اقدامات ایران نتیجه خروج متکبرانه آمریکا از برجام است


وزیر خارجه روسیه: به اجرای تعهداتمان براساس توافقنامه هسته‌ای ادامه خواهیم داد و اقدام ایران به کاستن از عمل به تعهداتش را درک می‌کنیم

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از مسکو؛ وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای یونانی که به روسیه سفر کرده است با انتقاد شدید از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، گفت: ما از تحولات برجام خیلی نگرانیم و این نگرانی را از وقتی که آمریکا به شکلی متکبرانه از برجام خارج شد، اعلام کردیم.
سرگئی لاوروف افزود: آمریکا نه فقط تعهدات خود را با تخلف شدید از حقوق بین الملل نقض کرده است، بلکه با تهدید مجازات از طریق تحریم، تمام کشور‌های جهان را از اجرای برجام منع کرد.
وزیر امورخارجه روسیه گفت: واشنگتن همه کشور‌ها را مجبور کرده که هیچ اقدامی در جهت منافع ایران در برجام انجام ندهند.
وی در نشست خبری امروز خود همچنین به درخواست یکجانبه آمریکا از ایران اشاره کرد و افزود: در حالی که واشنگتن از کشور‌های جهان می‌خواهد برجام را اجرا نکنند، اما در عین حال انتظار دارد ایران بدون استثنا همه تعهدات خود در برجام را انجام دهد.
لاوروف گفت: کشور‌های اروپایی هم زیر فشار آمریکا، به دنبال آن هستند که مسئولیت برجام را به دوش ایران بیندازند.
وی با انتقاد از عملکرد اروپایی‌ها تاکید کرد: طرف‌های اروپایی، مکانیزم ویژه تسویه حساب با ایران موسوم به «اینستکس» را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا طراحی کردند و پس از مدت زمانی طولانی که سرگرم هماهنگی بودند، در نهایت اجرایی شدن این مکانیزم را با سر و صدای زیاد اعلام کردند، اما این طرح صرفا روی کاغذ باقیمانده است.
وزیر امور خارجه روسیه، اقدامات تهران در راستای کاهش تعهدات برجامی را مغایر مفاد قرارداد اشاعه تسلیحات هسته‌ای ندانست و افزود: ایران با این گام‌ها، نه تنها تخلفی انجام نمی‌دهد، بلکه از پروتکل الحاقی مربوط به آن قرارداد نیز تخلف نمی‌کند.
لاوروف با بیان اینکه ایران همه اقدامات خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع می‌دهد، گفت: همه این اقدامات در حضور بازرسان آژانس اجرا می‌شود.
سرگئی لاوروف یادآور شد، تعهدات برجامی که در حال حاضر ایران از اجرای آن خودداری می‌کند، داوطلبانه بوده و بطور مستقیم به تعهدات سایر کشور‌ها در زمینه تامین منافع قانونی ایران از برجام بستگی دارد.
اقدام ایران را درک می‌کنیم
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: آمریکا نگذاشت کشور‌های دیگر به تعهداتشان در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کنند. ما درخصوص توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا از آن به شدت نگران هستیم. شاهد تلاش‌های اروپا برای حل بحران با ایران هستیم، اما فشار‌های واشنگتن این تلاش‌ها را به شکست کشانده است. ما به اجرای تعهداتمان براساس توافقنامه هسته‌ای ادامه خواهیم داد و اقدام ایران به کاستن از عمل به تعهداتش را درک می‌کنیم.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: به نظر می‌رسد برای کشور‌های اروپایی که در معرض فشار‌های آمریکا قرار گرفتند، سرزنش کردن ایران به سبب فروپاشی توافق هسته ای، مناسب است.
قول‌های اروپایی‌ها به ایران جوهر روی کاغذ مانده است
وزیر امور خارجه روسیه گفت: آمریکا و اروپا از ایران می‌خواهند همه کاری انجام دهد، اما در مقابل برای ایران هیچ کاری نمی‌کنند و قول‌های اروپایی‌ها به ایران نیز مانند جوهری روی کاغذ باقی مانده است.
سرگئی لاوروف در ادامه کنفرانس خبری مشترک در مسکو با همتای یونانی اش در پاسخ به این پرسش که اروپا به تعهداتش در چارچوب این توافق (برجام) عمل نمی‌کند، آینده و سرنوشت این توافق چیست و آیا روسیه به تعهداتش ادامه خواهد داد؟ گفت: در پاسخ به سئوال مربوط به اجرای تعهدات مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص توافق هسته‌ای ایران می‌گویم ما بسیار نگران هستیم و این نگرانی مربوط به امروز یا دیروز نیست بلکه از ماه مه سال گذشته است زمانی که آمریکا آشکارا خروجش را از این توافق اعلام کرد. درباره این توافق در شورای امنیت سازمان ملل متحد توافق شده بود و با رأی گیری کامل و براساس همه سازمان‌های بین المللی به تصویب رسیده بود و یک گام اساسی برای تقویت نظام منع گسترش تسلیحات هسته‌ای بود. این توافق فراتر از حل وفصل وضع مربوط به ایران است. این توافق به متوقف کردن عملیات گسترش تسلیحات کشتار جمعی دعوت کرده است. آمریکا نه تنها با نقض قانون بین الملل و این توافق، به تعهداتش عمل نکرد بلکه با استفاده از تحریم‌ها به تهدید اقدام کرد و نگذاشت کشور‌های دیگر نیز به تعهداتشان در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کنند. بدین ترتیب واشنگتن از همگان خواست هیچ کاری که براساس برجام حق ایران بود برای آن انجام داده شود، انجام ندهند. آنان از ایران می‌خواهند همه کاری انجام دهد، اما در مقابل خودشان هیچ کاری نمی‌کنند.
وی افزود: اروپایی‌ها سازوکاری تشکیل دادند تا به ایران کمک کنند تا از تحریم‌ها خارج شود. این گام برای مدت طولانی ادامه یافت تا درباره آن توافق شد، اما جوهر روی کاغذ باقی ماند و عملی نشد. تصور ما این است که کشور‌های اروپایی به دلایل متعدد و با فشار‌های آمریکا به دنبال چنین وضعی برای ایران هستند. علتش هم خروج آمریکا از این توافق است. ما ملاحظه می‌کنیم که رهبران اروپایی ازجمله امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به منظور یافتن راهکاری برای این بحران در این خصوص تلاش می‌کنند و منظورم موضع سیاست خارجی اروپاست که هماهنگ کننده اساسی برنامه هسته‌ای بود، اما این با بی میلی آمریکا روبرو شده است و نمی‌گذارد هیچ تلاشی برای برون رفت از این بحران به نتیجه برسد. ما به تلاشهایمان برای پایبندی همگان به برجام ادامه خواهیم داد و به تعهداتمان عمل می‌کنیم. اگرچه کاملا درک می‌کنیم چرا ایران از تعهداتش می‌کاهد. ایران از تعهداتش می‌کاهد که این تعهدات براساس شورای امنیت، داوطلبانه است، اما کشور‌های دیگر باید به تعهداتشان در خصوص همکاری با ایران عمل کنند. مایلم اشاره کنم همه گام‌هایی که ایران در کاهش تعهداتش برداشته است پس از آن انجام می‌دهد که سازمان منع گسترش هسته‌ای را از آن مطلع می‌کنند علاوه بر اینکه ناظران در مراکز صنایع هسته‌ای در ایران حضور دارند. مایلم تأکید کنم ایران زمانی که کاهش تعهداتش را اعلام می‌کند تأکید می‌کند این تصمیم قابل بازگشت است و می‌گوید برای اجرای هر آنچه از آنان خواسته می‌شود آماده است البته در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود و طرف مقابل به توافق هسته‌ای بازگردد.
منشاء مشکلات مربوط به برجام، اقدامات آمریکاست
وزیر خارجه روسیه گفت: وضعیت نگران کننده‌ای در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران بروز کرده است، زیرا آمریکا نه تنها تعهدات خود (به توافق) را کنار گذاشته است، بلکه از دیگر اعضا (ی توافق) هم می‌خواهد از آن دنباله روی کنند.
لاوروف گفت: ما (از اوضاع مربوط به توافق هسته‌ای ایران) به شدت نگرانیم و این نگرانی برای امروز و دیروز نیست، بلکه مربوط به مه سال گذشته است که آمریکا به روشی چالش برانگیز خروج خود را از این توافق اعلام کرد.
وی افزود: آمریکا نه تنها تعهدات خود را کنار گذاشته است و در نتیجه قانون بین المللی را آشکارا نقض می‌کند، بلکه به صورتی تکبر آمیز و با تهدید مجازات با ابزار تحریم ها، مانع از تبعیت کشور‌های دیگر از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌شود.
لاوروف تصریح کرد: واشنگتن با این اقدام - که علت اصلی این مشکل است- گفت: آن کشور‌ها نباید هیچ یک از چیز‌هایی را که ایران به موجب برجام مستحق آن است، انجام دهند. به ایران می‌گویند به همه (تعهدات خود) بدون استثنا پایبند بماند، اما در ازای آن هیچ چیزی به این کشور داده نمی‌شود.
کاهش تعهدات ایران به برجام، ناقض ان پی تی نیست
وزیر خارجه روسیه گفت: اقدامات ایران در کاهش تعهدات خود به برجام، ناقض پیمان منع تولید و گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) نیست.
لاوروف گفت: تصریح می‌کنم که گام‌های ایران در کاهش تعهدات خود با اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی و با حضور بازرسان آژانس، بدون هیچ گونه نقض ان پی تی و مفاد پروتکل الحاقی توافق درباره تضمین‌ها برداشته می‌شود.
وی یادآور شد تعهدات ایران در برجام که این کشور هم اکنون مشغول کاهش آنهاست، داوطلبانه بود. این تعهدات ارتباط مستقیم با تعهدات کشور‌های دیگر برای تضمین منافع اقتصادی قانونی ایران دارند.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: روسیه به تعهداتش در توافق عمل خواهد کرد. ما به تلاش برای تضمین اینکه همه طرف‌ها تعهدات خود را در برجام رعایت کنند و به عمل به تعهداتمان ادامه خواهیم داد. به طور قطع، ما از ایران درخواست جدی می‌کنیم,، اما ما خیلی خوب می‌فهمیم چرا ایران در حال کاهش تعهدات خود است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا