مذاکره در سایه تهدید و ظلم، عاقلانه نیست


مذاکره در سایه تهدید و ظلم، عاقلانه نیست

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مذاکره در سایه تهدید و ظلم، عاقلانه نیست.

حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی در نشست سیاسی با موضوع «مذاکره یا مقاومت» ، با بیان این‌که کسی که دنبال مذاکره است، با مقاومت بیگانه بوده و کسی که رویکرد مقاومت دارد، با مذاکره ناآشنا است، اظهار کرد: ممکن است این سئوال به ذهن متبادر شود که آیا، هم می‌توان مذاکره کرد و هم مقاومت، که این سئوال از اساس پرسش غلطی است. زیرا اگر کسی به این باور برسد که مذاکره و مقاومت دو مسیر کاملاً متضاد از هم هستند، پاسخ این پرسش را خواهد یافت.

وی با بیان این‌که اگر مذاکره و مقاومت در تنافی باشد، قطعاً مقاومت مقدم بر آن است، ادامه داد: این دو نوع شامل مذاکره عاقلانه، عادلانه و مبتنی بر باورهای صحیح و مذاکره از موضع ضعف، زیر بار زور رفتن و مبتنی بر قدرت‌طلبی است. همچنین مذاکره عاقلانه معنایش این است که منطق و حقوق صحیحی بر مذاکره حاکم بوده و هر دو طرف در یک جایگاه اقتدار قرار داشته باشند.

دولابی با یادآوری اینکه گاهی مذاکره از موضع ضعف، زیر بار زور رفتن و ذلت و غیرعادلانه است که در چنین شرایطی قطعا موضوع مقاومت ارجحیت دارد، ادامه داد: هیچ‌کس از مذاکره عاقلانه، منطقی و عادلانه دوری نمی‌کند، همان‌طور که در طول انقلاب، ما با ده‌ها کشور مذاکره عاقلانه داشتیم و حتی با عراق، کشوری که هشت سال با آن‌ها در جنگ بودیم نیز مذاکره کردیم.

این مسئول با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره مذاکره با آمریکا، اظهار کرد: آمریکایی‌ها حقوق مسلم کشور ما، از جمله انرژی هسته‌ای را به رسمیت نمی‌شناسند و این در حالی است که در قبال اقدامات اسرائیل در این حوزه، ساکت هستند.

نماینده مردم استان زنجان در خبرگان رهبری با بیان این‌که ایران اسلامی در زمینه انرژی هسته‌ای و پیمان‌های بین‌المللی موجود در این حوزه به همه تعهدات خود پایبند بوده است، ادامه داد: علاوه بر این و مهم‌تر از همه اینکه رهبر معظم انقلاب نیز، دست‌یابی به سلاح‌های هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند.

دولابی با بیان این‌که علی‌رغم پایبندی ما به همه معاهدات بین‌المللی، آمریکا کماکان تحریم‌های ظالمانه را علیه کشورمان وضع می‌کند، گفت: اگر در یک مذاکره، طرف اول به طرف دوم که به همه تعهدات خود پایبند بوده باشد، ظلم کند، در این شرایط مسلم است که جای مذاکره نیست.

این مسئول با بیان این‌که حتی کسانی‌که موافق توافق برجام بودند و از آن دفاع می‌کردند نیز، مذاکره در شرایط فعلی را منطقی نمی‌دانند، افزود: ایران برای اجرای تعهدات خود در برجام خسارات زیادی متحمل شد و اگر قرار باشد مذاکره مجددی نیز انجام شود، طرف مقابل باید همه خسارت‌های تحمیلی در برجام و چهل سال گذشته را جبران و تحریم‌هایی را نیز که اعمال کرده را کنار بگذارد تا بتوان درباره مذاکره حرف زد.

وی با بیان این‌که مذاکره در موضع ضعف و زیر بار تهدید، کلاه گشادی است که بر سر می‌رود، یادآور شد: اگر مذاکره برای رسیدن به حقوق برابر بین دو طرف و دست‌یابی به توافق همه جانبه برای هر دو طرف باشد، با مقاومت منافاتی ندارد و گاهی برای تداوم مقاومت باید چنین مذاکره‌هایی داشته باشیم که مذاکره ایران و عراق از همین نوع است.

این ‌مسئول با اشاره به این‌که اگر مذاکره به معنای زیر بار زور رفتن باشد، در چنین فضایی معلوم است که جواب صریح، مقاومت است، اظهار کرد: برخی‌ها می‌گویند امام حسین (ع) در واقعه عاشورا با عمربن سعد مذاکره کردند اما مذاکره در چنین شرایطی به معنای اتمام حجت و بیدار کردن طرف مقابل، نهیب زدن و اعلام موضع برای اینکه آزادی‌خواهان جهان بدانند چه اتفاقی افتاده، است.

وی خاطرنشان کرد: مذاکره به معنای اتمام حجت از اول انقلاب در کشورمان بوده و باز هم شاهد آن خواهیم بود که نمونه بارز آن، گفت‌وگوهای رسانه‌ای مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی