اهمیت بازی در سفرهای طبیعت‌گردی


ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که در سفر طبیعت گردی چرا باید بازی طراحی شود؟ آیا جذابیت خود طبیعت آنقدر نیست که برای ما و کودکان مان کافی باشد؟ پاسخ این است در دنیای امروز فرصت بازی در محیط طبیعی به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. در ادامه با چند بازی و اهمیت آن در سفرهای طبیعت گردی آشنا شوید.

ممکن است برای شما این سوال مطرح شود که در سفر طبیعت‌گردی چرا باید بازی طراحی شود؟ آیا جذابیت خود طبیعت آنقدر نیست که برای ما و کودکان‌مان کافی باشد؟ پاسخ این است در دنیای امروز فرصت بازی در محیط طبیعی به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. در ادامه با چند بازی و اهمیت آن در سفرهای طبیعت‌گردی آشنا شوید.

تور تهرانگردی

اهمیت بازی در سفرهای طبیعت‌گردی

معمولا اغلب افراد از یک سفر ساده‌ای که بدون هیجان است دوری می‌کنند، چرا که معتقدند بازی متناسب با سن‌شان سفر را برای‌شان جذاب‌تر می‌کند. قرار گرفتن در بازی‌ها و شرایط مختلف روابط اجتماعی آن‌ها را قوی‌تر می‌کند و به آن‌ها یاد می‌دهد که در مقابل شکست چه واکنش منطقی نشان دهند. تقویت و تمرین کار گروهی در یک تور از اثرات مثبت دیگر بازی در سفر برای مسافران است.

اهمیت بازی در سفرهای طبیعت‌گردی

نکات بازی در سفرهای طبیعت‌گردی

عدم وجود فرصت‌های بازی در سفر، موجب سفری بی‌هیجان و ملال‌آور خواهد بود. بازی‌هایی که در سفرهای طبیعت‌گردی پیشنهاد می‌شود بستگی به میانگین سنی افراد از بازی‌های ذهنی تا بازی‌هایی که احتیاج به تحرک دارند دسته‌بندی می‌شوند. در این بازی‌ها معمولا سرپرست گروه بازی را کنترل و مدیریت می‌کند.

اعتقاد روان‌شناسان در مورد بازی‌ در سفرهای طبیعت‌گردی

روان‌شناسان معتقدند بازی برای رشد انسان و بقای ما ضروری است و نقش مهمی در برقراری ارتباط و مهارت‌های اجتماعی، خلاقیت و حل مساله دارد.

به اعتقاد روان‌شناسان بازی نقش به‌سزایی در موارد زیر دارد:

1- رشد عضلانی و رشد مغر

2- رشد خود آگاهی

3- افزایش اعتماد به نفس

4- رشد همدلی و نوع دوستی اجتماعی

5- توانایی نرمش مقابل ناملایمات همراه با تعاملات اجتماعی روزانه

چرا در سفرهای طبیعت‌گردی بازی کنیم؟

اگر بازی در طبیعت انجام شود، وجود فضای باز و هوای مطبوع کیفیت بازی و انگیزه انجام آن را بالا می‌برد. به دنبال آن، اکسیژن‌رسانی بهتر باعث تقویت بافت عضلانی افراد می‌شود.

اهمیت بازی کودکان در سفرهای طبیعت‌گردی

یکی دیگر از مسائلی که حین بازی‌ در سفرهای طبیعت‌گردی مطرح است، بازی کودکان و اثر مستقیم آن به روی رشد مغز است. در تورهای کودکان، اگر کودکان بیش از اندازه مورد محافظت، توجه و مراقبت قرار بگیرند و به آن‌ها فرصت بازی در طبیعت داده نشود، آن‌ها محرومیت از بازی را تجربه می‌کنند و احتمال بروز افسردگی و مشکلاتی در روابط اجتماعی افزایش پیدا می‌کند. مطالعه‌ بایرز (1998) نشان می‌دهد که بازی فقط فعالیتی در جریان دوره‌ حساس برای رشد مغز نیست، بلکه خود بازی دوره‌ حساس است. به عبارت دیگر فقط وقتی کودکان بازی کنند مغزشان رشد می‌کند! ما پیشنهاد می‌کنیم برای رشد شخصیتی فرزندتان، او را به سفرهای مملو از بازی ببرید. این بازی‌ها مهارت‌های فردی و گروهی را افزایش می‌دهد و در ذهن او تصاویر مثبتی از سفر به یادگار می‌گذارید.

اهمیت بازی در سفرهای طبیعت‌گردی

پیشنهاد بازی در سفرهای طبیعت‌گردی

ممکن است ساعاتی برای رسیدن به مقصد در جاده باشید، بنابراین انجام چند بازی می‌تواند برای شما بسیار سرگرم کننده باشد. در ادامه با چند بازی در سفرهای طبیعت‌گردی آشنا شوید:

1. بازی تخمین فاصله: این بازی با علامت راننده آغاز می‌شود. به این صورت هر فرد بعد از تخمین یک کیلومتر می‌گوید استوپ. در انتها راننده با کمک کیلومتر شمار فرد برنده را اعلام می‌کند.

2. بازی پانتومیم: در این بازی همسفران به دو گروه تقسیم می‌شوند. هر گروه عبارتی را در نظر می‌گیرد و یکی از افراد گروه مقابل باید این عبارت را با حرکات دست و بدن به هم‌گروه‌هان خود بفهماند. در نهایت هر گروهی که همه عبارات را حدس بزند برنده به شمار می‌رود.

بازی‌های بیست سوالی، سنگ، کاغذ قیچی و بقالی‌باز از جمله بازی‌هایی است که به همراه کودکان‌تان می‌توانید در سفرهای طبیعت‌گردی انجام دهید.

تور رایگان استانبول‌گردی



1398/08/16 | کد مطلب: 2561
برچسب‌ها: نکات سفر

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟