به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «بهروزکمالوندی» عصر پنجشنبه در گفت وگویی درباره جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: جلسه امروز شورای حکام در واقع یک پیش جلسه است. جلسه اصلی فردا در وین برگزار می شود و مباحثی در ارتباط با نحوه اجرای پادمان در ایران بررسی قرار می گیرد.


وی ادامه داد: این جلسات هر از چندگاهی در ارتباط با ایران برگزار می شود و مسائل مرتبط با ایران و پادمانی در آن مطرح می شوند که کاظم غریب آبادی نماینده دائم ایران در وین در جلسه شرکت کرده و مواضع ایران را تشریح خواهند کرد.


معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که ایران چه زمانی به ظرفیت ۹۵۰۰ سو خواهد رسید، اظهار داشت: با ماشین های جدیدی که در گام سوم مستقر کردیم که حدود ۱۵ ماشین جدید است، پسماند و محصول دیگر مخلوط نمی شود و جدا می شود. با این کار، ۲۶۰۰ سو به ظرفیت تولید کشور اضافه شده است. امروز هم کار فردو به اتمام رسید و به تدریج ظرفیت ما افزایش می یابد و چهار آبشار به ظرفیت تولید و غنی سازی اضافه می شود و چیزی در حدود ۷۰۰ سو هم اضافه خواهد شد که در مجموع حدود ۹ هزار و ۵۰۰ سو ظرفیت خواهیم داشت که همان ظرفیت قبل از برجام است.


کمالوندی افزود: البته ظرفیت قبل از برجام هزار سو بیشتر است اما تفاوتی که وجود دارد این است که ماشین های زیادی که پیشرفته هستند را داریم و ما هر چقدر جلوتر برویم، برداشت ما از این ماشین ها بیشتر می شود. دانشی هم که به ما می‌رسد کمک می‌کند کیفیت و کارایی دستگاه‌ها را بالا ببریم.


وی با ببان اینکه امروز دو تن هگزا فلوراید اورانیومی (UF۶)که به سایت فردو از سایت شهید احمدی روشن منتقل کردیم، از پسماندهای سال‌های گذشته است، خاطرنشان کرد: ما حدود ۲۵ تن تولید از محل پسماند داشتیم و این در شرایطی بود که ما دسترسی به کیک زرد نداریم. از این ۲۵ تن، دو تن را به فردو منتقل کردیم و حدود شش، هفت سال می توانیم از همین محل تولیدات پسماند نیاز فردو را تامین کنیم. این کار مهمی است که هم از نظر اقتصادی و هم استراتژیک قابل توجه است.