آیا ادعای وزارت ارتباطات مبنی بر پینگ 50 میلی‌ثانیه‌ای بازی‌های آنلاین صحیح است؟


آیا ادعای وزارت ارتباطات مبنی بر پینگ 50 میلی‌ثانیه‌ای بازی‌های آنلاین صحیح است؟

مدتی پیش برخی از رسانه‌های گیمینگ کمپینی را با هدف اعتراض به پینگ بالا بازی‌های آنلاین به راه انداختند و از وزیر ارتباطات در خواست کردند تا این موضوع را بررسی کند. در نهایت آذری جهرمی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و پس از چند روز با انتشار تصویری از پینگ خود با سرور یکی از بازی‌ها در پنل CMD ویندوز، مدعی شد که پینگ گیمرهای ایرانی به 50 میلی...

مدتی پیش برخی از رسانه‌های گیمینگ کمپینی را با هدف اعتراض به پینگ بالا بازی‌های آنلاین به راه انداختند و از وزیر ارتباطات در خواست کردند تا این موضوع را بررسی کند. در نهایت آذری جهرمی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و پس از چند روز با انتشار تصویری از پینگ خود با سرور یکی از بازی‌ها در پنل CMD ویندوز، مدعی شد که پینگ گیمرهای ایرانی به 50 میلی ثانیه کاهش پیدا کرده است؛ اما آیا این ادعا واقعیت دارد ؟

آذری جهرمی از ابتدای وزارت خود تاکید بسیاری بر روی حل مشکلات اینترنت، به خصوص سرعت دسترسی و پینگ کاربران داشته است؛ حتی در ابتدای وزارت خود اقداماتی در خصوص بهبود شرایط گیمرهای در بازی‌های آنلاین انجام داد که در نهایت در نیمه‌های راه رها شد. حال به تازگی گیمرهای ایرانی به منظور دستیابی به شرایط مطلوب‌تر، با تشکیل کمپینی در شبکه‌های اجتماعی از وزیر ارتباطات درخواست کردند تا مشکلات موجود در این زمینه را پیگیری کند.

در نهایت آذری جهرمی با بازنشر این مطلب در استوری اینستاگرام خود اعلام کرد که حق کاملاً با کاربران است و این پینگ مناسب گیمرهای ایرانی نیست و این موضوع پیگیری خواهد شد. در نهایت در تاریخ 14 آبان، آذری جهرمی با انتشار عکسی از پنل CMD ویندوز که در آن پینگ آدرس‌های 157.175.10.11 و 15.185.32.254 گرفته شده بود، مدعی شد که مشکل گیمرهای ایرانی برطرف شده و پینگ بازی‌ها به 50 میلی ثانیه کاهش پیدا کرده است.

اما شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که این آدرس‌های IP مربوط به سرور کدام بازی‌ها می‌شوند؟. آدرس‌های آی پی 15.185.32.254 و 157.175.10.11 مربوط به سرور آمازون در کشور بحرین می‌شود که برای بازی League of Legends مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس از ارسال این استوری توسط وزیر ارتباطات، کاربران به بخش کامنت‌های حساب شخصی وزیر هجوم برده و این ادعا را تکذیب کردند.

آیا ادعای وزارت ارتباطات مبنی بر پینگ 50 میلی‌ثانیه‌ای بازی‌های آنلاین صحیح است؟

در همین راستا تیم شهر سخت افزار تصمیم گرفته تا این موضوع را بررسی کند و از صحت و سقم آن با خبر شود. در همین راستا امروز در ساعت 12:43 دقیقه در زمان نوشتن این مطلب، آدرس‌های IP منتشر شده توسط وزیر ارتباطات، پینگ شد و نتیجه آن در اسکرین شات زیر قابل مشاهده است. این آزمایش با استفاده از اینترنت بی‌سیم 40 مگابیت در شرایط مطلوب انجام شده است.

آیا ادعای وزارت ارتباطات مبنی بر پینگ 50 میلی‌ثانیه‌ای بازی‌های آنلاین صحیح است؟

همان‌طور که مشاهده می‌کنید پینگ‌های گرفته شده با آی‌پی‌های15.185.32.254 و 157.175.10.11 در بازه 180 تا 190 قرار دارند و با تصویر منتشر شده توسط وزیر ارتباطات در اینستاگرام، بیش از 100 میلی ثانیه تفاوت دارند. اما تیم شهر سخت افزار به منظور اطمینان بیشتر، این آزمایش را با شبکه 4G LTE اپراتور همراه اول با استفاده از هات اسپات مجدداً تکرار کرد؛ اما همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نتیجه بدست آمده همچنان با نتیجه منتشر شده توسط وزیر ارتباطات تفاوت دارد.

آیا ادعای وزارت ارتباطات مبنی بر پینگ 50 میلی‌ثانیه‌ای بازی‌های آنلاین صحیح است؟

در واقع وزیر محترم ارتباطات باید اعلام می‌کرد که در چه مکانی و با چه اینترنتی به پینگ 50 میلی ثانیه دسترسی پیدا کرده است؛ زیرا بررسی‌های شهر سخت افزار و کاربران خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. البته برخی از کاربران اینترنت مخابرات به این پینگ دسترسی پیدا کرده‌اند، اما این موضوع برای اپراتورهای خصوصی محقق نشده است.

البته این امکان وجود دارد که این تغییرات به شکل لحظه‌ای ایجاد شده باشد و پس از مدتی کوتاه به حالت قبلی خود بازگشته باشد. در راستا موضوع کاهش پینگ، نایب رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت اعلام کرده است که مشکل پینگ گیمرهای ایرانی برطرف شده است اما این مشکل ممکن است برای بازی دیگری رخ دهد. به گفته سجاد بنابی آن‌ها هر کجا که بتوانند مشکلات این‌چنین را از طریق انتقال درخواست‌ها به سرور نزدیک‌تر از بین ببرند، قطعا آن را انجام خواهند داد.

سجاد بنابی در ادامه صحبت‌های خود در خصوص مشکل پینگ گیمرهای ایرانی گفت:

تمام شرکت‌های ارائه دهنده بازی‌های این‌چنینی خارجی هستند. شرکت‌های خارجی برای حل کردن این مشکل، سرورهای خود را در سراسر جهان مانند آمریکا، اروپا، خاورمیانه، روسیه و... توزیع می‌کنند و گیمرها به سروری وصل می‌شوند که به آن‌ها نزدیک‌تر است و طبیعتا کمترین تاخیر را دارد. نکته این است که چون مقاصد اینترنت ایران در مکان‌های مختلفی توزیع شده، زمان رسیدن به کانتنت‌ های مختلف یکی است.

جنوبی‌ها از مقاصد جنوبی به اینترنت وصل می‌شوند، مشهدی‌ها از جنوب غربی و به همین صورت بقیه افراد از مقاصد توزیع شده دیگر، به همین دلیل تجربه بازی برای گیمرها یکسان نمی‌شد. به همین دلیل وزیر ارتباطات از شرکت زیرساخت خواست این مشکل را ظرف یک هفته برطرف کنند.

متاسفانه تا این لحظه گیمرها همچنان با مشکل پینگ بالا دست و پنجه نرم می‌کنند و در بهترین حالت پینگ 85 تا 90 میلی ثانیه را تجربه کرده‌اند و خبری از پینگ 50 میلی ثانیه‌ای با سرور بازی‌ها نیست. شما کاربران عزیز شهر سخت افزار می‌توانید نظرات و تجربیات خود را در خصوص این موضوع در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سلام...