مسجد پایگاه انتظار منجر به ظهور است/ توجه به امام زمان(عج) را در 9 ربیع‌الاول محصور نکنیم


مسجد پایگاه انتظار منجر به ظهور است/ توجه به امام زمان(عج) را در 9 ربیع‌الاول محصور نکنیم

حجت‌الاسلام فوادیان با بیان‌اینکه 9 ربیع‌الاول فرصت تجدید عهد و بیعت با امام زمان(عج) است، گفت: اگر در مسجدی مجلس برای امام حسین(ع) برپا شود و در آن از امام زمان(عج) یاد نشود، آن مجلس عقیم و ابتر است، باید یاد امام عصر(عج) همیشگی باشد.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، ربیع الاول به عنوان ماه شادی اهل بیت علیهم السلام بستر وقوع اتفاقات مهمی در تاریخ اسلام است از جمله آغاز ولایت و امامت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) که آینده تاریخ به دستان آن حضرت(عج) و با دولت کریمه شان رقم می خورد.

در آستانه سالروز این آغاز که افق روشن تاریخ را ترسیم کرده است با حجت الاسلام «محمدرضا فوادیان»، کارشناس و پژوهشگر مهدوی درباره الزامات منتظرانه ماه ربیع الاول گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

مسجد پایگاه انتظار منجر به ظهور است/ توجه به امام زمان(عج) را در 9 ربیع‌الاول محصور نکنیم

الزامات و بایدهای منتظرانه در ماه ربیع الاول به عنوان ماه آغاز امامت و ولایت امام زمان(عج) چیست و چگونه باید از فضای این ماه برای انس و ارتباط بیشتر با حضرت حجت(عج) بهره گرفت؟

بنابر آموزه های دینی می توان از مناسبت ها و ایام برای ارتباط بهتر و وثیق تر با حجت خدا استفاده کرد یکی از مهمترین این مناسبت ها، نهم ربیع الاول، سالروز آغاز ولایت و امامت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) است که بهترین فرصت برای تجدید عهد و بیعت با ایشان محسوب می شود.

در هر دوره ای با معرفی ولی خدا، جامعه و افراد آن وظیفه بیعت با ایشان را داشته اند، ما نیز به عنوان منتظران عصر غیبت امام معصوم(ع)، 9 ربیع الاول را فرصت این تجدید عهد و بیعت قرار می دهیم.

در ادعیه و زیارات آمده و توصیه شده آنچه را خدا به ما عطا کرده به محضر امام ببریم و از سرمایه های مادی و معنوی برای امام زمان مان هزینه کنیم و به این میثاق وفادار باشیم چنان که قرآن کریم می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید، به عهد و پیمان خود وفادار باشید.

لذا مهمترین الزام منتظرانه ماه ربیع الاول و نهمین روز آن وفای به عهد و پیمان با امام عصر(عج) است.

مسجد پایگاه انتظار منجر به ظهور است/ توجه به امام زمان(عج) را در 9 ربیع‌الاول محصور نکنیم

ماه ربیع الاول بعد از دو ماه سوگواری در مصائب سیدالشهداء(ع) به عنوان امام شهید، چه ظرفیت هایی برای ارتباط با امام عصر(عج) دارد؟

ماه های محرم و صفر صرفا موسم سوگواری برای امام شهید نیست بلکه عزاداران حسینی در همه مجالس و محافل، امام حی(عج) را مدنظر داشته اند.

لذا نباید ماه ها را تقسیم کرد و گفت محرم و صفر ماه های امام شهید و شعبان و ربیع الاول ماه های متعلق به امام حی(ع) است چراکه ما حتی در عاشورای حسینی درصدد ارتباط با امام زمان(عج) هستیم اگر در عزاداری های برای مظلومیت سیدالشهداء(ع) گریه می کنیم و با دست بر سینه می زنیم با دست دیگر تمنای فرج داریم.

یعنی عزاداری ها هم بستر ارتباط و انس با امام عصر(عج) است؟

منتظران در همه حال و در هر شرایط و مکانی به امام حی و حاضر توجه دارند، اگر دو ماه عزاداری کردیم به امامی نظر داشتیم که در زیارت شریف «ناحیه مقدسه» می فرماید: من در همه حال برای امام حسین(ع) گریه می کنم.

منتظران واقعی نیز پرورش یافته مکتب عاشورا هستند، آنها که درس عاشورا را فرا گرفته اند منتظر واقعی خواهند بود. چنان که در روز عاشورا در عین حزن و سوگواری دعا می کنیم که خدا ما را از منتقمان امام حسین(ع) در رکاب امام زمان(عج) قرار دهد.

مسجد پایگاه انتظار منجر به ظهور است/ توجه به امام زمان(عج) را در 9 ربیع‌الاول محصور نکنیم

مساجد از نظر تبیین الزامات انتظار در ایام و شادی های 9 ربیع الاول چه نقش و رسالتی دارند؟

در این باره تفکیک میان مسجد، هئیت، حسینیه و مهدیه صحیح نیست و اینها همه باید یک هدف را دنبال کنند، مهدیه ها باید رویکرد حسینیه داشته باشند و حسینیه ها نیز کارکرد مهدیه ای داشته باشند.

اگر در مسجدی مجلس برای امام حسین(ع) برپا شود و در آن از امام زمان(عج) یاد نشود، آن مجلس عقیم و ابتر است ... باید یاد امام عصر(عج) همیشگی باشد اینطور نباشد که کارکرد مسجد در یک ماه عزا باشد و در یک ماه شادی اهل بیت(ع)، شور و اشتیاق نسبت به اهل بیت و معرفت افزایی نسبت به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) باید همیشگی باشد.

مساجد همواره پایگاه انتظار اصیل و زمینه ساز هستند و می توانند هم آفات را برطرف و هم انتظار صحیح را به جامعه تزریق کنند.

مسجد پایگاه انتظار منجر به ظهور است/ توجه به امام زمان(عج) را در 9 ربیع‌الاول محصور نکنیم

توجه به امام زمان(عج) در شادی های ربیع الاول چه کیفیتی باید داشته باشد؟

تنها ماهی که شهادت هیچ معصومی در آن واقع نشده، ماه شعبان المعظم است؛ در ماه ربیع الاول امام عسکری(ع) یعنی پدر امام زمان(عج) به شهادت رسیده اند، باید فارغ از زمان و مکان به حزن و شادی اهل بیت(ع) توجه داشته باشیم؛ در روایات است که شیعیان چون از گِل اهل بیت(ع) هستند در حزن آنها محزون و در شادی شان شاد می شوند. لذا در ربیع الاول هم باید در شادی ها و هم در حزن اهل بیت(ع) به یاد امام عصر(عج) باشیم.

در ربیع الاول باید حواس مان باشد که آنچه که بهار با زمین و طبیعت می کند امام عصر(عج) با جان جهان می کنند و با عدالت دنیای مرده را حیات می بخشند چنان که در زیارت می خوانیم: «السلام علیک یا ربیع الأنام و نضره الأیام».

بهار بر درختان شکوفه می نشاند امام عصر (عج) هم عقول و جان های مردم را شکوفا کرده و آرزوها و آرمان های انسانی را به کمال می رساند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها