::عبدالملکی - یک روز در کلاس زبان فارسی در هند


::عبدالملکی - یک روز در کلاس زبان فارسی در هند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir/) ، متقاضیان حضور در دوره های آموزش زبان فارسی در هند این روزها افزایش یافته...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ، متقاضیان حضور در دوره های آموزش زبان فارسی در هند این روزها افزایش یافته است.


رئیس مرکز تحقیقات زبان فارسی در شبه قاره هند گفت: شمار متقاضیان یادگیری زبان فارسی در چند سال اخیر افزایش یافته است و ما کلاس ها و دوره های آموزشی بیشتری را راه اندازی کرده ایم.
"احسان شکراللهی" بابیان اینکه همه کلاس های آموزش زبان فارسی در خانه فرهنگ ج‌.ا. ا در دهلی نو برگزار می شود افزود: در چند ماه گذشته بنا به خواست مسلمانان ساکن در منطقه اوکلا یک دوره آموزشی نیز در این منطقه راه اندازی شده است.
رئیس مرکز تحقیقات زبان فارسی در شبه قاره هند شیعیان ساکن در ایالت های مختلف هند را از دیگر متقاضیان فراگیری زبان فارسی برشمرد و گفت: بسته های فرهنگی و کتاب های آموزش آسان زبان فارسی در اختیار این علاقمندان قرار داده شده است و امیدواریم به زودی دوره های ویژه ای برای آنان راه اندازی کنیم.
زبان فارسی درهند حدود یک هزار سال سابقه دارد. در ۶۰ دانشگاه، دانشکده یا ترکیبی از آن‌ها ازسوی ۱۷۰ استاد تدریس می‌شود.
هم اکنون در بیش از ۵۰ دانشگاه هند زبان و ادبیات فارسی تدریس می‌شود و در چندین دانشگاه این کشور نیز بخش مستقل زبان فارسی وجود دارد.
دانشگاه‌های علیگر، دهلی، جواهر لعل نهرو، جامعه ملی اسلامی، کشمیر، لکهنو، بنارس، پاتنا، بوپال، عثمانیه، بمبئی، گوهاتی، بی آرامبیدکر (مظفرنگر) و مگد، از دانشگاه‌هایی هستند که گروه مستقل فارسی دارند.
مراکز تحقیقات زبان فارسی نیز در دانشگاه‌های علیگر، مولانا آزاد، پاتنا، مالیر کوتلا و احمدآباد، نیز فعالیت دارند.
با این وجود هنوز آمار دقیقی از تعداد مراکز آموزش زبان فارسی در هند در دسترس نیست. تاکنون شمار زیادی دانشجوی زبان فارسی از هند برای شرکت در دوره‌های دانش‌افزایی به ایران اعزام شده‌اند.
زبان فارسی پیش از آنکه هندوستان مستعمره انگلستان شود، دومین زبان رسمی این کشور (در دوره گورکانیان زبان رسمی) و زبان فرهنگی و علمی به‌شمار می‌رفت. اما پس از استعمار، انگلیسی‌ها در سال ۱۸۳۲ میلادی با اجبار زبان انگلیسی را جایگزین زبان فارسی کردند.
زبان فارسی در دورهٔ غزنویان به هند راه یافت در آن دوره پارسی، زبان ادبیات، شعر، فرهنگ و دانش بود. با تأسیس امپراتوری مغول هندوستان به اوج پیشرفت خود در هند رسید و زبان رسمی هندوستان شد. زبان فارسی هندوستان شاعران بزرگی همچون بیدل دهلوی، و امیر خسرو دهلوی و دستگاه شعری سبک هندی را در خود پروراند. از دیگر شاعران نامدار فارسی زبان شبه قاره هندوستان، می‌توان از اقبال لاهوری نام برد. همچنین فارسی زبانان هندوستان، واژه‌نامه‌های ارزشمندی برای زبان فارسی گردآوری کردند که از آن‌جمله می‌توان به فرهنگ ابراهیمی از ابراهیم قوام‌الدین فروغی، فرهنگ آنندراج از محمد پاشا، اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...