آزمایش خون مخفی در مدفوع آسانترین غربالگری سرطان روده


آزمایش خون مخفی در مدفوع آسانترین غربالگری سرطان روده

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: افراد بالای 45 سال که مشکوک به مشکلات روده هستند در نخستین گام آزمایش خون مخفی در مدفوع بدهند و چنانچه جواب مثبت بود مراحل بعدی تشخیصی کونولوسکوپی و درمان را پیگیری کنند.

آزمایش خون مخفی در مدفوع آسانترین غربالگری سرطان رودهآقای دکتر علیرضا دلاوری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره پیشگیری و درمان سرطان روده گفت: سرطان روده بزرگ از جمله بیماری‌های قابل پبشگیری و درمان پذیر است به شرطی که زود تشخیص داده شود.
وی با اشاره به آمار شیوع این بیماری در جامعه افزود: میزان بروز سرطان روده ۱۲ تا ۱۳ نفر در ۱۰۰ هزار جمعیت است و به طور متوسط سالانه حدود ۱۰ هزار نفر در کشور مبتلا به این سرطان می‌شوند.
این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با بیان اینکه سرطان روده بزرگ در کشور ما جزو ۴ سرطان اول و در بخش گوارش دومین سرطان است گفت: میزان سرطان کولون در کشور بالا نیست، اما در حال افزایش است و علت آن شیوه زندگی امروزی است.
وی درباره علل بروز سرطان روده افزود: چاقی و تغذیه از علل ابتلاست غذا‌های پرکالری، تحرک نداشتن، مصرف کم سبزی و میوه جات و افزایش سن جمعیت میزان بروز این سرطان را افزایش داده است.
آقای دکتر دلاوری ادامه داد: خونریزی از روده، تغییر اجابت مزاج، کم خونی بویژه در مردان و در زنان در سنین یائسگی، کاهش وزن و اشتها مواردی است که باید به سرطان روده شک کنیم البته این سرطان پیش زمینه‌ای به نام پولیپ‌های کولون دارد که چندین سال طول می‌کشد تا تبدیل به بدخیم شدن کند. این زمان فرصت خوبی برای تست‌های غربالگری است که بیماری را تشخیص دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید