نقدهای محمدرضا زائری در «تقاطع انقلاب»؛ اگر به بقای انقلاب برای آینده می‌اندیشیم


نقدهای محمدرضا زائری در «تقاطع انقلاب»؛ اگر به بقای انقلاب برای آینده می‌اندیشیم

«تقاطع انقلاب»، کتاب تازه ای از محمدرضا زائری است که به ضعف‌ها و مشکلات، نقدها و پاسخ‌ها و حرف هایی با دوستان انقلابی می پردازد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب تازه محمدرضا زائری با نام «تقاطع انقلاب» مجموعه یادداشت ها و مقالات اوست که به نقد و بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دوران معاصر پرداخته است.

زائری در کتاب جدیدش نوشته است: اگر انقلاب اسلامی را تجربه‌ای بشری ندانیم، لاجرم نمی‌توانیم به بازشناسی ضعف‌ها و قوت‌های آن بپردازیم و کامیابی‌ها و ناکامی‌هایش را تحلیل کنیم.
از سوی دیگر اگر به بقای این انقلاب برای دهه‌ها و سده‌های آینده می‌اندیشیم، ناگزیر باید آن را در چهارچوب و قالب و شکل و زبانی تعریف کنیم که در موقعیت‌های مختلف زمانی و مکانی آینده مستمر باشد. این کشسانی و تاب‌آوری، در عین حفظ اصول و مبانی اساسی، لازمه حفظ بقاست؛ چنان‌که اسلام نیز اساسا از ابتدا چنین عرضه شد و از همین‌رو، امروز بقا و گسترش پیام این دین الهی را در شرق و غرب عالم می‌بینیم؛ زیرا چنان منطبق عرضه شد که از یک آفریقایی بیابان‌نشین تا یک اسکیموی قطب شمال می‌توانند در وضعیت خاص زندگی‌شان مسلمان باشند؛ در صورتی که اگر اسلام به صورت مجموعه‌ای از دستورهای خشک و احکام تغییرناپذیر و ناسازگار معرفی می‌شد، تنها با مسلمانان شبه جزیره عربستان در همان زمان تناسب داشت.

نویسنده در مقدمه کتاب یادآور شده:« فرارسیدن چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایرانی فرصتی است برای بازخوانی دقیق و عالمانه این تجربه تاریخی بزرگ و سرنوشت‌ساز که نه تنها در ایران، بلکه در همه جهان و خصوصا منطقه خاورمیانه همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داد.
این مطالعه باید بدون تعصب و دور از شعارها و تعارف‌های رسمی و تبلیغاتی صورت گیرد؛ زیرا اگر ما خود با واقع‌بینی رویکرد علمی دست به چنین ارزیابی‌ و تحلیلی نزنیم، دیگران قرائتشان را به نسل جدید و نسل‌های آینده تحمیل خواهند کرد. از همین رو، به ناچار باید انقلاب اسلامی را دور از هاله قدسیت و محاسبات فرامادی، به عنوان تجربه‌ای بشری مطالعه کنیم و برای تحلیل و تفسیر آن، به شیوه اقناعی برای مخاطب امروز سخن بگوییم. اگر چنین نکنیم، دیر یا زود، زمانی که ما دیگر نیستیم، دیگران همان‌طور که می‌خواهند از آن سخن خواهند گفت.»

این کتاب در ۳۲۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۳۵ هزار تومان در نشر آرما منتشر شده است.

نقدهای محمدرضا زائری در «تقاطع انقلاب»؛ اگر به بقای انقلاب برای آینده می‌اندیشیم

محمدرضا زائری، نویسنده، روزنامه‌نگار و کارشناس و فعال فرهنگی است که دارای دکترای علوم ادیان از دانشگاه فرانسوی بیروت است.

/6262

کد خبر 1318700

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟