پیش بینی یک گزارش انگلیسی از اوضاع عراق در سال آینده


پیش بینی یک گزارش انگلیسی از اوضاع عراق در سال آینده

در سطح امنیتی پیش بینی موسسه آکسفورد انالتیکا این است که با وجود بی ثباتی موجود، گروه داعش بازگشت قابل توجهی داشته باشد و کشور سوریه در همسایگی عراق نیز با فصل جدیدی از ناآرامی ها روبرو شود.

به گزارش جام نیوز، براساس گزارشی که توسط موسسه آکسفورد آنالتیکا ( Oxford Analytica) منتشر شده پیش بینی شده است که اعتراض ها ادا مه یافته و به اوج خود خواهد رسید و سپس فروکش خواهد کرد.

این موسسه چهار سناریو را برای طبقه سیاسی عراق در نظرگرفته است که از طریق آن می توانند با اعتراضات مقابله کرده و باعث فروکش کردن شعله آن شوند.

سناریوی اول
در این سناریو تهران به بغداد فشار می آورد تا اعتراضات را به عنوان بخشی از یک توطئه خارجی معرفی کرده و سپس سرکوب معترضان را تشدید کند. براساس این گزارش، این سناریو می تواند رهبران طرفدار ایران را وادار کند تا از عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق حمایت کنند و مقتدی صدر و جریان او را کنترل کنند؛ امری که بر موقعیت این جریان هم تاثیر خواهد گذشت.
این در حالی است که در خصوص سناریو اول قابل ذکر است که جمهوری اسلامی ایران از تظاهر کنندگان مسالمت آمیز حمایت کرده است ، اما همزمان معتقد است توطئه ای توسط کشورهای مختلف وجود دارد که به دنبال استفاده از این جریان هستند تا اهداف خود را در عراق محقق کنند. در خصوص سرکوب، گزارش ها نشان می دهد که اقدامات نیروهای امنیتی به نسبت دوره اول تظاهرات بسیار نرم تر و بدون اقدامات سخت شده است .

سناریوی دوم
براساس این سناریو، عادل عبدالمهدی از نخست وزیری استعفا؛ یا بدون مقدمه و یا اینکه تا زمانی که احزاب سیاسی در مورد گزینه جایگزین او توافق کنند. پس از آن هم بحث ها در مورد ترکیب دولت جدید و گرفتن رای اعتماد از مجلس نمایندگان آغاز می شود. چنین سناریویی باعث جلب توجه افکار عمومی و تأثیر منفی بر جنبش اعتراضی می شود.

سناریوی سوم
در سناریوی سوم درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس نمایندگان مطرح می شود؛ البته پس از آنکه قانون جدید انتخابات به تصویب رسید. قانونی که بخش وسیعی از عراقی ها را راضی کرده و در نوع عملکرد احزاب سیاسی سازماندهی دوباره ای عمل کند. چنین سناریویی عادل عبد المهدی را در اولویت قرار می دهد؛ برای اینکه اکثریت نمایندگان تمایلی ندارند که کرسی های خود را از دست بدهند.

سناریوی چهارم
طبق چهارمین سناریو، عادل عبد المهدی تا سال 2020 در پست نخست وزیری باقی خواهد ماند تا اینکه انتخابات سال 2020 برگزار شود و روند اصلاحاتی گسترده ای آغاز گردد. روندی که طبق این گزارش قانون اساسی و سیستم انتخاباتی را شامل می شود.
علی ای حال، موسسه آکسفورد انالتیکا (Oxford Analytica ) پیش بینی می کند که موقعیت و جایگاه های مهمی که در ساختار حکومتی وجود دارد، به ویژه وزیران نفت، انرژی و دارایی، تقویت شود ودر مقابل پست های کم اهمیت تر، روسای کمیسیون ها و مدیران دستگاه های امنیتی قربانی می شوند.

ابعاد استراتژیک
پیش بینی گزارش این موسسه در سطح استراتژیک، برخلاف آنچه که از بخش های مردمی انتظار می رود ، این است که کنترل شبه نظامیان تحت حمایت ایران بر دولت و دستگاه های امنیتی بیشتر خواهد شد؛ امری که تحریم های آمریکا علیه این کشور را به همراه خواهد داشت.
از سوی دیگر، طبقه سیاسی در عراق تلاش خواهد کرد تا سقف بودجه دولتی را بالاتر ببرد و اموال بیشتری را هزینه کند تا اینکه بخش هایی از شهروندان را وادار کند صبر بیشتری از خود نشان دهند. نتیجه این وضعیت کسری بیش از پیش بودجه خواهد بود و باعث می شود تا موضوع چگونگی تقسیم درآمدهای نفتی با اقلیم کردستان بار دیگر مطرح شود. به ویژه اینکه اگر نخست وزیر تغییر کرده و فرد دیگری به غیر از عادل عبدالمهدی بر سر کار آید.

در سطح امنیتی پیش بینی موسسه آکسفورد انالتیکا این است که با وجود بی ثباتی موجود، گروه داعش بازگشت قابل توجهی داشته باشد و کشور سوریه در همسایگی عراق نیز با فصل جدیدی از ناآرامی ها روبرو شود.
روابط منطقه ای و بین المللی
در این گزارش پیش بینی شده است که بحث در مورد روابط با ایران جنب و جوش بیشتری خواهد داشت، به ویژه اینکه راهکارهایی برای کاهش سطح نفوذ تهران و نیروهای آن در صحنه - به ویژه رهبران حشد شعبی – مطرح می شود. این درحالی است که ایران سیطره خود بر مراکز امنیتی و سیاسی را تقویت خواهد کرد.
در خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق به رغم بی ثباتی های داخلی به تلاش های خود برای بهبود و ترمیم روابطش با این کشورها – به ویژه با کویت و عربستان سعودی - ادامه خواهد داد. همچنین تلاش خواهد کرد تا دیدگاه هایی که در دو سوی خلیج فارس وجود دارد (ایران و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس) را به هم نزدیک کند.


در مورد روابط با ترکیه، سه ماهه اول سال 2020 ممکن است پرتنش باشد زیرا آنکارا اجازه می دهد نفت از منطقه کردستان از طریق خط لوله عراق - ترکیه و بدون هماهنگی با بغداد صادر شود. اما این بحران برطرف می شود - یا از طریق پرداخت پول و یا امضای قراداد - امری که ممکن است بازسازی خطوط لوله انتقال نفت، توسعه، توسعه بخش برق، افزایش جریان آب رودخانه ها از ترکیه به سمت عراق و افزایش سطح مبادلات تجاری را نیز شامل شود.

در این گزارش نتیجه گرفته شده است که ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده امریکا، جنگ را با داعش در طول سال 2020 ادامه خواهد داد و سطح مداخلات ناتو، اتحادیه اروپا و سازمان ملل برای پشتیبانی از اصلاحات امنیتی و انتخاباتی افزایش خواهد یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...