به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بیشتر دره‌ها توسط رودخانه‌ها پدید می‌آیند و اغلب به دلیل شیب زیاد دامنه‌ کوه جریان آب سرعت زیادی می‌گیرد و با نیروی قابل توجهی دامنه کوه‌ها را می‌کند و با خود می‌برد و بستری نازک به شکل حرف «V» انگلیسی تشکیل می‌دهد.

دره‌ ارواح در شهر دزفول یکی از هزاران دره‌ای است که به این ترتیب شکل گرفته‌اند.

دره‌ای دیگر به همین نام در شمال طبس، اطراف روستای ازمیغان و در امتداد خروجی قناتی که در نزدیکی آن قرار دارد واقع شده است. دره‌ای بسیار زیبا و حیرت‌انگیز که بومیان قدیمی آن را خوف‌‌انگیز، بسیار خطرناک و محل زندگی ارواح و جن‌ها می‌دانند.

سفر به دره ارواح و جن‌های سرگردان ایران+جزئیات

معرفی

«دره ارواح» یا «دره کول خرسان» دره‌ای زیبا و شگفت‌انگیز در ۴۰ کیلومتری دزفول است. مسیر ورودی دره بدون شک شما را حیرت‌زده خواهد کرد. این مسیر پوشیده از درختان کنار و نخل است. علاوه بر این انبوه نیزارها، درختان انگور و انجیر وحشی جلوه‌ی خاصی را به نمایش می‌گذارد.

دره‌ی کول خرسان بیش از ۲۰۰ متر عمق دارد و دیواره‌های آن پوشیده از گیاهانی چون سیاووشان است. جوشیدن چشمه‌های دیواره‌ای، این دره را به یک دره شگرف تبدیل کرده و باعث شده دره دارای آب دائمی، آبشار، آب‌چکان، بیشه‌زار و انواع روییدنی‌های خاص باشد. گاه تنگه آن‌قدر باریک می‌شود که فقط امکان عبور یک نفر را دارد.

سفر به دره ارواح و جن‌های سرگردان ایران+جزئیات

یکی از جاذبه‌های دیگر این دره، غاری قوسی شکل، مانند یک تونل است که در انتهای آن آبگیری مشرف به رودخانه دز قرار دارد. عرض این آبگیر سه و طول آن به پنج متر می‌رسد. بسیاری از محلی‌ها به این دره می‌گویند: «دره ارواح» و شاید دلیل این نام‌گذاری این است که دیواره‌های دو طرف گاهی در بالای سر به هم می‌رسند و گاه فقط روزنه باریکی دیده می‌شود که شرایطی ترسناک را پدید می‌آورد.

سفر به دره ارواح و جن‌های سرگردان ایران+جزئیات

لازم است بدانید کول خرسان در زمستان‌ها نسبتاً گرم و در تابستان‌ها بسیار خنک است. گاهی دما در این منطقه حدود ۳۰ درجه با شهر دزفول اختلاف دارد و به کمتر از ۲۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. این دره در نهایت به رودخانه دز منتهی می‌شود و از آنجا با شنا یا قایق می‌توان به خشکی رسید.

سفر به دره ارواح و جن‌های سرگردان ایران+جزئیات

آدرس

خوزستان، دزفول، کیلومتر ۲۸ جاده شهیون، مجاور روستای بیشه بزان

دسترسی

سفر به خوزستان اولین قدم برای دیدن این دره‌ی زیبا است. برای رسیدن به دره کول خرسان باید از مسیر روستای بیشه بزان در منطقه شهیون راهی شوید (سمت چپ جاده مجاور در روستای بیشه بزان). پس از آن که از روستای پاقلعه در منطقه شهیون عبور کردید، حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی در پیش دارید تا به کول خرسان برسید. شاید دلیل بکر ماندن این منطقه همین پیاده‌روی است.