‌های این سنسور هم ۰٫۸ میکرومتر می‌باشد و از تکنولوژی ترکیب پیکسلی بهره می‌برد. بنابراین در حالت پیش فرض، این دوربین عکس‌های ۱۶ مگاپیکسلی را ثبت می‌کند، در حالی که رزولوشن تصاویر ردمی نوت ۸ با تکنولوژی ترکیب پیکسلی، ۱۲ مگاپیکسل خواهد بود.

مقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومیمقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومی

در ردمی نوت ۸، سیستم دوربین به سمت چپ قاب منتقل شده است

همچنین موضوع دیگری که باعث افزایش نگرانی‌ها در استفاده از سنسورهای با مگاپیکسل بالا می‌شود، توانایی کمتر این سنسورها در جذب نور و وجود نویز در تصاویر ثبت شده می‌باشد. هرچه تعداد پیکسل بیشتر باشد، سایز پیکسل‌ها کوچکتر می‌شود و سایز کوچکتر هر پیکسل به معنای جذب کمتر نور توسط آن است. اولا اینکه، خوشبختانه سایز پیکسل‌های دوربین ۶۴ مگاپیکسلی ردمی نوت ۸ پرو همانند دوربین‌های ۴۸ مگاپیکسلی موجود، ۰٫۸ میکرومتر است.

یعنی با بزرگتر کردن سایز کلی سنسور، از کاهش سایز پیکسل‌های این دوربین جلوگیری به عمل آمده است. بنابراین با همان سایز پیکسل، ردمی نوت ۸ پرو رزولوشن بالاتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. دوما، خوشبختانه هم دوربین اصلی ردمی نوت ۸ و هم ردمی نوت ۸ پرو قادر به جذب نور کافی از محیط بوده و از این حیث مشکلی ندارند.

ضمن اینکه با وجود حالت شب اختصاصی، هر دو گوشی حتی در محیط‌های بسیار تاریک هم تصاویر قابل قبولی را ثبت می‌نمایند. با این حال همان طور که گفتیم، دوربین ردمی نوت ۸ پرو در حالت پیش فرض با رزولوشن ۱۶ مگاپیکسل و دوربین ردمی نوت ۸ با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل عکاسی می‌کنند و جزئیات تصاویر ردمی نوت ۸ پرو کمی بیشتر است.

مقایسه دوربین سلفی ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو

Xiaomi Redmi Note 8Xiaomi Redmi Note 8 Pro
سیستم دوربینتک لنزیتک لنزی
دوربین اصلی
سخت افزار۱۳ مگاپیکسل۲۰ مگاپیکسل
ویژگی‌های سخت افزاری
مشخصات فنیبازشدگی دیافراگم: f/2.0سایز پیکسل: ۱٫۱۲ میکرومتربازشدگی دیافراگم: f/2.0سایز پیکسل: ۰٫۹ میکرومتر
فلش
ضبط ویدیو۱۰۸۰p@30fps۱۰۸۰p@30fps
ویژگی هاHDRHDR
در قسمت دوربین سلفی هم وضعیت به همین شکل است. هر دو گوشی سلفی‌های بسیار خوبی را ثبت می‌کنند، ولی تصاویر ردمی نوت ۸ پرو دارای جزئیات بیشتر و کیفیت بالاتری می‌باشند. اما در مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو از نظر فیلمبرداری تفاوت خاصی در بین دو گوشی مشاهده نمی‌شود. هر دو دستگاه قادر به ضبط ویدیوهای ۴k در سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه می‌باشند و به ویژگی پایدارساز دیجیتالی تصویر هم مجهز هستند.

مقایسه باتری ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو

Xiaomi Redmi Note 8Xiaomi Redmi Note 8 Pro
قابلیت تعویض توسط کاربرنداردندارد
شارژ سریعشارژ سریع ۱۸ واتشارژ سریع ۱۸ وات
نوعلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
ظرفیت۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت
مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو را با قسمت باتری پی می‌گیریم. ظرفیت باتری مدل پرو نسبت به مدل استاندارد، ۵۰۰ میلی آمپرساعت بیشتر است، اما از طرف دیگر، سایز نمایشگر ردمی نوت ۸ کوچکتر بوده و چیپست آن نیز از نظر تئوری کم مصرف تر می‌باشد (فرایند تولید ۱۱ نانومتری در Snapdragon 665 در مقایسه با فرایند تولید ۱۲ نانومتری Helio G90T).

مقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومی

مقایسه ردمی نوت 8 با ردمی نوت 8 پرو: چالش خرید یک گوشی تمام عیار از شیائومی

عمر باتری ردمی نوت ۸ پرو بسیار خوب است و این گوشی با یک بار شارژ کامل حتی تا ۲ روز می‌تواند پاسخگوی شما باشد. باتری این گوشی در تست gsmarena نمره‌ی ۱۱۴ ساعت را کسب کرده که بسیار فوق العاده است.

با این حال، متاسفانه ما هنوز اطلاعات زیادی درمورد عمر باتری ردمی نوت ۸ نداریم. اما با توجه به مشخصات فنی و سایز باتری، می‌توان تخمین زد که طول عمر باتری این اسمارت فون هم دست کمی از برادر بزرگتر خود نداشته باشد، و یا حداقل با اختلاف کمی نسبت به باتری ردمی نوت ۸ پرو ضعیف تر باشد. خوشبختانه هر دو گوشی از شارژ سریع ۱۸ وات پشتیبانی می‌کنند که خبر بسیار خوبی برای طرفداران سری ردمی نوت ۸ می‌باشد.

مقایسه دیگر ویژگی های ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو

Xiaomi Redmi Note 8Xiaomi Redmi Note 8 Pro
وای فای Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac ، دوباندهWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac ، دوبانده
ویژگی‌های وای فایوای فای دایرکت، نقطه اتصال موبایلوای فای دایرکت، نقطه اتصال موبایل
بلوتوثنسخه‌ی ۴٫۲نسخه‌ی ۵
VoLTE (مکالمه‌ی صوتی از بستر شبکه چهارم مخابراتی یا ۴G)دارددارد
USBUSB 2.0USB 2.0
کانکتور USBType-C 1.0Type-C 1.0
ویژگی هاOTG، دستگاه ذخیره سازی انبوه، شارژ USBدستگاه ذخیره سازی انبوه، شارژ USB
لوکیشنA-GPS, GLONASS, BDSA-GPS, GLONASS, GALILEO, BDS
شبکه۴G Bands:۱(۲۱۰۰), ۲(۱۹۰۰), ۳(۱۸۰۰), ۴(۱۷۰۰/۲۱۰۰), ۵(۸۵۰), ۷(۲۶۰۰), ۸(۹۰۰), ۲۰(۸۰۰), ۳۸(۲۶۰۰), ۴۰(۲۳۰۰)

۳G Bands:

۸۵۰ / ۹۰۰ / ۱۷۰۰AWS / 1900 / 2100

۲G Bands:

۸۵۰ / ۹۰۰ / ۱۸۰۰ / ۱۹۰۰

GPRS: دارد EDGE: دارد

۴G Bands:۱(۲۱۰۰), ۳(۱۸۰۰), ۵(۸۵۰), ۷(۲۶۰۰), ۸(۹۰۰), ۴۰(۲۳۰۰), ۴۱(۲۵۰۰)

۳G Bands:

۸۵۰ / ۹۰۰ / ۱۹۰۰ / ۲۱۰۰

۲G Bands:

۸۵۰ / ۹۰۰ / ۱۸۰۰ / ۱۹۰۰

GPRS: دارد EDGE: دارد

دیتاHSPA 42.2/11.5 Mbps, LTE-AHSPA 42.2/5.76 Mbps, LTE-A
سایز سیمکارتسیم ۱: نانو، سیم ۲: نانوسیم ۱: نانو، سیم ۲: نانو
قابلیت استفاده از ۴٫۵Gدارددارد
دیگر ویژگی هاVoIP, Tetheringهمگام سازی کامپیوتری، همگام سازی OTAدرگاه مادون قرمزVoIP, Tetheringهمگام سازی کامپیوتری، همگام سازی OTAدرگاه مادون قرمز، NFC
دیگر سنسورهاشتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نماشتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما
تا بدین جا، به مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو از نظر پارامترهای اصلی پرداختیم. اما در قسمت‌های نسبتا کم اهمیت تر هم تفاوت هایی در بین این دو گوشی دیده می‌شود. مثلا ردمی نوت ۸ به نسخه قدیمی تر بلوتوث ۴٫۲ مجهز شده و در برگه‌ی مشخصات فنی آن خبری از نام NFC نیست، در حالی که ۸ پرو به بلوتوث ۵ و NFC مجهز می‌باشد. هر دو گوشی قادر به استفاده از شبکه ۴G تلفن همراه بوده و به ویژگی LTE-A مجهز می‌باشند.

جک ۳٫۵ میلی متری هدفون، درگاه مادون قرمز، پورت USB2.0 با کانکتور Type-C، وای فای دوبانده‌ی ۸۰۲٫۱۱ a/b/g/n/ac، رادیو FM و سنسورهای اثر انگشت (بر روی قاب پشتی)، شتاب سنج، قطب نما، ژیروسکوپ و مجاورت برای هر دو اسمارت فون در نظر گرفته شده است.

Xiaomi Redmi Note 8Xiaomi Redmi Note 8 Pro
بلندگوهاEarpiece, LoudspeakerEarpiece, Loudspeaker
بلندگوهای اضافیبرای حذف نویزبرای حذف نویز
رادیو FMدارددارد
جک هدفون ۳٫۵ میلی متریدارددارد

جمع بندی مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو

به پایان مطلب مقایسه ردمی نوت ۸ با ردمی نوت ۸ پرو می‌رسیم. همان طور که دیدیم به غیر از بحث طراحی و ابعاد، تقریبا در تمامی موارد ردمی نوت ۸ پرو کمی بهتر از ردمی نوت ۸ است، اما فقط کمی! مثلا دوربین و باتری ردمی نوت ۸ پرو کمی بهتر از رقیب می‌باشند. اما تفاوت عمده‌ی این دو دستگاه به قسمت پردازنده‌ی مرکزی و عملکرد باز می‌گردد. ردمی نوت ۸ پرو با بهره گیری از چیپست Mediatek Helio G90T بسیار سریعتر از ردمی نوت ۸ بوده و برای گیمرها مناسب تر می‌باشد.

هر دو دستگاه ارزش خرید بسیار خوبی دارند و در محدوده قیمتی ۱۵۰ تا ۲۵۰ یورو بعید است بتوان رقیبی جدی برای آنها پیدا نمود. با این حال همان طور که گفتیم، ردمی نوت ۸ پرو با وجود قیمت بیشتر، برتری‌های نسبتا زیادی نسبت به برادر کوچکتر خود دارد و می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. اما اگر به دنبال جانشینی برای اسمارت فون‌های فوق هستید، می‌توانیم دستگاه‌های زیر را برای شما نام ببریم:

سامسونگ گلکسی A30 و A50: قطعا یکی از پرطرفدارترین میان رده‌های سال ۹۸ در ایران، سامسونگ گلکسی A30 بوده که این روزها قیمت آن به زیر ۳ میلیون تومان هم کاهش پیدا کرده است. گلکسی A30 نمایشگر بهتری در مقایسه با گوشی‌های سری ردمی نوت ۸ دارد، اما از نظر دوربین، سرعت، پردازش گرافیکی، باتری، طراحی و… نمی‌تواند با رقبای چینی خود رقابت نماید. گلکسی A50 هم که مدل بهبودیافته‌ای برای A30 است، حداقل در مقایسه با ردمی نوت ۸ پرو حرفی برای گفتن ندارد. البته همان طور که گفتیم، پنل‌های سوپرامولد سامسونگ قطعا دلچسب تر از نمایشگرهای LCD موجود در ردمی نوت می‌باشند.نوکیا ۸٫۱: این گوشی دو نقطه قوت بزرگ دارد: استفاده از اندروید وان و چیپست نسبتا قدرتمند اسنپدراگون ۷۱۰٫ اما در مجموع نسبت به قیمت، ارزش خرید اسمارت فون‌های سری ردمی نوت ۸ بالاتر از نوکیا ۸٫۱ می‌باشد.هواوی P30 لایت: این میان رده‌ی محبوب هم می‌تواند رقیبی برای ردمی نوت ۸ باشد، ولی وقتی مشخصات فنی آنها را در کنار هم بگذاریم می‌بینیم که اسمارت فون شیائومی از هر نظر یک سر و گردن برتر از رقیب است.شیائومی Mi 9T: برای یافتن بزرگترین رقیب ردمی نوت ۸ پرو، لازم نیست تا از برند شیائومی به جای دیگری برویم! Mi 9T با نمایشگر تمام صفحه، دوربین سلفی لغزنده‌ی موتور دارد، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و پردازنده‌ی ۸ نانومتری Snapdragon 730 قطعا یکی از بهترین میان رده‌های حال حاضر دنیا است.
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موبایل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید